Gartner belicht belang Digital Platform Strategie en kracht van Digital Giants

07-11-2016 | door: Witold Kepinski

Gartner belicht belang Digital Platform Strategie en kracht van Digital Giants

De wereld en business verandert snel door de digitale transformatie, dat betekent dat de organisaties van bedrijven en overheden mee moeten veranderen door het bouwen van een digitaal platform. Hierop kunnen CIO’s en IT-managers een business bijdrage leveren om hun organisaties te laten groeien. Vraag is daarbij in hoeverre ze samenwerken of gaan concurreren met digitale grootmachten (‘digital giants’) zoals Apple, Google en Amazon, die steeds meer diensten ontwikkelen.

Dit meldt Gartner-analist en vice president Don Scheibenreif op het jaarlijkse Gartner Symposium / ITxpo 2016 event in Barcelona. Daar zijn ruim 6000 CIO’s, IT-managers en line of business (lob) managers zijn samengekomen. De IT-beslissers winnen advies van Gartner in hoe ze het best kunnen excelleren met business technologie. De hoofdlijn van de Gartner boodschap is dat elke organisatie opnieuw digitaal zal moeten worden ingericht. Dat vraagt om een goed werkend digitaal platform. Daarbij dienen organisaties rekening houden hoe ze gaan samenwerken met ‘digital giants’ zoals Google, Amazon en Apple die steeds meer diensten en oplossingen ontwikkelen zoals op het gebied van financiële dienstverlening.

Bimodel

Een digitaal platform kan volgens Gartner het best worden gebouwd door IT-investeringen als asset te behandelen (en mee te nemen op de balans). Best is om een compleet nieuw platform te bouwen, aldus het onderzoeksbureau. Daarnaast adviseert Gartner een reorganisatie uit te voeren om zo te transformeren naar een digitale organisatie. De IT-beslisser kan daarbij het best een eigen roadmap ontwikkelen die de basis vormt voor de digitale transformatie. Dit in combinatie met een cross-functioneel en een bimodel model. Het bimodel biedt enerzijds continue focus en discipline op voorspelbaarheid van legacy systemen anderzijds focus op innovatie door gebruik maken van nieuwe business technologie.

Ook adviseert Gartner dat IT en business team worden georganiseerd met cognitieve diversiteit. Dat wil zeggen dat er verschillende teamleden zijn met diverse denkbeelden waardoor er meer creatieve oplossingen ontstaan die een organisatie helt in de digitale transformatie. Hierbij kan bijvoorbeeld goed gebruik worden gemaakt van Internet of Things (IoT), waarbij data via analytics aangeeft hoe een organisatie moet inspelen op bestaande een nieuwe (IT) processen.

Business Ecosystems

De business bijdrage kan het best worden gerealiseerd door een krachtig ecoysteem te bouwen die zelf wordt geleid of in samenwerking met strategische partners. Dan ontstaat er volgens Gartner op een gegeven moment een digitaal bedrijf die zich in de markt en maatschappij moet gaan profileren voor leveranciers, klanten en partners. Hierbij krijgen organisaties te maken met al volwassen digitale grootmachten zoals Google, Apple of Tencent. Gartner verwacht dat met deze’ digital giants’ wordt geconcurreerd en tegelijk ook wordt samengewerkt.

Bedrijven die een goed werkend ‘digital platform businessmodel’ met een breed ‘business ecosystem’ hebben zijn de meest waardevolle bedrijven, aldus Gartner. ‘Business ecosystems’ zijn overigens niet alleen weggelegd voor digitale bedrijven of multinationals, maar ook voor het middenbedrijf en het MKB. In principe is elk bedrijf binnen het business ecosysteem actief waar het concurreert en samenwerkt met andere partijen, aldus Gartner analist en vice-president Mark Raskino. Samenwerkingsverbanden tussen bijvoorbeeld boeren die gebruik maken van slimme services zoals IoT kunnen resulteren in meer oogsten dat weer leidt tot meer afzet en klanten, aldus Gartner.

Digital Giants: goede partner of concurrent?

Uiteindelijk worden volgens Gartner vrijwel alle assets binnen een organisatie gedigitaliseerd zoals machines, auto’s, ziekenhuizen, betalingen etc. In deze digitale transformatie ontmoeten organisaties al bestaande digitale grootmachten, zoals Apple en Google, die steeds meer succesvolle diensten op de markt zetten naast hun bestaande goedlopende e-commerce, muziek, apps en zoekdiensten. Zij concurreren steeds meer met bedrijven uit diverse branches zoals banken. De vraag is dan of je moet concurreren of samenwerken met deze digitale grootmachten die zich graag laten gelden in de markt. Volgens Gartner zullen bedrijven met consumentgerichte diensten vooral samenwerken met ‘digital giants’ binnen een ecosysteem. Zo werken Google en bol.com samen rond accurate (product)informatie met GS1 codes en EAN's. Maar zakelijke bedrijven, met name de maakindustrie, bouw en mijnbouw, zullen eigen ecosystemen ontwikkelen. De verschillende ecosystemen zullen dan met elkaar concurreren zo verwacht Gartner.

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie