Kaseya: MSP’s weten geen raad met veranderende markt

24-10-2016 | door: Diederik Toet

Kaseya: MSP’s weten geen raad met veranderende markt

Managed Service Providers, dienstverleners die het IT- en werkplekbeheer van andere organisaties verzorgen, zitten in een roerige periode. Hun klanten stappen massaal over op cloudproducten, waardoor de traditionele taken en inkomsten van de MSP afkalven. Veel dienstverleners weten hiermee geen raad en dreigen de boot te missen. Dat vertelt Miguel Lopez, Senior Vice President MSP bij Kaseya, aan Dutch IT-Channel.

De concurrentie is moordend en dus zien veel MSP’s zich genoodzaakt steeds meer diensten aan te bieden tegen steeds lagere tarieven. Volgens Lopez is dit op termijn funest voor de winstgevendheid van de dienstverlener. “Ze moeten af van het traditionele model van uurtje-factuurtje. Daaraan is geen eer te behalen. Een slimme Managed Service Provider gaat mee in de trend van cloud-computing. Doet hij dat niet, dan krijgt hij later spijt.”

Klanten van Kaseya zijn bedrijven die als werkplek- en IT-beheerder optreden. Zij lieten zich tot dusver inhuren voor implementatie, onderhoud en reparatie van zaken als Exchange en file servers. Lopez: “Met de inzet van clouddiensten, zoals Google Docs of Microsoft Office 365, heeft de eindklant dergelijke servers helemaal niet meer nodig. Het is logisch dat hij niet langer accepteert dat hij maandelijks alsnog 200 of 300 euro per werkplek moet neerleggen, hoewel ook clouddiensten natuurlijk onderhoud vergen. MSP’s weten niet hoe ze hieraan geld kunnen verdienen.”

Service providers met lef

Volgens de Senior Vice President zijn er volop mogelijkheden voor service providers, zolang ze maar durven. Met de cloud kunnen ze hun diensten bijvoorbeeld eenvoudig tegen een maandelijks laag servicetarief in de markt zetten. Maar het stelt ze ook in staat om geavanceerde securitydiensten aan te bieden, zoals tweetrapsauthenticatie en validatie via single sign-on. Of wat te denken van back-up in de cloud?

Lopez ziet dat steeds grotere ondernemingen een beroep doen op MSP’s. “Eerst waren het vooral bedrijven met maximaal 75 medewerkers, maar tegenwoordig gaat het vaak om ondernemingen van gemakkelijk 250 man personeel. Ook zij willen de werkplekken niet meer zelf regelen en besteden dit liever uit aan professionals.” Volgens de Amerikaan betekent dit een unieke kans voor MSP’s om een voet tussen de deur te krijgen voor andere projecten bij deze klanten. Zoals het verzorgen van de hele helpdesk of dus de IT-beveiliging.

Ondersteuning

Kaseya biedt diverse producten die Managed Service Providers ondersteunen bij de nieuwe soorten dienstverlening aan hun klanten en op die manier succesvol te blijven. Zo is er Traverse, een uitgebreide tool om cloud- en netwerkinfrastructuren real-time te monitoren. Deze tool is onderdeel van Kaseya IT Complete, een suite van oplossingen waarmee MSP’s hun klanten optimaal kunnen ondersteunen volgens het verdienmodel dat hoort bij cloud computing.

Kort geleden introduceerde de onderneming bovendien Automation Exchange. Dit is een online marktplaats voor het delen, kopen en verkopen van scripts, rapportages, sjablonen en systemen van netwerkautomatisering. De inzet van de exchange helpt MSP’s bij de productiviteitsverhoging van hun klant. De exchange draagt eveneens bij aan Kaseya’s streven naar openheid, interoperabiliteit en leveranciersonafhankelijkheid.

Focus op Europa

Afgelopen zomer opende Kaseya zijn Europese hoofdkantoor in Dublin. Lopez: “Het nieuwe hoofdkantoor in Dublin geeft ons de kans om onze Europese business uit te breiden en tegelijkertijd onze bestaande klanten te blijven bedienen.” Voorheen leverde de Ierse vestiging vooral klantondersteuning, HR- en finance-activiteiten, maar het nieuwe kantoor is de plek waaruit de Europese verkoop wordt gecoördineerd. Veel daarvan verloopt via het partnerkanaal.

Naast Dublin heeft Kaseya Europese kantoren in Den Haag, Londen en München. De Haagse vestiging wordt geleid door Sabine Link. In Nederland gebruiken al meer dan 350 dienstverleners een of meerdere oplossingen uit Kaseya’s IT complete portfolio om daarmee hun dientsverlening te optimaliseren en automatiseren.

Door: Diederik Toet

Terug naar nieuws overzicht
Software