‘Geheel vernieuwd OKI-portfolio biedt resellers volop kansen’
23-12-2016 | door: Dick Schievels
Deel dit artikel:

‘Geheel vernieuwd OKI-portfolio biedt resellers volop kansen’

OKI Systems presenteerde begin oktober, tijdens zijn Smart Colour Solutions Event te Milaan, een vrijwel geheel vernieuwd portfolio kleurenprinters. Het betreft allereerst de introductie van de nieuwe 5-serie, terwijl verder over de gehele range – van de A4-instapmodellen uit de 3-serie tot aan OKI’s A3 C8-serie ­– de functionaliteit flink is uitgebreid.

Met zijn vernieuwde printerpark zet OKI een belangrijke volgende stap in zijn streven om versneld terrein te veroveren in de markt van (kantoor)printoplossingen voor bedrijven en organisaties van klein tot groot. De eerste successen zijn wat dat betreft al geboekt, aldus Europees directeur Terry Kawashima tijdens zijn openingsspeech in Milaan. “Sinds de lancering van onze nieuwe slimme A3 kleuren-MFP’s uit de MC800-serie mei vorig jaar, realiseren we in dit segment nu consequent meer dan 30 procent marktaandeel in de EMEA-regio”, meldt hij. Dat product is volgens Kawashima een schoolvoorbeeld van OKI’s benadering, die hij in drie woorden typeert als: secure, simple en smart!

Voortbouwend op dit succes in de markt voor A3-multifunctionals (MFP’s) heeft OKI nu ook zijn A4-productassortiment uitgebreid met nieuwe machines en extra functionaliteit. “Daardoor krijgen ook kleinere bedrijven toegang tot de geavanceerde functies die tot nu toe alleen grote bedrijven zich konden veroorloven”, aldus Kawashima. “Een groot deel van deze slimme functies hebben we nu zelfs beschikbaar gemaakt op onze monofunctionele printers. Door goed te kijken naar de problemen en knelpunten van onze kleinere klanten, ontdekten we namelijk dat ook zij behoefte hebben aan een deel van de functionaliteit die onze slimme MFP’s standaard te bieden hebben. ”

Veiliger printen

Tot de nieuwe functionele snufjes op gebied van security behoren Private Print en Wireless Direct. Met Private Print stuur je de te printen documenten versleuteld naar de printer. Op de printer identificeer je je via je pincode of ID-kaart, waarna je kiest welke documenten je wilt afdrukken. Eenmaal afgedrukt worden de documenten vervolgens direct weer verwijderd.

Wireless Direct maakt het mogelijk dat bijvoorbeeld bezoekende klanten, via een draadloze ad-hoc verbinding vanaf hun laptop of smartphone, op de printer bij de receptie van het gastbedrijf iets kunnen laten afdrukken, zonder dat verbinding hoeft te worden gemaakt met het beveiligde (bekabelde) bedrijfsnetwerk.

Gebruiksgemak

Ter verbetering van het gebruiksgemak qua afdrukken biedt OKI naast printen via USB nu ook Mobile Printing en Shared Printing. Dat eerste werkt bijvoorbeeld via AirPrint van Apple, of de qua werking vergelijkbare Cloud Print 2.0-service van Google. Met Shared Printing kun je allerlei documenten die je algemeen beschikbaar wilt stellen (brochures, kaarten, schoolopdrachten, etc.) op de printer opslaan, zodat iedereen ze – nu juist zónder identificatie vooraf – kan afdrukken.

Het oplossen van problemen wordt onder meer eenvoudiger door het extra grote 7-inch scherm met aanraakfunctionaliteit, waarmee de nieuwe modellen zijn uitgerust. Via animaties kan daarop worden getoond hoe bijvoorbeeld een tonercartridge moet worden vervangen of een papierstoring kan worden opgelost. Ook kunnen via de nieuwe OKI Mobile Print-app, of het scannen van de QR-code op verbruiksartikelen, instructievideo’s worden opgehaald voor het uitvoeren van veelvoorkomende handelingen.

Slimmer printen

“Met de lancering van de nieuwe producten brengt OKI documentbeheer en workflow integratie nu ook binnen het bereik van de bedrijven aan de onderkant van het MKB-segment”, beaamt Erwin Bader, Country Manager Nederland bij OKI Systems. Ook hij is aanwezig in Milaan, waar we hem treffen voor een kort interview. Bader verwacht met name veel van de nieuwe 5-serie, een volledig nieuw product bestaande uit de C542 ‘single function’ A4-kleurenprinter en de MC573 A4-kleuren-MFP. Daarmee breidt OKI zijn reeks slimme printers uit richting kleinbedrijf en kleinere werkgroepen. Met slim bedoelt Bader allereerst dat de oplossingen beschikken over het open sXP-platform van OKI. Daarmee kan verbinding worden gemaakt met andere apparaten ten behoeve van wat men noemt ‘pull-printing’. Ook kunnen softwareoplossingen van derden (bijvoorbeeld PaperCut, Ringdale en Ysoft), of OKI’s documentmanagementsoftware ‘Sendys Explorer’ worden uitgevoerd op het apparaat. En als er behoefte is aan een op maat gemaakte oplossing biedt OKI voor softwareontwikkelaars kosteloos een Software Development Kit (SDK).

Een Lite-versie van de genoemde Sendys Explorer-software wordt ‘out of the box’ meegeleverd. Daarmee kunnen ondernemingen, ongeacht omvang of verticale branche, hun efficiëntie flink opvoeren. Zo werd in Milaan het voorbeeld gegeven van een MKB-bedrijf dat, gebruikmakend van  OCR, facturen inscant, deze doorstuurt naar een applicatie als Dropbox, waarna de fiscaalaccountant ze (ongeacht zijn locatie) kan downloaden door te zoeken op klantnaam of -nummer, om ze tot slot te verwerken in het ERP-systeem.

Kansen resellers

Wat bieden de kersverse OKI-producten de reseller voor nieuwe kansen en mogelijkheden? Alleen aan de printer zelf verdient die tenslotte te weinig, dus hij zal het bijvoorbeeld van nieuwe services moeten hebben. “Ja, klopt”, zegt Bader. “De reseller is op zoek naar aanvullende, en het liefst terugkerende business. Dat kan allereerst door printoplossingen te verkopen op basis van contracten. Dat is iets wat we al jaren bieden, maar we nu ook kunnen faciliteren in het lagere marktsegment. Dit om de doodeenvoudige reden dat onze nieuwe machines de functionaliteit bieden van een volwaardige A3-multifunctional, maar met een kleinere footprint, een kleiner investeringsbedrag. Daarmee openen we voor resellers die actief zijn in het MKB, een markt waarin op kleinere schaal dit soort oplossingen aangeboden kunnen worden.

Daarbij is het, volgens Bader, voor de reseller niet nodig dat hij zelf extreem getraind is en over een hele afdeling mensen beschikt met verstand van documentmanagementprocessen. Want het is voor hem ook een eenvoudige stap, zegt hij. Een stap die bovendien allerlei mogelijkheden biedt tot opschalen. “Doordat wij bijvoorbeeld een Lite-versie van het Sendys Explorer-platform standaard meeleveren, zal het opstapmodel naar PRO-versies, zo verwachten wij, ook het nodige gaan opleveren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan koppelingen naar SharePoint, Dropbox, et cetera. Dat soort koppelingen betekent voor de reseller additionele softwareverkopen en -installaties. En dat tegen een fractie van de kosten van concurrerende producten. Ook wat de inkoopkosten voor de reseller betreft, hetgeen hem weer hogere marges oplevert. Kortom: ons geheel vernieuwde portfolio biedt ook de reseller volop kansen.”

Door: Dick Schievels

Terug naar nieuws overzicht

Tags

printing