Wouter Hoeffnagel - 02 december 2016

HSO integreert Sana Commerce met Microsoft Dynamics-omgeving van Auping

Leverancier van bedden en bed-accessoires Koninklijke Auping opent haar eerste webshop en zet daarmee een grote stap gezet op weg naar de implementatie van een omnichannel e-commerce strategie. Microsoft partner HSO uit Veenendaal heeft de e-commerce-oplossing van Sana Commerce geïntegreerd met de bestaande Microsoft Dynamics omgeving van Auping. De implementatie maakt onderdeel uit van Auping’s bredere digitale transformatie van fabrikant naar omnichannel retailer.

De productie van bedden, matrassen en bed-accessoires door Auping vindt plaats in Deventer. Sinds kort zet het bedrijf in op een omnichannel-strategie voor B2B en B2C. “We willen een klantbeleving creëren die altijd en overal via meerdere verkoopkanalen ‘voelbaar’ is. Het betreft hier een transparant en geïntegreerd proces waarbij kanalen vlekkeloos in elkaar overlopen. De klant of reseller is hierbij altijd het uitgangspunt. Auping gaat voor één beleving, één informatiebron en één prijsstelling,” legt Frank Scholte, Manager IT bij Auping uit.

Stap richting de consument
De lancering van de eigen webshop is een eerste zichtbare stap van de omnichannel-strategie richting de consument. Scholte: “Voor Auping was dit een absolute must. Consumenten bepalen zelf hoe zij hun aankopen doen. De één shopt graag online, de ander wil het product zien en voelen en gaat naar de winkel. Met de webshop is Auping nu 24/7 beschikbaar voor de consument.”

Auping is gestart met bedtextiel en accessoires, introduceerde later volgen ook andere Auping-producten. Naast de webshop blijven de winkels onverminderd belangrijk. In de Auping Plaza’s en Auping-dealers kunnen klanten slaapcomfort zelf voelen en ervaren. Daarnaast krijgen zij hier advies over het gehele assortiment van het bedrijf.

Geïntegreerde omnichannel strategie
De strategie van Auping wordt technisch volledig ondersteund door de Microsoft ‘stack’: Microsoft Dynamics vanuit HSO, de e-Con configurator tool en Sana’s geïntegreerde e-Commerce oplossing (Certified for Microsoft Dynamics).

“De omgeving is de ‘single source of truth’ betreffende alle informatie over product, prijs en voorraad en Sana’s e-commerce oplossing is daar volledig mee geïntegreerd. Sana Commerce is een geïntegreerde oplossing die gebruikmaakt van de bestaande informatie in het ERP-systeem van een klant. Dat betekent dat er geen dubbele handelingen nodig zijn, de foutmarge wordt verkleind en dat veel efficiënter gewerkt kan worden. Alles wat je in het ERP aanpast, wordt direct getoond in de webshop. Dit sluit perfect aan bij het streven van Auping naar één beleving, één informatiebron en één prijsstelling voor de klant.”

Dezelfde beleving via ieder kanaal
Auping legt hiermee de basis voor een volledig omnichannel e-commerce strategie waarbij consumenten, dealers en B2B-klanten via alle kanalen (Customer Service, Points of Sale in Auping Plaza’s, consumenten-webshop en de online portal voor dealers en B2B-klanten) met dezelfde beleving worden bediend.

De digitale transformatie van Auping is ook op andere gebieden niet onopgemerkt gebleven. Recentelijk mocht Auping de Nederlandse Logistiek Prijs 2016 in ontvangst nemen voor het project Horizon. Dit project is onderdeel van de digitale transformatie van Auping. In Horizon organiseert het bedrijf de productie en logistiek volgens een volledig nieuw ontwerp.

Flexibeler, sneller en efficiënter
Harry Gruben, directeur Operations bij Auping: “De afgelopen jaren hebben wij flinke investeringen gedaan in het ontwerpen en realiseren van een nieuwe productielocatie, robotisering, nieuwe logistieke concepten en duurzaamheid. We produceren nu op basis van klantorder en veel flexibeler, sneller en efficiënter.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!