Witold Kepinski - 10 oktober 2016

Canalys schetst kansen en uitdagingen voor channel partners

Canalys schetst kansen en uitdagingen voor channel partners image

Grote public cloud leveranciers laten zich gelden in markt. Dat merken channel partners. De verkoop van storage, servers en pc’s loopt in het kanaal terug. Maar er zijn groeikansen met flash storage, (hyperconverged), WiFi, security en managed services zo meldt Steve Brazier, ceo van onderzoeksbureau Canalys om het jaarlijkse Canalys Channels Forum in Barcelona.

Brazier sprak tijdens het Canalys Channel Forums waar meer dan duizend grote Europese resellers, distributeurs en leverancier samen kwamen. Er wordt vaker gekozen voor (hybride) cloud en dat heeft zijn effect op de hardware verkoop. De verkoop van storage en servers in de EMEA-regio daalde met elk 5 procent. Hierbij worden servers vaker direct verkocht aan public cloud providers en managed service providers. 40 procent van de server verkoop gaat via channel. De PC-markt daalde met 12 procent. De verkoop van smartphones steeg met 1 procent.

SaaS

De verkoop van hyperconverged systemen (netwerken, storage, servers, software) groeide met 74 procent. Flash storage was ook in trek en groeide met 100 procent. De verkoop van 2-1 pc’s zoals de Surface, groeide met 150 procent. Security oplossingen groeiden met 12 procent en WiFi oplossingen met 8 procent. Partners kunnen volgens Brazier verder groeien met managed services, datacenterbeheer, security en compliance. Ook zullen channel partners meer zaken kunnen doen met SaaS aanbieders zoals Dropbox (en uiteraard ook met andere grote partijen zoals Microsoft, Oracle en SAP, red.).

Hardware blijft volgens Brazier belangrijk, maar het zijn vooral oudere werknemers die zich daarin specialiseren. Jongere mensen houden zich meer bezig als developer van software en applicaties. Dit is mooi en prachtig, maar hardware-kennis blijft essentieel, aldus Brazier.

Cloud partijen laten zich gelden

Amazon Web Services (AWS), Google, Salesforce en Microsoft Azure zijn zo groot geworden dat ze in principe niet meer in hun business kunnen falen aldus Brazier. De public cloud providers doen het goed en Brazier kwam met indrukwekkende cijfers. AWS groeide 59 procent, Azure groeide met 98 procent en Google met 89 procent. Ze geven miljarden dollars uit aan R&D wat leidt tot meer innovatieve producten & diensten en marktaandeel. Zij hebben alle drie samen een aandeel van 50 procent in de totale public cloud markt die het afgelopen jaar met 50 procent wist te groeien. Brazier merkte daarbij op dat cloud marktplaatsen van grote distributeurs niet alles nog in huis hebben, zoals, Azure en AWS diensten, waardoor resellers weer moeten uitwijken naar andere aanbieders.

Risico's

Toch kan door de veranderende markt en macro-economische omstandigheden een van die partijen in moeilijkheden komen en dat heeft een impact op klanten die hun workloads in de cloud en on-premises hebben staan aldus Steven Brazier. Het is dus verstandig om met verschillende cloud partijen te partneren, want het kan zomaar gebeuren dat één van de grote cloudproviders zomaar down gaat door bijvoorbeeld slechte financiële prestaties, hogere rentes, natuurrampen of een cyberaanval. Recent verhoogde AWS (en andere bedrijven) de prijzen in Groot-Brittanie na de Brexit uitslag. Politiek heeft dus impact op de business. Het wordt volgens Brazier ook spannend voor de IT Business in november als bekend wordt wie de nieuwe Amerikaanse president wordt: Hillary Clinton of Donald Trump.

Door: Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!