Witold Kepinski - 08 oktober 2016

Microsoft Advanced Analytics biedt self-service oplossingen

In 2020 investeert 40 procent van alle bedrijven in predictive & prescriptive analytics. Dit doen ze als onderdeel van hun business intelligence & analytics strategie, zo meldt onderzoeksbureau Gartner in zijn Magic Quadrant for Advanced Analytics Platforms. Tegen 2018 gebruikt de helft van alle grote organisaties advanced analytics & proprietary algoritmen. Met deze toepassingen kunnen ze beter concurreren en groeien, aldus Gartner. Microsoft is één van de spelers die in deze groeimarkt inspeelt met Advanced Analytics oplossingen zoals de Cortana Intelligence Suite, R Server, Business Intellligence (BI) en Big Data warehousing. Hierbij wordt nauw samengewerkt met Microsoft Business Analytics Partners.

Microsoft heeft zijn predictive analytics toepassingen ondergebracht in SQL Server Analysis Services (SSAS) dat onderdeel is van SQL Server. Daarbij biedt het Azure Machine Learning (AML) cloud diensten met R Server software, overgenomen van Revolution Analytics. Deze onderdelen zijn ondergebracht in de Cortana Intelligence Suite die steeds meer geschikt is voor open source big data analytics toepassingen zoals Hadoop en Apache. Microsoft speelt in op de veranderende BI-markt die toegankelijker wordt met self-service oplossingen. Deze oplossingen zijn speciaal ontwikkeld voor managers die niet veel IT-kennis hebben maar wel in één oogopslag willen zien wat er gebeurd binnen en buiten hun organisatie die relevant is voor hun business.

Proactieve analytics

Volgens Herain Oberoi (foto), Senior Director Product Management bij Microsoft, kunnen channel partners groeien met het Advanced Analytics portfolio van Microsoft. Dit portfolio is te gebruiken door diverse branches en bestaat onder andere uit Azure Machine Learning, Cortana Intelligence Suite, Data Factory en Stream Analytics. Het portfolio bestaat niet alleen uit Microsoft technologie, maar ook uit Linux en open source technologie. Veel klanten zijn al gewend daarmee te werken zoals Hadoop en Apache. Dat wordt nog eens aangevuld met meer artificial intelligence (ai) en automation waarmee managers betere en juiste beslissingen voor hun organisaties kunnen nemen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van real-time dashboards die managers laten zien wat er is gebeurd. Het inzicht wordt nog beter door gebruik van Internet of Things (IoT) devices, die data in real-time verstuurd. Er kan daarbij vaker gebruik worden gemaakt van proactieve analytics omdat het de actuele situatie betreft.

Kansen voor Microsoft Partners

Advanced en predictive analytics calculeren voor organisaties trends en een schets van de toekomst, aldus Oberoi. Dat is een stapje verder dan de database queries en rapportages mogelijkheden die BI tools bieden. BI wordt nog slimmer door gebruik van statistieken, descriptive & predictive data mining, machine learning, simulatie en optimalisatie die beter patronen in gestructureerde en ongestructureerde data vinden. “Voor Microsoft partners is het een uitgelezen kans om de Cortana Intelligence Suite bij organisaties te positioneren, bijvoorbeeld in combinatie met Dynamics CRM. Niet alleen bij de IT-afdeling maar ook de line of business managers (lob) die hun organisaties digital transformeren door juiste beslissingen te nemen op basis van actuele data”, aldus Oberoi.

Emotion API

Microsoft artificial intelligence software en machine learning analyseert data van mensen en hun gedrag en kan hierdoor zaken voorspellen, voordat het ook daadwerkelijk gebeurd. Dit soort cognitieve diensten draaien op het Microsoft Azure platform. Steeds meer organisaties bekijken wat deze technologie en diensten voor hun kan betekenen om meer waarde uit data te halen, aldus Herain Oberoi. Dat gaat onder om cognitieve diensten met een api (application programming interface) om gezichtsuitdrukkingen te analyseren (emotion-api’s).

Cortana Intelligence Gallery

Microsoft scoort hoog rond zijn complete visie in de Magic Quadrant for Advanced Analytics Platforms. Gartner vindt Microsoft Cortana Intelligence Gallery een goed voorbeeld hoe een analytics cloud marketplaats eruit moet zien met een breed partner ecosysteem. Microsoft heeft daarom steeds meer klanten voor die voor de Microsoft roadmap en producten kiezen. Microsoft Azure Machine Learning (AML) heeft een schaalbare infrastructuur integreert volgens Gartner op een eenvoudige manier cloud data sets en is beschikbaar als webservice die makkelijk te gebruiken is. Klanten zijn te spreken over de integratie met open source, met name Python en R. Klanten die niet al hun data in de Azure cloud willen hebben kunnen dit ook on-premises draaien met Azure Data Factory, SQL Server R Services met Microsoft R Server. Klanten worden wel geadviseerd om afscheid te nemen van hun traditionele analytics tools (zoals SSAS) en over te gaan op AML en R Server, de nieuwe naam voor Revolution R Enterprise die geschikt is voor Hadoop, Linux en het Teradata platform. Microsoft R Server Developer Edition is beschikbaar als een gratis download.

Open Ecosysteem

Oberoi zegt dat het analytics aanbod aantrekkelijk is. “Microsoft is een krachtig cloudbedrijf met een open ecosysteem. We bieden diensten waar klanten om vragen vanuit Azure Services, zoals HD Insight met Hadoop services of Spark service voor HD Insight. We zien vanuit Azure of vanuit on-premises meer vraag naar Hadoop, Spark en R Server op Linux omgevingen. De workloads op Azure werken snel. Hierbij ondersteunt Microsoft Hortonworks on-premises omgevingen en Azure HD Insight cloudomgevingen. Ook IoT heeft altijd een link met analytics. Azure IoT Suite en Cortana suite kunnen daarvoor worden gebruikt. Je verzamelt data en analyseert die met Cortane suite, met functies zoals Cortana Personal Digital assistent en de Cortana Intelligence Suite.”

Enabling Technologies

Oberoi verwacht dat data uit IoT, big data, cloud, machine learning en artificial intelligence (ai) convergeren in één oplossing. “Je kan Big Data oplossingen combineren met machine learning en artificial intelligence. Zo kunnen retail bedrijven als winkels oplossingen gebruiken met cognitieve services zoals gezichtsherkenning. Maar ook spraakherkenning en toonanalyses voor zorginstellingen om emoties van patiënten te herkennen. Artificial intelligence is een ‘enabling technology’ net zoals IoT, machine learning en big data. Het zijn toepassingen om oplossingen mee te bouwen.”

Door: Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!