Redactie - 25 oktober 2016

AT&T neemt Time Warner over

AT&T neemt Time Warner over image

Het Amerikaanse telecombedrijf AT&T neemt mediabedrijf Time Warner over. Met de overname is een bedrag van 85,4 miljard dollar (78,4 miljard euro) gemoeid. Door het samengaan ontstaat een ware mediareus. Het is de grootste overname van dit jaar.

AT&T betaalt 107,50 dollar (98,76 euro) per aandeel, de helft in cash en de andere helft in AT&T aandelen. De overname is unaniem goedgekeurd door de directies van beide bedrijven. De Amerikaanse overheid zal nauwlettend in de gaten houden wat het ontstaan van de nieuwe mediagigant voor gevolgen heeft voor consumenten en hun portemonnee, zegt de Senaatscommissie die over concurrentiebeleid gaat.

Met de overname verzekert AT&T zich van een keur aan populaire programma's. Time Warner is het bedrijf achter nieuwszender CNN, HBO (Game of Thrones), Cartoon Network en de Warner Bros. filmstudio's (Harry Potter, Batman). Ook bezit het de uitzendrechten van de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA.

De gesprekken tussen Time Warner en AT&T over een overname begonnen in augustus, zegt topman Randall Stephenson van AT&T. "We hadden allebei het idee dat je veel sneller kunt innoveren als je beide bedrijven samenvoegt", aldus Stephenson.

Presidentskandidaat Donald Trump waarschuwt dat hij de overname zal blokkeren als hij volgende maand tot president wordt gekozen. Volgens hem is er sprake van een te grote mediaconcentratie. Trump is niet te spreken over de manier waarop hij wordt weggezet door CNN.

De deal volgt de nieuwe trend in media- en telecomland om zieltjes te winnen: bedrijven die hun terrein uitbreiden buiten de traditionele activiteit. Telecomreus AT&T, de pionier van de vaste telefonie, krijgt immers eigen 'content' in handen nu meer en meer mediagebruikers niet langer 'traditioneel' kijken, maar bijvoorbeeld op de smartphone. Zelf zeggen AT&T en Time Warner dat de deal meer concurrentie zal brengen voor de kabelaars en het traditionele entertainmentmodel zal opschudden met een groter mobiel aanbod. "De toekomst van video is mobiel en de toekomst van mobiel is video", heet dat bij AT&T in het marketingtaaltje. De topman van AT&T zou volgens The Wall Street Journal het nieuwe bedrijf leiden

Analyse

Met de deal zet AT&T een nieuwe stap richting media. Time Warner, van zijn kant, krijgt meteen een pak kanalen om eigen media naar klanten te pushen. AT&T/Warner wil series en films streamen naar telefoons en televisies, en zo zowel zijn videodivisie als zijn mobiele abonnementen stutten. "De toekomst van video is mobiel en de toekomst van mobiel is video", heet dat bij AT&T.

Het Apple-model

Die tendens is al langer bezig. Telecombedrijven willen hun klanten steeds meer een alomvattende omgeving aanbieden. Het Apple-model, zeg maar. Denk aan LeEco, het Chinese bedrijf dat vorige week debuteerde in de VS met een vreemde combinatie van televisies, streamingabonnementen en genetwerkte fietsen.

Het idee is dat moderne mensen niet 's avonds netjes van acht tot elf op de sofa voor de tv zitten, maar dat ze series kijken op hun smartphone op de trein, op hun tablet in de keuken meevolgen met kookprogramma's en op zondagnamiddag hun eigen filmmarathon samenstellen. Entertainment moet dus draagbaar zijn, personaliseerbaar en overal beschikbaar.

Netflix en Google

Dat betekent dat zowel media als telecom op de kar moet springen. Voor media is het alvast een manier om geld te blijven verdienen. Media, en zeker traditionele televisie, krijgt stevige concurrentie van initiatieven zoals Netflix en van, welja, piraterij. Als iemand zijn favoriete serie op zijn tablet wilt zien, en die is daar niet meteen legaal beschikbaar, dan vinden ze wel een andere manier.

Ook telecom is al lang geen groeimarkt meer. Op het leveren van mobiele data en telefoniediensten zit in de VS, waar telecom een pak goedkoper is dan in Nederland weinig winstmarge. En telcos krijgen zelf toenemende concurrentie van niet-traditionele telecombedrijven. Google, Facebook en Amazon zijn niet alleen steeds meer mediabedrijven (denk YouTube) maar waaieren ook uit richting telecom. Facebook wil gratis wifi voorzien in allerlei landen, Google financiert hele datacenters, inclusief de infrastructuur en onderzeese kabels die daarmee gepaard gaan.

Telecom alleen is geen leefbaar business meer, net zoals traditionele mediabedrijven op zich niet langer kunnen bestaan. Dat deze twee reuzen nu samengaan is dus geen verrassing. Ze hebben de fusie nodig om de concurrentie te snel af te blijven.

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!