'Werken wordt een aaneenschakeling van events'

09-01-2017 | door: Witold Kepinski

'Werken wordt een aaneenschakeling van events'

DDG Europe organiseert evenementen in opdracht van IT-bedrijven in heel Europa, maar vooral in België en Nederland. De IT-sector loopt voorop in event-innovatie, vertelt oprichter Ester de Graaf (foto) aan Dutch IT-channel. "Kijk naar grote nieuwkomers in de markt, en je ziet dat hun bedrijfscultuur event-based is."

"Onze generatie is gewend aan tools om overal te werken. Je hoeft niet meer acht uur per dag, vijf dagen per week op kantoor te zijn. Nieuwe kantoorgebouwen hebben daarom meer ontmoetingsruimte en minder vaste werkplekken. Dat zie je ook in het onderwijs. Studeren kan prima online, dus de school dient vooral voor overleg en uitwisseling. Komende generaties maken mee dat leren en werken tot een aaneenschakeling van ontmoetingen evolueert, dat samenwerken event-based wordt."

Twintig jaar geleden waren events vooral een marketing-tool vervolgt De Graaf. "Je had toen uiteraard al grote product launches, relatie-events, congressen, workshops en seminars. Maar nu is het meer een management-middel geworden om gemeenschappen te binden. Dit zijn overlappende cirkels van klanten, inkopers, ontwikkelaars en gebruikers. Maar ook het hele eco-systeem van externe dienstverleners, developers en resellers. En uiteraard de eigen medewerkers die in toenemende mate op flexibele basis werken." 

De Graaf vervolgt: "Kijk maar eens naar de grote nieuwkomers in IT, dat zijn vaak lean machines die heel Europa bestrijken vanuit één hoofdkantoor in Dublin, Berlijn of Brussel. Daar gaat het topmanagement twee keer per jaar op wereldtournee en is de hele managementstijl event-based. Dat deed Bill Gates dertig jaar geleden trouwens al. Het circus komt naar de stad! Maar Brian Chesky van AirBnB is ook niet bang om op een podium te staan. Voor medewerkers van Spotify in New York wordt elke maand een live concert of jam session georganiseerd. Dat wordt overgenomen door gevestigde bedrijven en instellingen. Je ziet nu zelfs de overheid en banken al hackathons organiseren."

"Als event-bureau zijn wij vaak betrokken bij grotere events voor zakenrelaties, product launches en congressen, maar ook workshops en seminars zien we regelmatig voorbij komen", zegt De Graaf. "Steeds vaker zijn die events gebaseerd op een format dat in verschillende landen worden gebruikt. Wij doen als DDG Europe veel in België en Nederland, maar we zijn ook vertegenwoordigd in Duitsland, Nordics, de UK, Italië, Spanje en Portugal. We werken voor opdrachtgevers als onder andere Oracle, IBM, Amazon Web Services, Tata Consultancy Services en Salesforce. Kennisorganisaties en bedrijven in de IT, dus dan moet je eigen technologie ook in orde zijn. Om events in goede banen te leiden, maken we gebruik van de zelf ontwikkelde MySmartEventApp. Dat is een volwaardige web-based event-cockpit die nu ook al door event-managers gebruikt wordt om mee te sturen of zelf events op te zetten."

Voor de komende tijd staat event-resonantie op de agenda bij DDG Europe besluit De Graaf. "Hoe kun je events beter laten nagalmen bij je doelgroepen, gebruik makend van social media? Een fascinerend vraagstuk, want zo kun je met een kleiner budget toch een groter effect sorteren. Dat willen we samen met opdrachtgevers gaan ontdekken. Moet je wel durven experimenteren, want zo innoveer je beter. Daarmee loopt de IT-sector voorop”.

Voor meer informatie over DDG Europe:

Voor de Nederlandse DDG organisatie; contact Ester de Graaf via egraaf@ddg.nl? of +31 6? 55 18 61 06

Voor de Belgische DDG organisatie: contact Luce Boogmans via lboogmans@ddg-europe.be of +32 498 118 505

Terug naar nieuws overzicht