Sennheiser blijft inzetten op kwaliteit

Sennheiser blijft inzetten op kwaliteit

12-12-2016 | door: Johan van Leeuwen

Sennheiser blijft inzetten op kwaliteit

Er gebeurt veel bij headsetspecialist Sennheiser. Dat bleek tijdens de Partner Day die in oktober werd gehouden. Het was ideale mogelijkheid om te spreken met twee internationale kopstukken van het bedrijf: Malin Ohlin Hjorth, de uit Zweden afkomstige Business Manager Global Accounts en de Deen Brian Brorsbøl, de Director of Product Management. Ze vertellen over de rol van headsets bij UC-oplossingen, over het partnerkanaal en over het nieuwste kroonjuweel: de MB 660.

Malin Ohlin Hjorth ziet Sennheiser, maar ook de headsetmarkt in het algemeen, veranderen. “We zijn de afgelopen jaren heel hard gegroeid. Dat komt mede door de trend van Unified Communications. Daarin spelen headsets een grote rol.”

Veertig centimeter

Volgens haar is het nog steeds een probleem dat bedrijven het belang van, zoals zij het noemt, de laatste veertig centimeter van een UC-oplossing, niet op waarde schatten. “Dat verandert wel een beetje, maar het blijft iets waar partners nog vaak tegenaan lopen. Van de andere kant zie ik dat ook vooral als een mogelijkheid voor ons en voor onze partners. Je ziet nu ook dat bedrijven als Cisco en, met name, Microsoft realiseren dat de tevredenheid van bedrijven over UC-oplossingen regelmatig tegenvalt, zeker als het over het voice-gedeelte gaat. Microsoft besteedt er op dit moment veel aandacht aan om klanten wel het totale UC-aanbod te geven dat ze verdienen. Ze dagen ons uit om hun partners te trainen om gebruik te maken van de volledige mogelijkheden van UC en dus ook de headset niet te vergeten. Veel van die partners zijn softwarebedrijven. Die hebben toch moeite met hardware.”

Geselecteerde distributie

Het resellerkanaal is belangrijk voor Sennheiser. “We werken wel met geselecteerde distributie”, vertelt Hjorth. “Dat doen we omdat we een premium merk zijn en dat willen blijven. Wij zijn geen leverancier van instapproducten. Het is noodzakelijk dat partners bereid zijn om te investeren in training en kennis en dat ze écht met ons willen samenwerken. Als ze dat willen, dan helpen wij hen; met bijvoorbeeld marketingmateriaal, service en partners die ook in ons willen investeren.”

B2B

Sennheiser, dat meer dan zeventig jaar geschiedenis heeft, heeft een sterke consumententak. Maar de zakelijke markt wordt elk jaar belangrijker. Hjorth: “Onze organisatie is qua businessunits nu opgesplitst in B2B en B2C. Ook het partnerkanaal is sinds kort veel sterker ingericht op bedrijven. De zakelijke partners veranderen. Het zijn minder vaak telecompartners die PBX-centrales verkopen. Ze zijn veel meer op ICT gericht.”

Hulp

Die partners, zeker dienstverleners, lopen wel tegen uitdagingen aan bij het verkopen van hardware. “Ineens moeten ze aan logistiek gaan denken en dat moeten ze combineren met kennis van een headset, want anders zal een oplossing nog steeds een lage adoptie kennen. Maar partners die met ons willen samenwerken kunnen altijd op onze hulp rekenen. Zowel in de gesprekken met eindklanten als in het gezamenlijk opzetten van een logistiek kanaal. Daar hoeven ze zich niet druk over te maken.”
De resellermarkt verandert, ziet Hjorth. “Sommige resellers gaan hardware erbij doen, anderen stoppen daar juist mee. Het is belangrijk dat zij samenwerken met partners die wel hardware leveren. Of, zoals gezegd, met ons.”

Kwaliteit

Kwaliteit wordt steeds belangrijker, merkt Hjorth. “Steeds meer bedrijven zien het belang van een goede headset. Ze ontdekken dat op het moment dat hun headset het niet doet. Dan komt de frustratie en gaan ze naar hun IT-manager. Als die IT-manager in eerste instantie voor ‘goedkoop’ heeft gekozen komt hij er vroeg of laat toch achter dat er iets anders nodig is om zijn KPI’s te halen.”
Sennheiser staat bekend als kwalitatief en innovatief. Om dat te blijven bezoeken Hjorth en haar collega’s veel eindgebruikers. “En dan kom ik bijzondere dingen tegen”, zegt ze. “Bedrijven waar ze rondlopen met een in-ear headset en daaroverheen geluidsbeschermers zoals je die op een bouwplaats ziet. Omdat medewerkers anders afgeleid worden. Dat werkt natuurlijk niet. Je gaat dan gesprekken missen en daarmee verlies je business. Voor dat soort omstandigheden hebben wij een product als de MB 660 ontwikkeld.”

Kenniswerkers

Daarover weet productspecialist Brian Brorsbøl meer. Zo exclusief als de HE 1, de als statement gemaakte consumentenhoofdtelefoon van Sennheiser die 50.000 euro kost, is de MB 660 natuurlijk bij lange na niet. Maar het is wel een headset met veel technische nieuwigheden en ook is het, met een adviesprijs van 449 euro, geen product voor de grote massa. “Het is een headset voor kenniswerkers. Voor mensen aan wie hoge eisen worden gesteld”, stelt Brorsbøl.

Open werkplekken

Net als Hjorth heeft ook Brorsbøl veel bedrijven van binnen gezien. Met name bedrijven met open werkplekken. “Die werkplekken hebben een aantal voordelen. Het wordt gedaan vanwege de lage kosten of om samenwerking te bevorderden. Maar er zijn ook behoorlijk wat uitdagingen. Mensen worden veel makkelijker afgeleid.”
Sennheiser zoekt al lang naar een antwoord daarop. Volgens Brorsbøl heeft het dat met de MB 660 hooftelefoon, nog meer dan met eerdere producten, gevonden.  Brorsbøl: “Deze headset bevat adoptive active noise cancelling. We hadden al producten met active noise cancelling. Het nieuwe zit dus in het woordje ‘adoptive’.”

Instellen

Daarmee wordt bedoeld dat de headset het omgevingsgeluid dempt, afhankelijk van de hoeveelheid geluid en de manier waarop de headset door de gebruiker is ingesteld. Het zoekt continu naar de juiste balans tussen ‘niet afgeleid worden’ en ‘in contact staan met je omgeving’. Brorsbøl: “De gebruiker heeft daarbij veel vrijheid om de headset in te stellen naar zijn eigen wensen.”
“We combineren met de MB 660 eigenlijk drie unieke eigenschappen”, vervolgt Brorsbøl. “Ten eerste dus de adoptive active noise cancelling, om beter te kunnen werken in luidruchtige omgevingen. Daarnaast bevat dit product alles waarmee het uitstekend in te zetten is in een UC-omgeving. En daarbij komt natuurlijk de geluidskwaliteit die mensen van ons gewend zijn. Als ik in het vliegtuig zit en ik heb deze headset bij me, dan is het ook een meer dan uitstekend product om naar een film te kijken of muziek mee te luisteren.”
Brorsbøl is duidelijk enthousiast. “Hij heeft ook nog eens een lange accuduur en hij is heel intuïtief. Door aan de buitenkant van de oorschelp te tikken kun je gesprekken aannemen en weigeren of het geluid harder of zachter zetten. Bovendien ziet hij er ook nog eens prachtig uit, vind ik zelf.”

Door: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht
Mobility