Witold Kepinski - 18 november 2016

Fujitsu focust op digitale diensten met AI, Cloud, Cybersecurity en IoT

Fujitsu focust op digitale diensten met AI, Cloud, Cybersecurity en IoT image

Fujitsu wil groeien. Met een sterke focus op de digitale diensten artificial intelligence (AI), cloudcomputing, cybersecurity en Internet of Things (IoT) richt de Japanse elektronicaproducent zich op de behoeftes van de moderne eindgebruiker die mee wil in de digitale transformatie. Ook Fujitsu zelf transformeert, van een landenorganisatie naar een regiomodel waarin lokale afdelingen leren van elkaars successen. Dutch IT-channel sprak hierover tijdens het Fujitsu Forum 2016 in München met Bas de Reus (Managing Director bij Fujitsu Nederland) en Rob Overtoom (Head of Product & Solution Sales bij Fujitsu Nederland).

Fujitsu speelt niet alleen in op de digitale transformatie die de ICT-markt momenteel beheerst, maar transformeert ook zelf als organisatie. Volgens Bas de Reus, Managing Director bij Fujitsu Nederland, zal Fujitsu in de toekomst meer regionaal dan landelijk zijn georganiseerd. “We gaan naar een regiomodel met vier business lines: managed infrastructures, business applications, services & products en mainframe. De Nederlandse organisatie is van huis uit sterk in het leveren van enduser managementoplossingen, dus de totale outsourcing van een kantoorautomatisering. Aan de productkant zijn we een goede partij op client devices en we krijgen steeds meer voet aan de grond op het vlak van server en storage. Maar er is verandering nodig vanwege de komst van nieuwe middelen, zoals het cloudplatform MetaArc dat binnenkort naar Nederland komt, waarop digitale diensten als IoT en big data kunnen landen. Fujitsu wil investeren in het nieuwe portfolio van digitalisering en de strategie is dat verschillende landenorganisaties daarbij van elkaar leren.”

De leverancier van ICT-infrastructuren wil een 'capability' opzetten om aansluiting te vinden over de hele EMEA-regio, zoals De Reus het noemt. “Het voordeel van een regionale oriëntatie is dat je ook vanuit andere landen toegang hebt tot de resources die je uiteindelijk overal nodig hebt. Dat is noodzakelijk omdat ook wij moeten opschuiven in de waardeketen om meer voor onze klanten te kunnen betekenen. De verkoop van producten is 'commodity service' geworden. Het is daarom goed om te weten dat ons bedrijf transformeert en dat we investeren in zaken die het hele wereldbeeld veranderen, zoals IoT, cloud, AI en security. We hebben hier in Nederland genoeg vrijheid om dat te doen – er is het globale Fujitsu en er is nog altijd onze lokale aanwezigheid hier in Maarssen – maar met een globaal 'vehikel' erachter voeg je meer waarde toe aan een grotere diversiteit aan klanten.”

'No brainer'

Met een nieuwe organisatiestructuur wil Fujitsu nieuwe diensten die in het buitenland al zijn geïntroduceerd, gemakkelijker en sneller beschikbaar kunnen maken voor de Nederlandse markt. Hoe snel dat gaat, hangt volgens De Reus af van de klantcases die Fujitsu samen met business partners voor de nieuwe oplossingen vindt. “Onze nieuwe security services zijn een 'no brainer': het is niet moeilijk om te bedenken dat die nieuwe diensten ons portfolio snel kunnen aanvullen. Maar verder moet je goed kijken wat waarbij past. We bekijken elke keer hoe we vanuit het enorme portfolio van Fujitsu een bepaalde set aan nieuwe diensten kunnen pakken die we op dát moment nodig hebben om relevant te blijven voor onze klanten. Bij Fujitsu geldt: als er echt aanleiding is, dan gaat het snel. Ook als het gaat om business intelligence – een terrein waarop we in Nederland nog geen positie hebben – kan het snel gaan als we erop gaan 'speren'.”

Volgens Rob Overtoom, Head of Product & Solution Sales bij Fujitsu Nederland, is de organisatie verbeterd en sneller geworden. “Veel van onze proposities zijn generiek, over alle landen heen hetzelfde, en dus makkelijk te importeren. Met cybersecurity doen we het in andere landen echt goed en dat kunnen we makkelijk kopiëren naar Nederland. Ik verwacht bovendien veel van IoT. Willen we relevant blijven bij overheidsorganisaties – van oudsher een belangrijke markt voor Fujitsu – dan zoeken we naar oplossingen in de wereld van IoT en kijken we naar zaken als sensortechnologie. Daar is veel vraag naar bij de overheid, er gebeurt onder meer veel bij Rijkswaterstaat. Maar ook in de gezondheidszorg, denk bijvoorbeeld aan het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem, waar we met sensortechnologie vitale functies en bewegingen van patiënten monitoren.”

Overtoom hamert erop dat het in het digitale tijdperk niet meer draait om producten, maar om diensten over producten heen. “Natuurlijk hebben we alle producten in huis, de hele range, we kunnen alles leveren. Maar met IoT en AI gaat het uiteindelijk om de concrete oplossingen die je ermee aanbiedt. Je kunt nog zulke mooie producten maken, maar gaat het uiteindelijk om wat de eindgebruiker ervan voelt, merkt en vindt. Het gaat niet om de dingen en spullen zelf, maar hoe je ze gebruikt. Wat heb je eraan? Voorbeelden daarvan zie je in ons democenter.”

Lokale intimiteit

Fujitsu wil een internationale organisatie zijn, maar wel met een 'lokale intimiteit'. “Dit hele verhaal betekent niet dat we onze afkomst uit het oog verliezen”, relativeert Bas de Reus. “We willen transformeren naar digitale diensten en daarover leren van best practices in het buitenland, maar zonder uit het oog te verliezen waar we in Nederland traditioneel goed in zijn, zoals client devices en enduser management aan de servicekant. We doen liever een paar dingen heel goed dan veel dingen minder goed.” Rob Overtoom beaamt dat: “Als we álles wat succes heeft in het buitenland hier naartoe halen, gaat dat ten koste van onze focus. We richten ons liever op een beperkt aantal proposities die specifiek geschikt zijn voor de Nederlandse markt.”

Een voorbeeld van een succes in het buitenland dat er in Nederland nog even niet aankomt, zijn de uitgebreide pin-terminals die Fujitsu heeft ontwikkeld voor CaixaBank in Spanje. “Dat zijn terminals waar je al je bankzaken regelt en waarvoor Fujitsu een geavanceerd authenticatiesysteem heeft ontwikkeld”, legt De Reus uit. “Dat is historisch zo gelopen, in Nederland doen we andere dingen. Fujitsu moet in alle landen, dus ook in Nederland, vasthouden aan een gezonde balans tussen enerzijds de innovatie die nodig is om een stap verder te komen en relevanter te worden voor eindgebruikers die willen digitaliseren, en anderzijds de managed services en producten waar we traditioneel sterk in zijn. Je kunt niet overal goed in zijn. We hebben heel veel hier in Nederland, maar niet alles.”

Door: Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!