Redactie - 13 december 2016

AkzoNobel optimaliseert klantenservice met Microsoft Azure

AkzoNobel zet het Microsoft Azure cloud platform in voor zijn  klantenservice. De Nederlandse verfproducent host de software waarmee klanten zelf verfkleuren kunnen samenstellen in de cloud. Hierdoor beweert het bedrijf zijn time-to-market te verkorten en geeft het klanten overal toegang tot de nieuwste kleurtechnologie. Dankzij het gebruik van onder andere Application Insights van Microsoft kunnen ontwikkelaars van AkzoNobel bovendien eventuele problemen al oplossen voordat de klant ze überhaupt heeft opgemerkt, zo beweert Microsoft.

AkzoNobel is een producent van lak- en verfproducten, en specialty chemicals. De organisatie, die aangestuurd vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam actief is in 80 landen, vertrouwt op digitale technologie voor het bevorderen van kleurinnovatie. Zo maakt AkzoNobel gebruik van MIXIT, gespecialiseerde software waarmee zijn klanten nauwkeurig kleuren kunnen samenstellen op basis van een recept.

Snellere time-to-market in de cloud

Maar hoewel het bedrijf tevreden was over die software zelf, zorgde de distributie via onder andere cd’s, usb-sticks en internetdownloads ervoor dat het doorvoeren van updates teveel tijd in beslag nam. Zeker naarmate het klantenbestand groeide en het aantal producten toenam, moesten klanten gemiddeld vier maanden wachten op software-aanpassingen – en tot wel een jaar op een volledige upgrade. Daar kwam bij dat medewerkers van AkzoNobel in de diverse vestigingen veel tijd kwijt waren aan het onderhoud van software en computers.

Om zijn wereldwijde time-to-market te versnellen, paste AkzoNobel zijn technologielandschap daarom aan door MIXIT in de cloud te hosten op Microsoft Azure. Daardoor is het mogelijk om updates sneller door te voeren, en hebben klanten automatisch altijd de laatste versie van de software tot hun beschikking.

Aandacht richten op waar ze goed in zijn

“Onze mensen in het veld houden zich nu minder bezig met het oplossen van technologische problemen”, zegt Henri Bijsterbosch, Global Manager Digital Color, Vehicle Refinishes Marketing van AkzoNobel. “Daardoor kunnen ze hun aandacht richten op dat waar ze goed in zijn, namelijk het werven van nieuwe klanten en het verkopen van meer verf.”

De organisatie maakt daarnaast gebruik van verschillende andere Microsoft-software om het ontwikkelproces te stroomlijnen. Application Insights bijvoorbeeld detecteert aan de hand van machine learning en datamining proactief zaken die tot problemen kunnen leiden. 

Problemen oplossen voor ze ontstaan

“Application Insights maakt het voor ontwikkelaars van AkzoNobel mogelijk om problemen in de software op te lossen, nog voordat de klant ze opmerkt,” zegt Wim Hoek, Product Marketing Manager bij Microsoft. “De inzet van Microsoft Azure zorgt er bovendien voor dat ook medewerkers buiten het ontwikkelteam nu efficiënter kunnen werken. Zowel zij als de klant hebben nu vanaf elke gewenst locatie toegang tot de meest actuele informatie.” 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!