Redactie - 03 januari 2017

Interxion kijkt continu vooruit

Partners worden steeds belangrijker voor Interxion. “We hebben altijd al met partners gewerkt, maar niet op de manier zoals we het nu doen”, zegt Philipp Wessing, die sinds maart bij de Europese leverancier van carrier- en cloudneutrale datacenterdiensten werkt. Hij is verantwoordelijk voor sales en marketing en speelde een belangrijke rol bij de totstandkoming van het vernieuwde partnerprogramma. Hij vertelt over die partnerstrategie en over het nieuwe datacenter AMS8 dat kort geleden in gebruik werd genomen.

Interxion had altijd al een partnerprogramma. “Maar dat was meer een beloningsprogramma”, legt Wessing uit. Nu zijn er veel meer mogelijkheden op het vlak van gezamenlijke acties en campagnes. “Het nieuwe programma is veel volwassener en doet meer recht aan alle verschillende soorten partners die we hebben. Om een voorbeeld te geven: we hebben samen met een partner een round table voor CIO’s van bedrijven georganiseerd. Er worden een locatie en goede sprekers gezocht en we organiseren een netwerkborrel. Dat is iets dat onze marketingafdeling en die van de partner dan samen oppakken. Behalve dat soort activiteiten is het nu ook mogelijk om onder meer gezamenlijke marketingcampagnes te doen.”

Pragmatisch
“Wat het programma sterk maakt zijn twee dingen. ‘The ease of doing business’, zoals wij dat noemen. En gunstige marges”, legt Wessing uit. “Want je kunt het heel moeilijk maken, maar uiteindelijk zijn dat de twee belangrijkste voorwaardes voor partners die voor een samenwerking kiezen. We hebben het wiel niet uitgevonden met dit programma, maar het speelt wel op een pragmatische manier in op de praktijk.” 

Expertise
Interxion ziet een grote vraag naar hybride cloudoplossingen en juist daar liggen kansen voor hun partners. “Cloud is de laatste jaren in een stroomversnelling geraakt doordat ook enterprises er massaal voor kiezen. Maar zij hebben specifieke wensen en zetten niet alle bedrijfsapplicaties in een public cloud. Partners kunnen een grote rol spelen in het adviseren en managen. De behoefte van onze klanten gaat verder dan de vraag naar colocatie datacenterdiensten. Ze willen expertise. Ons partnerprogramma voorziet in die vraag.”

Relevant
De eerste ‘partners nieuwe stijl’ zijn inmiddels een feit. “Dat zijn nieuwe partners, maar ook bestaande partners waarmee we dit nieuwe traject ingaan. We zijn zeker opzoek naar een uitbreiding van ons partnernetwerk en geïnteresseerden mogen zich altijd melden. Maar kwaliteit gaat absoluut boven kwantiteit. Sommige partners hebben bijvoorbeeld een sterke specialisatie in een bepaald segment en komen binnen bij bedrijven waar ons dat niet lukt, met een relevante boodschap. Met die partijen werken we natuurlijk heel graag samen.”

Community
Partners heeft Interxion in veel smaken: carriers en hosters, maar ook system integrators, managed service providers, consultants, dienstverleners en cloudplatformen. Samen met partners en  klanten ontwikkelt Interxion een community. “We willen dat de verschillende partijen met ons maar vooral ook met elkaar samenwerken. We zoeken ook niet alleen grote partners en klanten. Juist in de mix zit voor ons de meerwaarde. We willen onze community verder ontwikkelen met partijen van verschillend pluimage die elkaar kunnen versterken.”

Vooruitkijken
Partners hebben ook een rol richting de markt. “Wij kijken als bedrijf continu ver vooruit. Partners zijn onze ogen en oren bij het bepalen waar de markt naartoe gaat.” Dat vooruitkijken gaat volgens Wessing, die voor IBM en HP werkte, veel verder dan in andere takken van de IT. “Ik voer met grote regelmaat gesprekken die gaan over 2018 of 2020. We moeten bijvoorbeeld heel tijdig inspelen op de vraag of onze datacenters nog voldoende capaciteit hebben. In gesprekken met klanten gaat het daarom niet alleen over de vraag hoeveel capaciteit ze nu nodig hebben, maar ook hoeveel groei ze verwachten. Daar moet je rekening mee houden. Je moet over vijf jaar de capaciteit beschikbaar hebben waar klanten om vragen, want ze willen hun data niet verspreid over allerlei datacenters hebben staan.”

AMS8
In Schiphol, op fietsafstand van de andere datacenters van Interxion staat het nieuwe datacenter AMS8. Op een tot voorkort leeg weiland, op de plek waar de N201 en de N196 elkaar kruisen, is een compleet nieuw gebouw van 12.000 vierkante meter, met een totale capaciteit van bijna 15 megawatt, gebouwd. Bij het verschijnen van dit magazine is de eerste van de zes fases in gebruik genomen. Wessing is trots op de goede planning bij Interxion. “In heel Europa hebben we nu 43 datacenters. Die worden in verschillende fases, in dit geval zes, opgeleverd. En we hebben in heel Europa nog nooit een deadline niet gehaald. Dat lukt ons omdat we, zoals ik aangaf, goed zijn in vooruitkijken. Het is echt een sector van voorsorteren en anticiperen.”

Verbinding
Belangrijk voordeel is volgens Wessing dat alle datacenters van Interxion in Nederland dicht bij elkaar staan en met elkaar zijn verbonden. De community die Interxion nastreeft spreidt zich uit over alle datacenters. Het bedrijf spreekt van de ‘Interxion Schiphol Campus’. “Het maakt voor een klant niet uit in welk datacenter hij komt te staan. Als een grote carrier in AMS5 staat hoeft zijn klant niet in hetzelfde datacenter te staan om toch van de voordelen te profiteren.”

Bezoeken
Veel klanten hebben het nieuwe datacenter al bezocht. “Dat is iets dat me opvalt in deze wereld. Ik had gedacht dat het vooral over SLA’s ging, maar klanten willen gewoon weten en met eigen ogen kunnen zien waar hun data komt te staan. We hebben de afgelopen tijd al heel wat rondleidingen in AMS8 gedaan. Natuurlijk is dat ook omdat mensen het interessant vinden om te zien. En bij ons valt ook echt wel wat te zien, moet ik zeggen. We lopen op technologisch gebied echt voorop.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!