Witold Kepinski - 12 oktober 2016

Centric, Schuberg Philis en myBrand aan top in Giarte Outsourcing Performance

IT-onderzoeksbureau Giarte de resultaten van zijn jaarlijkse benchmarkstudie Outsourcing Performance. Centric is met een score van 93% wederom de meest aanbevolen full-scope IT-uitbestedingspartner. IT-dienstverlener Schuberg Philis behaalt op vrijwel alle aspecten de hoogste score voor klanttevredenheid in de jaarlijkse Giarte Outsourcing Performance Survey: een 9.3 als overall rapportcijfer voor de dienstverlening, 92 punten voor de Trust Score (versus 71 marktgemiddelde), 100% aanbevelingsscore door klanten voor het zevende jaar op rij. 

Ieder jaar doet Giarte onderzoek naar de prestaties van alle relevante IT-dienstverleners in Nederland. Het onderzoek meet hoe de IT-leveranciers presteren in drie domeinen: Application Management (AM), Infrastructure Management (IM) en End User Management (EUM). Van de full-scope outsourcingspartners (leveranciers beoordeeld in alle drie de domeinen) behaalt Centric met 93% de hoogste aanbevelingsscore.Het landelijke onderzoek is gebaseerd op beoordelingen van 717 CIO’s en IT executives van Nederlandse top-500 bedrijven en grote publieke organisaties. Het Giarte Outsourcing Performance onderzoek 2017 meet de tevredenheid over de aanbieders van IT-outsourcing, gebaseerd op 916 outsourcingcontracten van 645 verschillende organisaties.

Nieuw is de vraag over ‘value for money’. Van alle marktpartijen biedt Schuberg Philis volgens de respondenten ook daar de hoogste ‘waarde voor je geld’. Opvallend is dat de aanpak van Schuberg Philis, met een focus op 100% klanttevredenheid en flexibele oplossingen, steeds meer de norm wordt in de markt.

Centric zet stijgende lijn door

Vorig jaar was de aanbevelingsscore van Centric 91%, maar de stijgende lijn zet zich door naar een score van 93% dit jaar. Op het gebied van Application Management alleen al behaalt Centric dit jaar een aanbevelingsscore van 91%, 18 procentpunten meer dan vorig jaar. Ook in het domein van End User Management is de aanbevelingsscore met 95% hoger dan vorig jaar (94%). Op het gebied van Infrastructure Management behaalt Centric de mooie score van 93%.

Schuberg Philis wil complexiteit reduceren

Pim Berger (foto), managing director van Schuberg Philis: “Klanten vragen in toenemende mate om versnelling, experimenten en opschaling, maar dan wel met behoud of zelfs groei van kwaliteit op de cruciale processen in de organisatie. Dat krijg je alleen voor elkaar als alle onnodige complexiteit tussen de klantvraag en de uiteindelijke oplossing tot een minimum is gereduceerd. De cultuur van Schuberg Philis met zelfsturende expertteams en vergaande automatisering, sluit helemaal aan bij wat er nu wordt gevraagd in de markt door klanten. Dat is terug te zien in de zeer positieve beoordelingen van klanten in de Giarte-studie. Een paar jaar geleden werd de vergaande klantgerichtheid en professionaliteit van Schuberg Philis nog gezien als iets exclusiefs, alleen bestemd om het meest kritische deel van de organisatie onder alle omstandigheden draaiende te houden. Inmiddels vragen klanten Schuberg Philis ons als vaste reisgenoot bij hun cruciale technologie- en businesstransities.

Intensieve samenwerking

Een positieve beoordeling hangt steeds minder samen met het waarmaken van de oorspronkelijke uitbestedingsvraag. Minstens zo belangrijk is hoe te reageren op onverwachte ontwikkelingen en behoeftes, als het tegenzit of er juist een tandje bij moet. Voor onze zelfsturende teams is het nemen van die verantwoordelijkheid vanzelfsprekend. Doordat collega’s in de teams de vrijheid hebben om zelf in te grijpen of bij te sturen, natuurlijk wel in nauw overleg met de klant en andere externe partners in het ecosysteem, lukt het om dit op een efficiënte en natuurlijke manier te doen. Een andere belangrijke trend is de behoefte aan intensieve samenwerking; je kunt het niet meer alleen. Een weerspiegeling hiervan zijn de scores voor ‘Vertrouwen’ en ‘Klanteninspanning bij niet-gecontracteerde diensten’, waarvoor Schuberg Philis de beste scores in de markt behaalt.”

myBrand

myBrand, SAP-dienstverlener en -kennispartner, komt voor het tweede jaar op rij als best gewaardeerde SAP-dienstverlener uit de bus in het Outsourcing Performance 2016 onderzoek van Giarte. Het onderzoeksbureau publiceert ieder jaar de grootste benchmarkstudie over de ervaringen van Nederlandse klantorganisaties met hun IT service providers. Net als vorige keer heeft myBrand een Outsourcing Recommendation Score van 100 procent behaald. Dit wil zeggen dat alle deelnemende klanten myBrand aanbevelen. Daarnaast blijkt uit de studie dat myBrand het afgelopen jaar nog meer superfans voor zich heeft gewonnen.

De klanten die deelnamen aan het onderzoek zijn unaniem positief gestemd over de dienstverlening. Zij noemen de kundigheid, toegankelijkheid en hands-on mentaliteit als sterkste punten van de myBranders. Ruim een derde van de klanten is dit jaar zelfs positiever over de relatie met myBrand ten opzichte van vorig jaar. Deze erkenning bevestigt dat de aanpak van myBrand zijn vruchten blijft afwerpen. Hierbij staan, naast natuurlijk de kwaliteit, de klantrelatie en dienstbeleving centraal. myBrand blijft met onverminderde ambitie streven naar verdere optimalisatie en nog meer superfans aldus Seger Theuns, algemeen directeur myBrand: “We zijn ontzettend blij met dit resultaat en nemen het met trots en dankbaarheid in ontvangst. Onze dank gaat uit naar onze klanten, die ons het vertrouwen gunnen, en naar alle collega’s die dit resultaat hebben waargemaakt. Wij hebben vanaf dag één de ambitie gehad om de best gewaardeerde dienstverlener in ons vakgebied te zijn. We beseffen ons goed dat dit elke dag volledige toewijding en inzet van ons vraagt. We gebruiken de resultaten van het onderzoek dan ook om de dienstverlening verder te optimaliseren en daarmee nog meer langetermijnrelaties met tevreden klanten te realiseren.”

Conclusion

Conclusion is dit jaar voor het eerst opgenomen in de Giarte Outsourcing Performance 2017 en heeft direct voldoende klantevaluaties voor een score in alle drie de domeinen. Conclusion behaalt een Giarte Trust Score van 81 punten, de op één na hoogste score van de Peer Group. Engbert Verkoren, CEO van Conclusion: “Ik ben er bijzonder trots op dat we als nieuwkomer direct aanwezig zijn in alle drie de domeinen en bovendien de op één na hoogste scores behalen. Het bevestigt dat we als Conclusion een breed spectrum aan dienstverlening met succes aanbieden en belangrijker nog, dat onze klanten onze dienstverlening ook nog eens zeer positief waarderen. De hoge trust-scores zijn voor ons een extra prikkel om de ingezette weg te continueren: onze domein en IT-kennis met succes inzetten voor de digitale transformatie van onze klanten. Business Done Differently, elke dag opnieuw!”

Ruim zevenhonderd deelnemende IT-beslissers

Outsourcing Performance is de jaarlijkse studie van onderzoeksbureau Giarte naar de prestaties van alle relevante IT-dienstverleners in Nederland. Dit jaar namen tijdens de veertiende editie van het onderzoek ruim zevenhonderd IT-beslissers van meer dan zeshonderd organisaties deel aan de studie. Het onderzoek leverde aanbevelingsscores op voor 35 IT-dienstverleners actief in Nederland. Om in aanmerking te komen voor een aanbevelingsscore, moet een leverancier van minimaal 15 verschillende klanten een beoordeling ontvangen. Voor een score binnen een specifiek domein is een minimum van 7 beoordelingen nodig. Centric ontving dit jaar in totaal 46 beoordelingen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!