Redactie - 04 oktober 2016

Continuïteit, kwaliteit en klantrelaties blijken belangrijkste USP’s van cloud en hosting providers

Continuïteit, kwaliteit en klantrelaties blijken belangrijkste USP’s van cloud en hosting providers image

Beschikbaarheid, continuïteit, kwaliteit en het hebben van directe klantrelaties zijn de belangrijkste unique selling points (USP’s) zijn van de Nederlandse cloud & hosting provider. Dit blijkt uit een onderzoek van The METISfiles naar hosting. Maar als de meeste providers claimen dezelfde USP’s te hebben, wat is daar dan nog onderscheidend aan? Cloud & hosting providers doen er goed aan een echte onderscheidende factor te zoeken en die duidelijk te communiceren naar de klant. Dit USP komt veelal voort uit de unieke combinatie van de door de provider aangeboden producten en diensten, de bestaande klanten en verworven specialismen.

Voor hosters is het allereerst van belang te identificeren wat voor soort hosters zij zijn. Vanuit een productperspectief kunnen providers grofweg ingedeeld worden in web hosters, infrastructuur hosters en applicatie hosters. Een typische web hoster levert web hosting, domeinnamen, virtual private servers en e-mailadressen. Een karakteristieke infrastructuur hoster biedt virtuele computercapaciteit aan in de vorm van private, publieke of hybride cloud en dedicated hardware, zoals servers en storage. Een typische applicatie hoster levert technisch en/of functioneel beheer van applicaties zoals SAP, Microsoft en Oracle. Veelal wordt infrastructuur-, applicatie- of web hosting aangeboden in combinatie met diensten als het uitbesteden van beheer, het leveren van support en het bieden van SLA’s. 

MetisFiles_1.png

Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Specialismen
In plaats van het generiek aanbieden van infrastructuur, applicatie- en/of web hosting producten en diensten, zijn veel cloud & hosting providers specialisten die zich richten op slechts een paar markten en expertises. Typische cloud & hosting specialismen zijn bijvoorbeeld het kunnen bieden van een hoge beschikbaarheid, performance en schaalbaarheid van infrastructuur-, applicatie- en web hosting omgevingen. Om USP’s te kunnen identificeren is het van belang dat cloud en web hosters hun eigen specialismen in kaart brengen. Grotere providers bieden overigens vaak een combinatie van infrastructuur, applicatie en web hosting.

Ook de markt waarin een hoster actief is speelt een belangrijke rol in de USP’s van deze organisatie. Markten kunnen het best worden ingedeeld naar de behoeften van de klant. Zo hebben multinationals, grootzakelijke klanten, het MKB, zzp’ers en consumenten verschillende wensen, waardoor zij een andere aanpak vereisen. Hetzelfde geldt voor verticale markten als handel, media, overheid en gezondheidszorg, functies als ontwikkelaar, beheerder en online marketeer, en afdelingen zoals de financiële administratie, IT- of marketingafdeling. 

Overzicht

Onderstaande figuur geeft een overzicht van mogelijke producten, diensten, specialisaties en marktcombinaties van cloud & hosting providers.

MetisFiles_2.png

 

Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Op basis van dit overzicht kunnen we verschillende USP’s identificeren. Zo kan een provider zich onderscheiden door:

  • Het aanbieden van high performance web hosting voor systeembeheerders van digitale bureaus die middelgrote retailers en webshops als klant hebben.
  • Het leveren van infrastructuur en applicatie hosting in Nederlandse datacenters voor de gezondheidszorg en de publieke sector
  • Het aanbieden van een schaalbare cloud infrastructuur voor IT-partners die daarmee hun eigen klanten kunnen bedienen

Een heldere strategie kiezen
Onderscheidend vermogen en groei kan worden bereikt door bewust te kiezen voor een heldere strategie: schaalvergroting en specialisatie in een verticale markt en/of differentiatie in productaanbod. Bij een keuze voor schaalvergroting zal er actief gewerkt moeten worden aan een merger & acquisition (M&A) strategie. Bij de keuze voor een branchespecialisatie kan een sterk lokaal georiënteerde branche, waar minder concurrentie is van wereldwijde spelers, de voorkeur hebben. Ook kan er meer aandacht besteed worden aan verdere professionalisering van het partner- en online kanaal, de automatisering van de onboarding en het beheer bij de geboden oplossingen. Voor alles geldt: de wensen en behoeften van de klant zijn leidend. 

Door: Pim Bilderbeek, Partner and Principal Analyst bij DHPA kennispartner The METISfiles (gastauteur)

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!