Redactie - 28 november 2016

DDoS-aanvallen vaak inzet als afleiding tijdens cyberaanval

DDoS-aanvallen vaak inzet als afleiding tijdens cyberaanval image

DDoS-aanvallen (Distributed Denial of Service) worden dikwijls gebruikt om bedrijven af te leiden terwijl hackers zich via een achterdeur toegang verschaffen, blijkt uit een wereldwijd onderzoek[1] van Kaspersky Lab en B2B International. Wanneer bedrijven in West-Europa ten prooi vallen aan cybercriminaliteit, is in 29,2 procent van de gevallen DDoS onderdeel van de aanvalstactiek. Ruim de helft van de ondervraagde ondernemingen (53,3 procent) uit West-Europa die slachtoffer is geweest van een DDoS-aanval is ervan overtuigd dat het als rookgordijn of afleidingsmanoeuvre voor andere vormen van cybercriminaliteit is gebruikt.

De studie wijst verder uit dat bedrijven wereldwijd, in geval van een DDoS-aanval als rookgordijn, worden geconfronteerd met zaken als misbruik van mobiele devices (81 procent), phishing (75 procent) en zelfs kwaadaardige praktijken van interne medewerkers (75 procent). Van alle ondervraagden in West-Europa meldt 19,5 procent slachtoffer te zijn geweest van een gerichte cyberaanval. Ook noemt 24,2 procent van de bedrijven uit West-Europa die door een gerichte aanval dataverlies hebben geleden DDoS als één van de factoren.

Martijn van Lom (foto), General Manager Kaspersky Lab Benelux, legt uit waarom DDoS voor cybercriminelen een aantrekkelijk middel is als onderdeel van hun tactiek: "Door openbare of interne diensten vast te laten lopen, weerhoudt DDoS een bedrijf ervan zijn normale activiteiten uit te oefenen. Dit is uiteraard een groot probleem voor zo’n bedrijf en het is dan ook 'alle hens aan dek' voor het IT-team om de crisis snel te bedwingen. DDoS is derhalve niet alleen een makkelijke manier om een bedrijf stil te leggen, maar ook om de IT-medewerkers bezig te houden terwijl er via andere kanalen in het systeem wordt ingebroken.”

"Het onderzoek toont aan dat DDoS-aanvallen vaak parallel lopen met andere dreigingen”, vervolgt van Lom. “Bedrijven moeten daarom volledig op de hoogte zijn van alle mogelijke gevaren, en op ieder moment in staat zijn om met meerdere criminele activiteiten tegelijk om te gaan. Zijn ze hier niet op toegerust, dan wordt de schade alleen maar groter, bovenop de aanzienlijke verliezen als gevolg van downtime en mogelijke imagoschade. Iedere onderneming moet betrouwbare DDoS-bescherming in huis hebben om het risico van een aanval te beperken en te zorgen dat medewerkers zich kunnen concentreren op andere, moeilijker zichtbare dreigingen.”

Om bedrijven te helpen zicht te houden op het groeiende gevaar van DDoS en alles wat het met zich meebrengt, biedt Kaspersky DDoS Protection volledige en geïntegreerde bescherming tijdens iedere fase van een aanval.

[1] ’Corporate IT Security Risks’ is het jaarlijkse onderzoek van Kaspersky Lab in samenwerking met B2B International. In 2016 hebben we meer dan 4.000 vertegenwoordigers van kleine, middelgrote (50-999) en grote bedrijven (1000+) uit 25 landen gevraagd naar hun visie op IT-beveiliging en incidenten waarmee ze te maken hebben gehad.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!