Redactie - 03 december 2016

Cloud en SaaS leiden tot nieuwe integratie-uitdagingen voor bedrijven

Door de opkomst van Software-as-a-Service-platforms (SaaS) staan organisaties voor de vraag hoe zij hun bestaande data en omgevingen zo goed mogelijk kunnen integreren met de nieuwe wereld van de cloud? Een goed voorbeeld is Salesforce dat voor een groot aantal bedrijven de spil is in hun verkoop- en CRM-processen. Salesforce is te omschrijven als een modern system of engagement dat pas optimaal kan functioneren als er een goede uitwisseling is van data met andere omgevingen, zoals een system of record of een system of operations. Dit past in een verschuiving van een lineaire procesgang binnen bedrijven naar een dynamische procesgang. Bij deze laatste is er continu uitwisseling tussen, en beïnvloeding van systemen, waarbij de systems of engagement cruciaal zijn voor zakelijk succes. Die richten zich namelijk op de klant en niet op het proces.

Deze toenemende dynamiek heeft ook consequenties voor de applicatie-integratiestrategieën van bedrijven. Zo is integratie nodig met cloudoplossingen, is het zaak om maatwerk te verminderen of volledig uit te bannen, en moeten organisaties hun flexibiliteit vergroten, terwijl ze minder afhankelijk willen zijn van gespecialiseerde integratieskills.

Om hieraan tegemoet te komen, hebben integratieleveranciers ook de stap naar het as-a-service-concept gemaakt met een Integration Platform-as-a-Service-aanbod (IPaas). Er zijn wat dit betreft drie drivers die de populariteit van deze cloudtools stimuleren.

  1. De systems of engagement vereisen dynamische integratie. Bekende leveranciers als Marketo en Salesforce brengen continu vernieuwingen en veranderingen aan in hun software. Dat betekent ook dat de interfaces met deze oplossingen mee moeten veranderen. Denk aan de shift van batchverwerking naar near-realtime met het oog op een omnichannel strategie, het lanceren van een nieuw attribuut in een dataschema of het overstappen op een nieuwe versie van een API. Dit is typisch dynamische integratie en dat daarom moeten continu wijzigingen gemaakt kunnen worden. Dat is met een IPaaS-oplossing goed mogelijk.
  2. De overlap van data- en applicatie-integratie vereist dat tools voor integratie convergeren. De meeste bedrijven maken nu nog gebruik van twee aparte oplossingen: een op basis van extract, transform en load van data (ETL) die in de regel door het datawarehouseteam wordt beheerd, en een Enterprise Service Bus (ESB) voor applicatie-integratie. Deze laatste wordt veelal beheerd binnen een integratiecompetencecenter. Ontwikkelaars die werken aan een system of engagement, moeten keuzes maken en komen al snel in de verleiding om de discussie hierover te omzeilen door handmatig een eigen interface te bouwen.
  3. Grote bedrijven kunnen niet langer zonder een tactische oplossing voor cloudintegratie. Het grootste deel van de grote bedrijven heeft al fors geïnvesteerd in ESB’s waarmee ze hun service-oriented architectures ondersteunen. Hoewel deze investering zinvol is bij integratie van on-premise systems of records, ondersteunen ze meestal geen cloudapplicaties. Dat betekent dat deze bedrijven hun strategische ESB-investeringen moeten herzien of eventueel uitbreiden naar een IPaaS voor cloudintegratie.

Analist Forrester onderscheidt in dit verband twee verschillende benaderingen. Om te beginnen is dat een hybride aanpak die geldt voor alle integratiescenario’s. Hier gaat het om een strategische evolutie van de ESB, waarbij zowel on-premise- als cloudvereisten worden ondersteund. Daarnaast is te kiezen voor een IPaaS als een vereenvoudigde versie van hybride integratie. Die is gericht op twee specifieke use cases: bedrijven die niet hebben geïnvesteerd in een Service Oriented Architecture (SOA-infrastructuur) en naar de cloud overstappen, en grotere bedrijven die hun bestaande ESB-investeringen aanvullen met integratieoplossingen voor SaaS. Zo is te voorzien in dynamische integratie die sneller en makkelijker inzetbaar is.

Door: Maarten Westdorp, Sr. Marketing Programs Manager Scribe EMEA

 

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!