Redactie - 16 december 2016

Business partners lopen warm voor 'mobiel-vast-integratie' van Yes Telecom

Als een echte Business Solutions Provider heeft Yes Telecom een duidelijke missie: optimale vrijheid voor bedrijven door de maatwerk communicatieoplossingen aan te bieden die ze écht nodig hebben. Een propositie van Yes Telecom waarmee business partners veel strategische waarde toevoegen voor hun eindklanten, is de veelgevraagde 'mobiel-vast-integratie'.

Yes Telecom, een honderd procent onafhankelijke dochter van KPN, wil voor alles toegankelijk zijn voor de eindklanten die het telecombedrijf bedient via een landelijk netwerk van bijna vierhonderd lokale partners. Het bedrijf met vestigingen in Leiden, IJsselmuiden en Hengelo wil de lijnen kort houden en klanten de maatwerkoplossingen adviseren die ze écht nodig hebben, in plaats van de gestandaardiseerde communicatieoplossingen van de grote providers. Als logische reactie op de nog altijd voortschrijdende toenadering van ICT en telecom werd het portfolio de laatste jaren verschillende malen uitgebreid. “Mobiele telefonie, vaste telefonie en allerlei ICT-gerelateerde diensten komen steeds dichter bij elkaar”, vertelt Partner Manager ICT-Solutions Ruben Baanstra. “Wij gaan als Yes in die transitie mee en bieden daarom ook clouddiensten aan, zoals hosted telefonie: vaste telefonie, maar dan via een internetverbinding.”

Mobiel-vast-integratie

Zo maakt mobiel-vast-integratie tegenwoordig vast deel uit van het Yes-portfolio. “Yes is begonnen als pure mobiele provider, vanuit de gedachte dat vaste telefonie zou verdwijnen”, memoreert Baanstra. “Maar vooral mensen die gebonden zijn aan een vaste werkplek hechten nog sterk aan een vast toestel of bijvoorbeeld een headset. Gewoonweg omdat ze dat handiger of praktischer vinden, omdat ze heel fysiek 'de hoorn willen oppakken'. Een vaste verbinding of een vast nummer geeft een meer stabiele performance. En als je die vaste telefoon vervolgens integreert met je mobiele telefoon, dan zijn eindgebruikers flexibeler dan ooit en dus niet meer gebonden aan hun vaste werkplek.”

Op basis van de behoeften vanuit de markt heeft Yes Telecom zijn portfolio uitgebreid met vaste telefonie. “Of eigenlijk hosted telefonie”, verbetert Baanstra. “Vaste telefonie is feitelijk heel ouderwets, dat je belt via een koperdraadje en een toestel aan de muur. Onze communicatiesystemen zijn volledig cloud gebaseerd. Daarmee kunnen wij op netwerkniveau iedereen ontsluiten, als er maar een internetverbinding is. De markt is tegenwoordig IP-gebaseerd en je kunt telecom en ICT niet meer los van elkaar zien. Vandaag de dag heb je voor alles een goed werkende internetverbinding nodig.”

Er was nog een reden om met vaste telefonie te beginnen. Baanstra: “Mobiele telefonie is inmiddels gemeengoed in Nederland; je kunt het bij wijze van spreken op elke straathoek afnemen. Onze business partners zoeken daarom naar manieren om hun eindklanten breder te bedienen. Veel van onze partners zijn traditioneel gewend om alleen mobiel bij ons af te nemen, maar willen meer omdat ze erg tevreden zijn over de samenwerking. Ons werd daarom steeds vaker gevraagd om een mobiel-vast-integratie te doen via een hosted platform. Om de klant zo een compleet 'communicatieplatform' te leveren, met zowel mobiele als vaste telefonie, maar ook mogelijkheden op het gebied van unified communications, zoals conference calling, chat en videocommunicatie. Dat slaat erg aan bij onze business en solution partners.”

Flexibeler

Unica Schutte ICT, een van de grootste full-service ICT-dienstverleners van Nederland, is zo'n solution partner. Unica Schutte ICT bedient het middensegment en de grootzakelijke markt, waaronder organisaties in onder meer de segmenten zorg, industrie, transport & logistiek en zakelijke & financiële dienstverlening. “Veel klanten hebben een eigen, maar verouderde vaste telefooncentrale, zijn toe aan iets nieuws en willen daarin ontzorgd worden”, verklaart Special Sales Jannes Janssen van Unica Schutte ICT de behoefte van klanten aan de vaste telefoniediensten van Yes Telecom. “Bij hun huidige providers ervaarden die klanten niet altijd voldoende keuzevrijheid en maatwerk. Bovendien vinden ze het prettig om hun ICT- en telecomvraagstukken bij één partij te beleggen, die zowel vaste als mobiele telefonie doet. Vergeet niet: voor onze klanten zijn wij dé strategische partner als het gaat om ICT en telecom. Die klanten vertrouwen ons omdat wij de rest van hun business ook draaiende houden. De cloud ebaseerde diensten van Yes Telecom helpen ons om onze klanten nog beter te kunnen bedienen.”

De integratie van mobiele telefonie met vaste telefonie geeft een klant volgens Janssen vooral meer flexibiliteit. “Het maakt hem beter bereikbaar. Een mobiel-vast-integratie lost het probleem op dat een mobiel telefoontje in het geval van afwezigheid hooguit nog bij een voicemail service terecht komt. Met de integratie van vaste telefonie kan ook een binnendienst, receptie of klantcontactcenter dat telefoontje aannemen. Bedrijven willen om functionele en commerciële redenen een betere bereikbaarheid. Met een 06-nummer heb je een één-op-één relatie met een contactpersoon, maar niet het idee dat je met een organisatie belt. En inderdaad: veel mensen willen op kantoor nog steeds de mogelijkheid hebben om een hoorn op te pakken. Wij bieden via Yes Telecom keuze uit een mobiel toestel, een vast toestel, software op de PC, een draadloos toestel en een combinatie daarvan.”

Device management

Yes Telecom heeft sinds enige tijd ook een meer uitgebreide tool voor device management in het portfolio. Baanstra “Er komen tegenwoordig steeds meer toestellen bij in een kantooromgeving. Er zijn meer soorten devices en mensen bellen bijvoorbeeld ook via een eigen tablet. We kunnen die apparaten door middel van device management in één portal zetten en daar ook de beveiliging en authenticatie managen. Dat is tegenwoordig echt een dingetje, denk maar aan de Meldplicht Datalekken. Device management slaat behoorlijk aan; bijna elke klant wil het hebben of denkt op z'n minst na hoe hij 'issues' kan voorkomen.” Jannes Janssen bevestigt dit: “Met een vast-mobiel-integratie heb je voortaan ook een vaste telefoon op je mobiel en wordt de afhankelijkheid van je mobiele telefoon nog groter. Unica Schutte ICT gaat daarom met klanten in gesprek over de vraag hoe we die afhankelijkheid veilig in beheer kunnen nemen.”

Yes Telecom kijkt niet naar de markt vanuit een 'one size fits all' gedachte. “Het gaat erom dat wij onze business partners helpen hun klanten tevreden te houden”, besluit Baanstra. Volgens Janssen draait het om functionaliteit en flexibiliteit. “De flexibele insteek van Yes Telecom helpt ons te denken vanuit de specifieke business van een individuele eindklant, zodat we een heel eigen portfolio voor hem kunnen samenstellen. Zo voegen we samen met Yes Telecom een hogere strategische waarde toe.”

Door: Jeroen Bordewijk

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!