Redactie - 26 november 2016

'Denk vanuit de mogelijkheden'

'Denk vanuit de mogelijkheden' image

Tijdens het jaarlijkse Gartner Symposium/ITxpo in Barcelona ontmoet onze redactie Robin Ruikers, sinds maart dit jaar de nieuwe Services Director van COMPAREX Nederland. In de lobby van het Hilton Hotel vertelt hij over zijn bevindingen tijdens het grootste CIO-symposium. Hij is er met name om te luisteren. Een stapje achteruit zetten en luisteren naar de content van Gartner en de trends die Gartner voorspelt.

‘’Eigenlijk ben ik hier om te kijken of wij het zelf nog wel snappen. Is ons dienstenportfolio nog scherp genoeg geënt op de trends die komen gaan, of in ontwikkeling zijn? Ik wil graag overzicht creëren, zodat ik kan zien of we de juiste prioriteiten stellen. Daarnaast is het ontmoeten van peers in een ontspannen omgeving belangrijk. Zo leer je hun perspectieven kennen. Hoe kijken zij tegen dingen aan? Waar lopen zij tegen aan? Ook de omgeving hier in Barcelona speelt een rol. Die ademt reflectie, dat is belangrijk in tijden van verandering en digitale transformatie.’’

Denk in mogelijkheden
Ruikers geeft aan dat er niet veel ‘nieuws’ te bespeuren valt onder de content van Gartner. Wel concludeert hij uit de input van Gartner dat de verbindingen tussen alle trends, IT-thematieken en solutions steeds groter worden en zorgen voor grotere samenhang. ‘’Dat maakt dingen veel gelaagder. Technologie is echt overal. Niet alleen bij de IT, zoals vanouds vaak het geval was op het moment dat de investeringen plaats gingen vinden.Hierdoor zitten toch veel organisaties met de handen in het haar. Wat moet ik nu doen? Wat zijn mijn mogelijkheden? Maar ook, wat zijn de dreigingen? Naar mijn mening wordt er nog te vaak beredeneerd vanuit mogelijke dreigingen, zoals bij cloud services, privacy en security. Waarvan ik zeg; stop het doemdenken, die bedreigen zullen er altijd zijn en kunnen afgedekt worden. Denk liever eens vanuit de mogelijkheden, want daar zijn er veel meer van.’’

Big Data & Analytics
In Barcelona kiest Ruikers ervoor om zijn agenda toe te spitsen op de sessies die te maken hebben met Big Data & Analytics. ‘’Omdat ik denk dat cloud services in de toekomst bepalend gevuld gaan worden door Big Data & Analytics. Eigenlijk is dit de inhoud van cloud services, waarbij cloud services niet meer dan een vehicle is, die door middel van Big Data, intelligentie en insights naar onze klanten wordt gebracht. Iedereen zit op een berg van data en het is nog steeds heel moeilijk om die te vertalen naar Big Data, insights, en dus naar intelligentie en daar uiteindelijk waarde aan toe te kennen. De tools hiervoor schieten als paddenstoelen uit de grond. Moet je dit gecentraliseerd of gedecentraliseerd aanvliegen? Of is het juist goed om een anarchistische beweging in je organisatie te hebben die alles op de schop gooit? Doe je het in een meer liberale setting, door middel van een evolutionaire ontwikkeling? Ook wij denken hier over na. We kijken hoe we dit geldig kunnen maken naar onze klanten toe, door het verbeteren van onze services en daardoor te zorgen voor meer toegevoegde waarde. Het is dus van belang om hier in Barcelona tijdens Gartner Symposium ITxpo zoveel mogelijk relevante informatie over op te doen.’’

Verrijken van services
‘’Ook COMPAREX zit nu in een transformatie. Onze oude license solutions provider achtergrond zijn we aan het verrijken met services die meer toegevoegde waarde bieden. Wat ik hier vooral meeneem aan informatie is hoe wij versneld nieuwe diensten in de markt kunnen zetten die niet per se gaan over de aankoop of het beheer van IT, maar over de  toegevoegde waarde van IT en het bewijzen van die toegevoegde waarde via cloud services en scenario’s bij onze klanten. Dat kunnen wij sneller, slimmer en op grotere schaal doen. Daar zijn Big Data & Analytics de platformen voor. Dus ik zal de dingen die ik hier gehoord heb ook teruggeven aan onze groep in Nederland en op basis daarvan een dialoog starten met de vraag ‘’Wat moeten we anders doen.’’

Digitale transformatie is complex
Begrijpen de CIO’s de digitale transformatie eigenlijk wel? ‘’Ik denk dat niemand het volledig begrijpt, maar dat is ook niet zo erg. Het is namelijk erg moeilijk en gecompliceerd. Ik denk dat wij nog hoger en beter met onze klanten kunnen en moeten praten. Dus van procurement naar IT, en van IT naar business decision makers. Dat is het doel van onze transformatie en professionalisatie. De samenhang van keuzes, het holisme, dat kost tijd. Je moet dieper en langer met elkaar in gesprek om echt te begrijpen en te kunnen destilleren wat we moeten doen in deze wirwar van mogelijkheden, bedreigingen en hoe je technologie kan afnemen en laten renderen. Deze dialoog is dus echt noodzakelijk.’’

Schoolvoorbeeld
‘’Een mooi voorbeeld is een zorgorganisatie uit Amsterdam, een klant van ons. Zij waren in staat hun IT-roadmap in hele simpele taal in te richten. Keuzes, zoals de move naar de cloud, koppelden ze moeiteloos aan hun missie waarbij veiligheid voorop staat. Zij konden perfect een vertaalslag maken naar concrete oplossingen, mogelijkheden en welke voordelen dit opleverde. Zo stelde Office 365 en de bijbehorende tools hen in staat hun cliënten te helpen en te interviewen, om dit vervolgens door middel van Big Data & Analytics over hun platform te verspreiden door hun gehele organisatie. Hier was ik oprecht door geïnspireerd. De kracht ligt in het versimpelen, dat is vaak de uitdaging en daar helpen we bij COMPAREX graag bij.’’ 

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!