Redactie - 19 november 2016

De markt op via social media: wie heeft de beste strategie?

De markt op via social media: wie heeft de beste strategie? image

Dutch IT-channel reikt dit jaar een Award uit in een geheel nieuwe categorie: 'Social Media Channel Strategy of the Year'. Omdat ICT in veel organisaties steeds minder een zaak is van alleen IT-managers en steeds meer ook van business managers, zoeken leveranciers en distributeurs nieuwe kanalen om zich te profileren. Vijf partijen lopen volgens het kanaal voorop met een speciale social media strategie, en maken op 19 januari kans op deze prijs. De uitreiking is in Studio 21 in Hilversum.

Avnet Technology Solutions heeft social media centraal gesteld in zijn 'inbound marketing strategy'. Volgens de distributeur uit Eindhoven worden steeds meer leads gegenereerd door middel van 'traffic' op social media. Avnet stak het afgelopen jaar veel energie in zijn social media strategie en heeft naar eigen zeggen veel 'mooie leads' kunnen aanleveren aan partners. Het succes blijkt onder meer uit het feit dat de strategie van Avnet Nederland inmiddels zijn weg heeft gevonden naar de UK en andere landen in EMEA.

Ook Centralpoint.nl is genomineerd. De specialist in computerproducten uit Amstelveen loopt voorop als het gaat om het verzamelen van zoveel mogelijk feedback van klanten via social media, online chats en productbeoordelingen. Volgens Centralpoint is dit totaal nieuw; niemand anders heeft een dergelijke, uitgebreide social media strategie en is zo dominant aanwezig op kanalen als Facebook en LinkedIn. Centralpoint verzamelt klantervaringen en wil social media daarbij optimaal benutten. Op Twitter streeft het bedrijf altijd naar wat het noemt een 'nette afhandeling van contacten'.

Goldfish ICT is een IT-consultancybureau dat organisaties in onder andere de voedingsindustrie en de chemische sector in de Benelux ondersteunt met ERP-systemen. Goldfish profileert zichzelf met een naar eigen zeggen 'zeer innovatieve social media strategie, gebaseerd op een gepersonaliseerde marketingcampagne'. Alle middelen op het internet worden ingezet, zoals vlogs, blogs, posts, websites, LinkedIn, Sales Navigator, Twitter en Facebook. Vooral een social media campagne gericht op de FoodAgro-sector baarde opzien, waarmee het bedrijf zich richting voedings- en agrobedrijven succesvol manifesteerde als een partner met genoeg industriekennis om eindgebruikers verder te helpen met innovatie en procesoptimalisatie.

Google is genomineerd vanwege het succes van de gratis Online Digitale Werkplaats. Het bedrijf uit Californië, vooral bekend als zoekmachine, biedt ondernemers de mogelijkheid om kennis en digitale vaardigheden op te doen over online groei. Google deed dat via workshops in onder andere Eindhoven, Nijmegen, Groningen en Den Haag, maar ook met een online lesprogramma voor zzp'ers en kleine ondernemers. De trainingen zijn beschikbaar voor iedereen die meer wil weten over de mogelijkheden om via het internet nieuwe leads te genereren en business te vergroten.

HP Inc dankt zijn nominatie aan het HP Partner First programma, waarvan onder meer een Social Media Center (SMC) deel uitmaakt. Met aanpasbare content over HP helpt het SMC partners om zichzelf te positioneren als experts. De Amerikaanse technologiegigant noemt de groeiende invloed van social media op sales 'onvermijdelijk'; volgens HP gebruikt bijna 75 procent van de kopers social media om meer te weten te komen over ICT-oplossingen. Het SMC toont content over de producten van HP en nieuws over HP, dat partners eenvoudig kunnen delen met volgers.

Stemmen kan op www.dutchitwards.nl

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!