Redactie - 28 september 2016

Thuiswerken is prima maar de klantenservice werkt liever op kantoor

Thuiswerken is prima maar de klantenservice werkt liever op kantoor image

Volgens de Nederlandse werknemer is thuiswerken erg goed voor onze productiviteit, vergeleken met werken op kantoor. Uit onderzoek van Epson onder 500 medewerkers van diverse Nederlandse bedrijven, blijkt dat maar liefst 55 procent van de ondervraagden productiever denkt te zijn wanneer er wordt thuisgewerkt. 32 procent stelt ongeveer even productief te zijn en slechts een klein percentage (13 procent) denkt minder productief te zijn tijdens het thuiswerken.

Van alle ondervraagden geeft 59 procent aan dat afleiding op het werk een reden is om thuis te gaan werken. Voor respondenten werkzaam in de ICT, is dit zelfs het geval voor 69 procent. Op de afdeling klantenservice laten ze zich niet zo snel afleiden: hier vindt 60 procent afleiding op het werk geen reden om thuis te gaan werken.

De klantenservice werkt liever op kantoor
De productiviteitswinst gaat in niet in alle gevallen op: voor mensen die werken op de afdelingen financiën en klantenservice, lijkt werken op kantoor een betere optie. Bij financiën geeft 52 procent aan even productief of zelfs minder productief te zijn wanneer er wordt thuisgewerkt. Bij klantenservice is dit zelfs 53 procent. Van de mensen die werken bij personeelszaken daarentegen, is 80 procent overtuigd thuis productiever te zijn dan op kantoor.

Eenmalige investering
Als werknemer ben je volgens de wet verplicht om je werknemers goed te faciliteren wanneer zij thuis werken. Onder faciliteiten voor thuiswerken wordt in de wet onder meer een goede stoel, tafel, de juiste verlichting en computerapparatuur genoemd. “Gezien de winst in productiviteit, zijn dit investeringen die wel eens de moeite waard kunnen zijn,” stelt Ward Estoppey, Channel Marketing Manager bij Epson Nederland. “Het is voor werkgevers een eenmalige, geringe investering en de kosten van veel van deze voorzieningen zijn goed te beheersen. Schaf je bijvoorbeeld een printer als de EcoTank ET-4550 aan, dan heb je daar de komende twee jaar geen omkijken naar, omdat de printer voor twee jaar inkt bevat. Ook de afdrukkosten per pagina zijn erg laag, dus zelfs als zou de werknemer de printer voor privézaken gebruiken, dan nog zal het de werkgever weinig kosten opleveren.”

Over het onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd door Multiscope in opdracht van Epson Nederland, onder 500 werknemers van organisaties waar thuiswerken mogelijk zou moeten zijn en die regelmatig printen, zoals de financiële sector, makelaars, consultancy, advocatuur, sales, accountmanagers en vertegenwoordigers.

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!