Redactie - 04 januari 2017

GS1 Nederland: Slimme bedrijven schakelen sneller met goede data

Internationaal zakendoen heeft invloed op wat standaardisatie voor de business moet doen en kan betekenen. Ook het belang van het uitwisselen van (product)informatie voor (online) verkopen en informatiebehoefte van de consument speelt een belangrijke rol in het door het algemeen bestuur goedgekeurde GS1 Nederland Jaarplan 2017+. Pieter Maarleveld (foto), directeur GS1 Nederland, vertelt over het belang van GS1.

Standaarden worden meer en meer landsgrensoverschrijdend ingezet. Lokale ‘afwijkingen’ worden steeds kritischer beoordeeld omdat dit (onnodige) kosten met zich meebrengt voor Nederlandse bedrijven. Daarom zijn we meer en meer actief om de Europese afstemming op het gebied van standaardisatie te bevorderen en vergroten. 

Het GS1 codesysteem zou daarbij hét waterdicht identificatiesysteem van goederen in zowel de fysieke als virtuele (online) wereld moeten zijn. GS1 Data Source zou het industrie-breed gedragen knooppunt moeten zijn voor het uitwisselen van productdata, digital assets en keteninformatie.

Het GS1 codesysteem: Correct gebruik van artikelcodes

De barcode wint terrein bij het online verkopen in webwinkels. Nieuwe online spelers die hun artikelen ook in de onlinewereld willen identificeren, leveren de belangrijkste groei in het aantal GS1 deelnemers. En het is vanwege de hoge implementatiegraad dat onze identificatiestandaarden in enorme belangstelling van bedrijven als Google, eBay maar ook Bol.com en Amazon staan. Online retailers willen simpelweg de GS1 artikelnummers.

Online retailers willen simpelweg de GS1 artikelnummers

Nu worden GS1 codes niet altijd goed gebruikt en komt het nog te vaak voor dat online bedrijven worden geconfronteerd met meerdere digitale ‘waarheden’ over één product. Zo gebruiken sommige online aanbieders meerdere GS1 codes (EAN) voor hetzelfde product. Anderzijds wordt een GS1 code wel gebruikt voor verschillende producten.

Wereldwijd zijn er per dag vijf miljard barcodescans in winkels. Daar kunnen we de online verkopen die een identificatie nodig hebben bij optellen. Dan moet het GS1 codesysteem een waterdicht identificatiesysteem zijn. Die wereldwijde uniciteit gaan én moeten we kunnen blijven claimen.

GS1 Data Source: Snel op veranderende wensen kunnen inspelen

De invloed van data op bedrijfsprocessen wordt groter. GS1 wil daarin een industrie-breed gedragen knooppunt zijn voor het uitwisselen van productdata, foto’s en keteninformatie. Zo kunnen we handel, industrie, consumenten en anderen optimaal in hun informatiebehoefte voorzien.

Ook is de datahonger nog niet gestild, in functionaliteit (bijvoorbeeld foto’s) en bij nieuwe doelgroepen. De toenemende hoeveelheid uitgewisselde data zal de manier waarop data wordt gecontroleerd wel veranderen.

De datahonger is nog niet gestild

Maarleveld: “In een wereld die steeds meer informatie - en dus data - gedreven wordt, willen wij dat bedrijven die productgegevens via onze datapool, GS1 Data Source, uitwisselen kunnen vertrouwen dat de data klopt. Correcte, complete en up-to-date informatie is simpelweg een license-to-operate.”

Kijkend naar vandaag, morgen en na 2017

Om onze steeds veranderende wereld bij te houden, zet GS1 in op innovatie. Dat doen we door de belangrijkste vernieuwingen op het gebied van duurzaamheid, traceerbaarheid en omnichannel te ondersteunen met relevante standaarden en kleinschalige implementaties.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!