Witold Kepinski - 01 oktober 2016

Companion line Axis Communications biedt beveiliging voor MKB

In complexe videomanagement- en securityoplossingen waren ze altijd al sterk, het Zweedse Axis Communications. Maar voor de (voor IT-resellers zeer interessante) MKB-markt is complexiteit een gruwel. “Kleinere organisaties willen een eenvoudige oplossing uit één hand, waarvoor niet allemaal componenten van verschillende partijen nodig zijn”, vertelt Edwin Roobol, Regional Director Middle Europe bij Axis Communications. “Precies wat wij doen met onze nieuwe beveiligingslijn Companion.”

Alle componenten die je nodig hebt voor videobeveiliging in één oplossing, dat is Companion. “Het heeft een recorder, een POE router, eenvoudige software om alles te installeren en een aantal camera's”, legt Edwin Roobol uit. “En het werkt naadloos samen, echt een oplossing voor het MKB. Kleinere bedrijven houden zich niet dagelijks bezig met de beveiliging van hun organisatie. Maak het daarom simpel. Maar houd goed in de gaten dat de behoefte aan beveiliging er wel degelijk is. Veel bedrijven hebben wel een alarmsysteem, maar missen nog een paar extra ogen. Denk aan een retailer die even naar achter moet om een lading aan te nemen, maar ondertussen toch oog wil hebben op zijn winkel. Of hij heeft meerdere vestigingen en wil eenvoudig met zijn tablet of telefoon de boel in de gaten houden en eventueel opgenomen beelden terugkijken.”

Eenvoud is daarbij cruciaal, want een MKB'er heeft meestal geen speciale securitymanager of facilitymanager in dienst. Roobol: “Budgettair is Companion erg interessant voor kleinere bedrijven en het systeem is heel makkelijk voor ze om te installeren. Wij wilden inspelen op de behoefte om heel eenvoudig een systeem te bedienen en videobeveiliging te installeren, en ik vind dat dat goed is gelukt. Binnen vijf minuten heb je het systeem 'up and running'. Configureren gaat heel makkelijk en met je tablet of smartphone haal je alles eenvoudig binnen. Veel toepassingen zijn geautomatiseerd. Als ik bijvoorbeeld remote toegang tot het systeem wil hebben met een mobiel apparaat, dan stel ik de setting 'remote access' in op ja en ik ben klaar. Beelden zijn dan automatisch end-to-end versleuteld. Een gebruiker hoeft bepaald geen IT-specialist te zijn.”

Alles-in-een

Het hart van Companion is de recorder. “Die heeft een opslagcapaciteit waarmee je, afhankelijk van het aantal beelden per seconde, twee tot drie weken beeldmateriaal opslaat”, vertelt Roobol. “Om deze alles-in-een oplossing écht heel makkelijk te maken heeft het systeem een geïntegreerde switch met Power over Ethernet (PoE). Ook de beveiligingscamera's maken deel uit van Companion. Afhankelijk van je behoeftes – worden ze alleen binnen opgehangen of (ook) buiten en gebruik je ze ook 's nachts en hebben ze daarom infraroodbelichting nodig? - bestaat de keuze uit drie verschillende soorten camera's. De camera's hebben een HDMI-uitgang om ze direct te kunnen aansluiten op een beeldscherm, bijvoorbeeld bij de ingang van een winkel. Retailers hebben behoefte aan monitors in de zaak.”

Alles in Companion is volledig digitaal en alle camera's geven standaard beelden met HD-kwaliteit. “Daarom zijn ze erg geschikt om te worden geëxporteerd”, vindt Roobol. “Een voordeel is ook dat je intelligente applicaties aan de camera's kunt koppelen en eventueel (andere) intelligente camera's aan het systeem kunt toevoegen. Vanuit je smartphone kun je van alles managen. De SD-kaart in de camera die alle beelden opslaat, is standaard uitgerust met een health monitoring systeem. De IT-reseller (de installateur en beheerder van het systeem) wordt vooraf gewaarschuwd als de SD-kaart vol raakt, slechte beelden bevat of op wat voor manier dan ook niet meer goed is. Een IT-reseller kan dan snel actie ondernemen en proactief zijn naar zijn klant. De oplossing kan trouwens ook in de cloud worden aangesloten. Het systeem is geschikt voor een basis cloudoplossing om beelden in een datacenter te kunnen opslaan. ”

Companion Line Specialist

Zo'n 800 tot 900 duizend bedrijven in Nederland hebben in potentie behoefte aan Companion, beweert Roobol. “Voor IT-resellers is dit daarom buitengewoon interessant. We hebben een speciaal channelprogramma ontwikkeld: Companion Line Specialist. Een laagdrempelig programma, het is tenslotte een heel eenvoudige oplossing. Resellers die instappen in deze oplossing kunnen 'm heel gemakkelijk bij hun klanten aanbieden, met een uitstekend margemodel.”

Om specialist te worden moeten resellers wel door een kwalificeringsprogramma heen. Roobol: “Een speciaal inside sales team doet een kleine scan. Je moet dan door een vragenlijst heen, maar vervolgens kom je op onze website en profiteer je direct van de leads die daar binnenkomen. Dat is de eerste instap. Vanaf volgend jaar komen er meer uitgebreide leadgeneratieprogramma's. In de toekomst komen er ook loyaliteitsprogramma's, om meer waarde te creëren voor onze resellers. Hoe meer commitment, hoe meer ondersteuning een reseller krijgt vanuit marketing.”

Experience Center

Voor een business training van een halve dag kunnen resellers én hun eindklanten terecht in het Axis Experience Center in Capelle aan den IJssel. “Daar kun je zien welke technische informatie je nodig hebt en hoe je de oplossing toepast”, licht Roobol toe. “Of beter gezegd: hoe eenvoudig dat is. Klanten van resellers kunnen de oplossing helemaal goed werkend zien en de verschillen in kwaliteit en betrouwbaarheid met andere producten ervaren. Zie hoe makkelijk het werkt en je bent om. Je hoeft geen supergespecialiseerd en -gecertificeerd videobeveiligingsbedrijf te zijn om dit te kunnen.”

Het enthousiasme van Roobol komt niet uit de lucht vallen. “We hebben veel onderzoek gedaan voordat we dit product ontwikkelden en in mei dit jaar lanceerden. MKB'ers hebben behoefte aan betaalbaarheid, een eenvoudige installatie en een snelle manier van 'deployen', zo bleek. In Nederland hebben al zestig resellers zich aangemeld en dat is niet gek. Anders dan bij grotere eindklanten is in het MKB de omslag van analoge naar digitale camera's nog lang niet voltooid. Je kan deze oplossing trouwens ook aanbieden als Video as a Service (VaaS). Dan wordt het een cloudoplossing, met legio mogelijkheden om extra waarde toe te voegen.”

Door: Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!