06-01-2017 Door: Witold Kepinski

HP Inc. wil Partner Business laten groeien met as a service

HP Inc. wil Partner Business laten groeien met as a serviceHP Inc. wil Partner Business laten groeien met as a service

Deel dit bericht

Rob Idink had aan de splitsing van HP al een trots gevoel overgehouden. De Nederlandse Managing Director van HP Inc noemt het eerste jaar van HP Inc. een zeer inspirerende reis, die begon met de kick-off in november 2015. “Ik weet nog als de dag van gisteren hoe we de loper uitlegden en klanten en partners verwelkomden. Die kick-off was de opmaat naar een zeer bijzonder eerste jaar waarin we veel hebben geïnvesteerd in ons portfolio en in onze partnerprogramma’s, in belangrijke markten aandeel hebben gewonnen en op het gebied van innovatie belangrijke introducties hebben gedaan, zoals HP Jet fusion 3D Printing System."

De eerste periode na de splitsing van een reusachtig bedrijf als HP moet onstuimig zijn geweest. Rob Idink, die vlak vóór de reorganisatie werd benoemd als Managing Director voor HP Inc. Nederland, schreef op wat hij in dat eerste jaar allemaal meemaakte. “Het is een bijzondere reis geweest, waarin we klanten en partners heel bewust hebben willen meenemen. Als je bij HP iets begint, doe je dat samen. Dat maakt je emotioneel en zakelijk sterker met elkaar verbonden.”

Idink heeft de start van het nieuwe bedrijf willen aangrijpen om accenten te leggen op de bedrijfscultuur van HP Inc. “We wilden de 'HP Way' nieuw leven inblazen: binding en betrokkenheid creëren door ruimte te laten voor de creativiteit van mensen. De nieuwe inrichting en de beleving in ons gebouw hier in Amstelveen is de som van ideeën van heel veel medewerkers. Dat geeft binding en betrokkenheid. Neem als voorbeeld het nieuwe experience Centre, dat tribunes heeft en wanden die zijn bekleed met producten van onze eigen printtechnieken. Allemaal dingen die door onze mensen zelf zijn vormgegeven. We hebben de kracht van een Fortune 100 bedrijf en de ondernemersgeest van een start up.”

Boston

Een hoogtepunt in het eerste jaar van HP Inc is volgens Idink het bezoek aan HP’s Global Partner Conference in Boston geweest in september 2016. “Ik vond dat het beste partnerevent van de afgelopen jaren. Het management straalde vertrouwen uit en er was duidelijk sprake van een fris elan. We hebben onze partners uitleg gegeven over onze strategie en wat daarin de elementen zijn op het gebied van core, growth en future. Er zit heel veel innovatiekracht in de breedte van ons bedrijf; je zag in Boston dat HP een nieuwe weg inslaat. De toegenomen focus van HP Inc na de splitsing is onze innovatiekracht duidelijk ten goede gekomen.”

Innovatief is HP Inc volgens Idink onder meer als het gaat om mobility. Producten worden dunner en er is meer accent op design. Goed voorbeeld volgens hem het concept HP Elite x3, waarmee HP de kracht en de productiviteit van een pc, de draagbaarheid van een tablet en de connectiviteit van een smartphone combineert in één device. “Het gaat daarbij niet alleen om het device zelf, maar om het hele concept. Hoe sluit je aan vanuit een bedrijfsomgeving? Hoe ontsluit je gemakkelijk je bedrijfsapplicaties?”

Printing

HP Inc zit vol ambitie, ook als het gaat om printing. In het voorjaar van 2016 is het HP PageWide printer portfolio geïntroduceerd. En met de voorgenomen aankoop van de printing divisie van Samsung en de introductie van een zeer breed A3-portfolio voorziet Rob een groei in het A3-segment. “De overname is voor ons een verbreding van het portfolio, de versterking van het 'intellectual property' en geeft ons de beschikking over een nieuwe groep technical engineers. We zouden ondermeer 6500 patenten overnemen. HP is een grote speler op A4, maar op A3 hebben we vooralsnog een heel beperkt portfolio en dus ook een beperkt marktaandeel. Met een verschuiving naar A3, en dan vooral de A3-multifunctional want dat is een interessant domein voor ons, verwachten we een enorme stap te maken. Ook onze zeer sterke propositie op het gebied van secure printing krijgt sterke weerklank in de markt.”

Nieuw voor HP is de introductie van 3D printing. Rond de jaarwisseling zullen de eerste HP Jet Fusion 3D printers op de Nederlandse markt komen. “We lopen in Nederland met 3D en de daarbij horende innovatie vooruit op andere markten. Nederland is een van de drie landen waar de eerste HP Jet Fusion 3D Printing Systems zijn verkocht. HP’s Multi-Jet Fusion technologie betekent een nieuwe impuls aan wat 3D kan betekenen voor bedrijven. Het is kwalitatief beter, sneller en veel goedkoper dan de huidige technologieën. Ik heb er grote verwachtingen van en dit zal HP in de breedte versterken.”

Partner Business laten groeien met ‘as a service’

Wereldwijd heeft HP Inc de ambitie om het percentage indirecte verkopen uit te breiden van 80 naar 87 procent. In Nederland is HP al langer sterk in channel. Volgens Idink komt er meer ruimte voor specialisatie in het partnerkanaal en komen er verbeteringen op programma-niveau. “Ik heb ook het afgelopen jaar veel met partners gesproken en zij zien duidelijk dat de lijnen korter zijn geworden. Door verder te specialiseren kunnen we klanten op compute en print meer specifieke aandacht geven. Dat is nodig, want de computing markt krimpt nog altijd, zeker in Nederland. Daarom hebben we aanvullende markten nodig, als een springplank naar de toekomst. Denk aan nieuwe mobility concepten en nieuwe concepten rondom contractuele verkoop. Voor grotere bedrijven hebben we HP Device-as-a-Service geïntroduceerd. Dit concept gaan we ook inzetten in samenwerking met partners. Dit is een aanvulling op het standaard HP Subscription portfolio. Er is een verschuiving gaande van het bezit naar het gebruik van IT-oplossingen, en ook daar zullen we nog veel zien van HP. Voor printing zie je dezelfde ambitie. Met ons nieuwe A3-portfolio zijn we als geen ander in staat om een managed services propositie te bouwen die we tot op de komma kunnen afstemmen op de klantbehoefte.”

Rob Idink is trots op een bedrijfscultuur die is gebaseerd op nieuwsgierigheid, innovatie en groei. “Ik zie nieuwsgierigheid als een bron van groei, als een voedingsbodem voor nieuwe ideeën en nieuwe concepten”, besluit hij. “Het helpt je om dingen in beweging te krijgen. Juist vanwege de snelheid van onze industrie wil HP een 'growth mindset' hebben. Veranderingen zien als kans. Jaar 1 van HP Inc. is een feit. Er is veel bereikt en met de genoemde aankondigingen is 2016 bovendien een geweldige springplank naar 2017.”

Door: Witold Kepinski