Redactie - 30 december 2016

Big Data: het is niet allemaal goud dat blinkt!

Dat de hoeveelheid data heel snel groeit is geen nieuws meer. En dat deze groei niet alleen de hoeveelheid betreft, maar ook de diversiteit is ook bekend. (Big) Data wordt door velen gezien als het nieuwe goud. Maar betekent dit dat door de voortdurende groei van data, de berg goud alsmaar groter wordt? 

Steile berg beklimmen

Door Internet of Things neemt het aantal verbonden apparaten voortdurend toe. Als vanzelfsprekend groeit daarmee ook het databezit. Het bezit is echter niet het belangrijkste. Het gaat erom hoe je de data gebruikt. En dan vooral welke data je gebruikt.

Wanneer je een racefietser vraagt waarom hij die steile berg zo graag wil beklimmen, volgt vaak het antwoord: “Omdat die berg er staat.” Met het toenemend gebruik van data lijken veel organisaties een opvallende parallel hiermee te maken… Waarom wordt er anders zoveel data verzameld en gebruikt? Omdat al die data simpelweg beschikbaar is?

Te vaak wordt de focus uit het oog verloren, waardoor de relevantie van de data die wordt gebruikt, afneemt. Veel datasoorten voegen niets toe, vergoten niet eens de sturing of het inzicht. Een cruciale vraag daarom bij het realiseren van informatiewaarde: is het relevante data om te rapporteren?

Speld in de hooiberg

Als de berg data steeds groter wordt en ook de diversiteit toeneemt, wordt het een beetje als zoeken naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Om alleen die data te vinden die daadwerkelijk relevant is. Het wordt nog complexer wanneer ook meer ongestructureerde databronnen worden toegevoegd aan de dataverzameling.

Het Gouden Ei

De berg aan data kan ook juist positief zijn en vernieuwde inzichten opleveren. Dat vereist echter wel specialistische kennis. Eigenlijk dus opnieuw zoeken naar de speld in de hooiberg maar dan als zoektocht naar het Gouden Ei! Voorheen werd deze activiteit data mining genoemd, maar nu wordt vooral gesproken over Advanced Analytics.

Nog steeds schuilt in de berg data mogelijk een antwoord dat niet voor de hand ligt, maar dat dusdanig veel impact heeft dat het de groeiprognose van een bedrijf verandert. En hoe meer data wordt verzameld, hoe meer factoren met elkaar in relatie kunnen worden gebracht. De kans dat een antwoord wordt gevonden neemt dus toe. 

Het nieuwe goud

Ook hier geldt: bezit van data is niet het belangrijkste, het gaat erom wat je ermee doet. Zo luidde immers de stelling… Desondanks hebben bedrijven met het bezit van data goud in handen. Datasets zijn veel geld waard. Bij het gebruik van alle apps, apparaten en diensten die data genereren, blijft die gegenereerde data namelijk in veel gevallen eigendom van de ontwikkelaar en/of verkoper. Et voilà; een nieuw verdienmodel is geboren. 

De kwaliteit van data maakt het verschil

Datakwaliteit blijft dus een item. Stel dat de data van Strava bijvoorbeeld wordt gekocht door een verzekeringsmaatschappij om te voorspellen hoe gezond jouw levensstijl is. En op basis van dat beeld wordt vervolgens de premie persoonsgebonden gemaakt.

Dan is het wel te hopen voor de verzekeringsmaatschappij dat de activiteiten ook daadwerkelijk door het individu zelf zijn gedaan. Anders is er nog een nieuw businessmodel in de maak; namelijk het genereren van activiteiten op Strava in ruil voor een vergoeding of een korting op de verzekeringspremie. 

Leercurve Business Intelligence

Er moet dus opnieuw voor worden gewaakt dat de beschikbare data niet leidt tot een te groot aantal informatie-overzichten. De informatiewaarde neemt dan alleen maar af.

En datakwaliteit is ook van alle tijden. Een van de kenmerken van Big Data is juist zelfs de betrouwbaarheid van data. Kortom, met Big Data als hype of juist Holy Grail storten veel bedrijven zich op de kansen om te ondernemen met data.

Daar is helemaal niks mis mee, het zou alleen zonde zijn als de leercurve van de traditionele Business Intelligence wordt genegeerd… Want stiekem zijn toch aardig wat parallellen te ontdekken.

Datagoud voor het oprapen

Het is dus vooralsnog niet allemaal goud wat blinkt, als wordt gesproken over Big Data. Desondanks is één ding wel zeker: data gaat een alsmaar grotere rol spelen in ons leven, de economie en de maatschappij. Draag misschien voor de zekerheid toch maar een kleine emmer en schep mee, voor als de kans zich voordoet dat het datagoud opeens voor het oprapen ligt.

Door: Ramond Leenders, Business Intelligence thought leader bij Ctac

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!