Meer business met managed endpoint system van G DATA

13-10-2016 | door: Witold Kepinski

Meer business met managed endpoint system van G DATA

Het managed endpoint system van G DATA is ideaal voor resellers die hun business willen uitbreiden. “Je ontzorgt je klant volledig en hebt veel mogelijkheden voor upselling”, vertelt Dirk Cools van G DATA Benelux. “De reseller installeert onze managed endpoint security op zijn eigen server en kan van daaraf verschillende bedrijven volledig zelfstandig 'deployen'.”

Over het doel van security vendor G DATA kan geen misverstand bestaan: de totale beveiliging van een volledige IT-omgeving. “Wat onze resellers betreft, die willen we het zo gemakkelijk mogelijk maken”, vertelt Dirk Cools, sinds vorig jaar country manager Benelux bij G DATA Software AG, zoals de Duitse leverancier officieel heet. Volgens Cools wint G DATA meer en meer partners met het managed endpoint system. “Resellers beschikken daarmee over één licentiesleutel die onbeperkt is in tijd en aantal licenties. Een reseller sluit geen licentie af voor bijvoorbeeld 350 computers die twee jaar lang worden beveiligd, maar installeert onze managed endpoint security op zijn eigen server en kan vanaf daar verschillende bedrijven deployen. Eén reseller kan zo gemakkelijk en zelfstandig tien, twintig of dertig klanten met in totaal duizenden licenties beheren.”

Alle soorten endpoints

G DATA introduceert eerder dit jaar zijn vernieuwde versie 14 netwerkbescherming, deze biedt geïntegreerde exploitbeveiliging en Network Monitoring. In Versie 14 heeft G DATA een exploitbeveiliging geïntegreerd. De technologie beschermt clients in het zakelijke netwerk tegen beveiligingslekken in de software, die binnen het netwerk is geïnstalleerd. Met de optionele Netwerk Monitoring Tool, maakt G DATA zijn zakelijke oplossingen nog gebruiksvriendelijker en functioneler. Nieuw in versie 14 is dat alle soorten endpoints worden ondersteund, zegt Cools: “Het begint met een basisbeveiliging op de servers. Vervolgens komen alle Windows-pc's die daaraan hangen in beeld en ook de Mac-computers. We hadden al een oplossing voor smartphones en tablets met Android, maar nieuw is dat ook alle IOS-apparaten worden ondersteund. En heel belangrijk in deze tijd van BYOD: je kunt vanuit de management console instellen dat niet-beveiligde toestellen geen toegang hebben tot het bedrijfsnetwerk zolang ze niet zijn aangemeld en beveiligd. Er zijn al 18 miljoen besmette Google-apps geïnstalleerd op allerlei smartphones. BYOD kent grote beveiligingsrisico's. Logt iemand met een besmette smartphone in op een bedrijfsnetwerk, dan kan in no-time dat hele netwerk besmet zijn.”

G DATA heeft een totaalpakket met client security en endpoint protection, met daar bovenop aanvullende modules die resellers in staat stellen tot upselling. “Ons patch management zorgt bijvoorbeeld dat meer dan 1500 pakketten worden gevolgd om te kijken of alle endpoints helemaal dicht zijn”, legt Cools uit. “Een ander groot voordeel voor resellers is onze optionele module voor back-up. Is een systeem bevangen door bijvoorbeeld een cryptolokker – en dat is nog maar drie procent van alle malware! – dan is een goede back-up van levensbelang.”

Dataprotectie

In Duitsland is G DATA verkozen tot exclusieve launchpartner van Microsoft’s German Cloud. Resellers die op dat cloudplatform inloggen, kunnen van daaruit hun eindklanten probleemloos de managed endpoints van G DATA laten gebruiken. Cools hecht eraan dat iedere reseller op dat Duitse platform kan inloggen, ook van buiten Duitsland en dus ook vanuit Nederland. “Het is onze prioriteit om dit binnenkort ook in andere landen te doen.”

Volgens, communicatiemanager voor de Benelux bij G Data, Daniëlle van Leeuwen zit Microsoft niet zomaar in Duitsland. “De Duitse cloud heeft een andere vorm dan andere Windows-clouds. De hardware is Duits en wordt door Microsoft gehuurd van T-systems, een volle dochter van Deutsche Telekom. Als gevolg kan Microsoft Windows in Duitsland niet door de NSA of een andere inlichtingendienst worden aangesproken om gegevens te openbaren. Daarmee omzeilt Microsoft de Amerikaanse Patriot Act en Safe Harbor-wetgeving. Microsoft wilde één exclusieve securitypartner die ze op het gebied van databescherming volledig vertrouwen, en dat zijn wij.”

Dirk Cools noemt de Patriot Act 'enorm belangrijk voor de relaties van G DATA met resellers en eindklanten'. “Wij kunnen echt zwart op wit aantonen dat wij geen Amerikaanse vendor zijn en daarom niet zijn gebonden aan Amerikaanse wetgeving. G DATA kan 100 procent garanderen dat zijn oplossingen veilig en waardig zijn.” Volgens Van Leeuwen kunnen niet alle concurrenten zeggen dat ook zij zich houden aan de meest strenge dataprotectiewetgeving van de wereld, die van Duitsland. “Ook andere landen maken wetgeving strenger, maar Duitsland loopt voorop. Door zelf een lokale cloud te bouwen in Duitsland lost een Amerikaans bedrijf het probleem van de Patriot Act en Safe Harbor niet op. Het is niet voor niets dat Microsoft een datacenter huurt van Deutsche Telekom, in plaats van er zelf één neer te zetten.”

Protectiegraad

Voor particuliere thuisgebruikers is G DATA al jaren de ideale partij vanwege de constant hoge beveiligingsgraad. “We werken niet op hoge toeters en bellen en dergelijke meer”, zegt Cools. “We hebben regelmatig nieuwe features, zoals de password manager die onlangs is toegevoegd aan onze Total Protection. Belangrijker is dat we continu 99,8 tot 99,9 procent van alle malware tegenhouden. Mensen mogen gerust vergelijken met alle andere vendoren; het is een constante detectiegraad die niemand anders haalt.” Sinds 2005 was G DATA dan ook negen keer de beste in onafhankelijke tests van de Consumentenbond. “Onze B2B-producten worden op minder grote schaal getest, omdat vergelijken moeilijker is; de ene netwerkconfiguratie is de andere niet”, vertelt Van Leeuwen. “In onze zakelijke softwareproducten zitten dezelfde engines, dus wel degelijk een belangrijke graadmeter.”

G DATA wil niet alleen krachtige producten aanbieden. “We doen ook aan bewustwording”, besluit Cools. “Het is toch gek dat mensen 800 euro neerleggen voor de nieuwste smartphone, maar een beveiliging van 14,95 te duur vinden. Onze taak is niet alleen mensen wegwijs maken in de producten die nodig zijn, maar ook bewust maken van alle mogelijke problematiek op alle devices.” Daniëlle van Leeuwen is daarom druk met whitepapers en andere stukken over cybersecurity. “Die zijn bedoeld voor eindgebruikers, maar kunnen ook goed gebruikt worden door resellers. Ze staan vol met verkoopargumenten. Voor een particulier is het al vervelend als z'n device besmet is, maar een bedrijf heeft dan een datalek. Een datalek moet gemeld worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Extra vervelend.”

Door: Witold Kepinski en Jeroen Bordewijk 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Security
Security