Apple App ontwikkelaars zien gezamelijke inkomsten stijgen naar 20 miljard dollar
In 2016 hebben Apple app ontwikkelaars meer dan 20 miljard dollar verdiend – een stijging van meer dan 40 procent ten opzichte van 2015. Sinds de introductie van de App Store in 2008 hebben ontwikkelaars meer dan 60 miljard dollar verdiend door klanten van de App Store indrukwekkende app-ervaringen te bieden voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac. Dankzij deze inspanningen heeft 2017 een vliegende start gemaakt en heeft de App Store op nieuwjaarsdag een nieuw record gevestigd met bijna 240 miljoen dollar aan aankopen.
“In 2016 heeft de App Store alle records gebroken met 20 miljard dollar aan verdiensten voor ontwikkelaars. Ook 2017 maakt nu al een geweldige start: 1 januari was de beste dag ooit voor de App Store”, aldus Philip Schiller, Senior Vice President voor Worldwide Marketing bij Apple. “We willen de volledige gemeenschap van ontwikkelaars danken voor de vele innovatieve apps die ze gemaakt hebben die – samen met onze producten – de levens van mensen daadwerkelijk verrijken.”
Apple klanten hebben tijdens de feestdagen alle records gebroken en in december voor meer dan 3 miljard dollar aan aankopen gedaan in de App Store. In dezelfde maand heeft Super Mario Run van Nintendo geschiedenis geschreven met meer dan 40 miljoen downloads binnen slechts vier dagen na de release. Deze app is wereldwijd het meest gedownload tijdens de kerst en op nieuwjaarsdag.
Super Mario Run
Super Mario Run staat in de top 10 van wereldwijd meest gedownloade apps van vorig jaar, met Pokémon Go op de eerste plaats. Pokémon Go, een populaire game van Niantic, is halverwege 2016 in korte tijd een cultureel fenomeen geworden. Prisma, Reigns, Procreate, Lumino City, Sweat With Kayla en djay Pro (apps van onafhankelijke ontwikkelaars) waren een aantal van de meest succesvolle apps voor respectievelijk iPhone, iPad, Apple TV, Apple Watch en Mac. In de App Store zijn in totaal 2,2 miljoen apps te vinden, meer dan 20 procent meer dan vorig jaar.
Er zijn 155 landen met een App Store. De grootste markten voor de App Store zijn de VS, China, Japan en het Verenigd Koninkrijk, waarbij China met een jaarlijkse groei van 90 procent aan kop gaat. Niet alle apps zijn overigens in het communistisch land beschikbaar. Apple verwijderde onlangs de app van New York Times in China. De wereldwijde invloed van de App Store kwam het afgelopen jaar duidelijk tot uiting door twee campagnes: Apps voor de aarde en Games voor (RED). In samenwerking met het Wereld Natuur Fonds en (RED) kregen klanten de kans hun steentje bij te dragen door wilde dieren te helpen beschermen en de strijd tegen aids aan te gaan. De deelnemende ontwikkelaars maakten content speciaal voor deze campagnes, en mede hierdoor werd er meer dan 17 miljoen dollar ingezameld voor de twee organisaties.
iMessage-apps en SiriKit in iOS 10
Met de introductie van iMessage-apps en SiriKit in iOS 10, hebben ontwikkelaars een heel nieuwe dimensie gegeven aan apps. iPhone- en iPad-gebruikers hebben nu toegang tot meer dan 21.000 iMessage-apps waarmee ze stickers kunnen versturen en gemakkelijker kunnen samenwerken met vrienden. En voor het eerst kunnen gebruikers Siri vragen een rit te reserveren, betalingen te doen, iemand terug te bellen en nog veel meer.
Sinds dit najaar is het mogelijk in alle 25 app-categorieën abonnementen af te sluiten (onder andere in Games en Kinderen). Klanten kunnen zich abonneren op hun favoriete services in meer dan 20.000 apps, waarbij Netflix, HBO Now, Line, Tinder en At Bat van MLB.com vorig jaar de lijst aanvoerden. Dankzij iPhone- en iPad-klanten zijn de inkomsten uit abonnementen van de App Store in 2016 aanzienlijk gestegen tot 2,7 miljard dollar, oftewel 74 procent meer dan in 2015.