Redactie - 14 januari 2017

Top-5 trends voor social marketing in 2017

Top-5 trends voor social marketing in 2017 image

Micro-influencers, 360-gradenvideo en tijdelijke content. Contentmarketeers die in 2017 relevant willen blijven, moeten deze trends goed in de gaten houden.

1. Micro-influencers zijn in opkomst

Influencer marketing heeft zich in een paar jaar tijd definitief gevestigd als verplicht nummer voor veel organisaties, zowel B2C als B2B. De ‘traditionele’ influencers, de beroemdheden met honderdduizenden followers, weten dat en pikken daar een graantje van mee. Hun tarieven zijn de afgelopen tijd dan ook flink gestegen. Maar ondanks hun grote schare volgers weten ze die vaak niet te bewegen. Onderzoek op Instagram toont een negatief verband aan tussen het aantal volgers en de engagement die persoon realiseert.

In 2017 is het dan ook goed de aandacht te verleggen naar wat we ‘micro-influencers’ noemen. Dat zijn bijvoorbeeld bloggers, journalisten of simpelweg vakidioten. Ze bereiken met een maximum van ongeveer 10.000 volgers niet de massa van de traditionele celebrity-influencer, maar juist een relevante niche bij wie je boodschap resoneert. Die niche zorgt voor kwalitatieve interactie en een veel hoger percentage likes, retweets en shares dan bij traditionele influencers.

2. Organisch sociaal bereik wordt lastiger

Veel social media hebben de afgelopen jaren geworsteld met hun verdienmodel. Dat model lijken ze inmiddels te hebben gevonden. Ze verdienen voor een belangrijk deel aan social advertising, en dan met name aan gesponsorde updates. Diverse socialmediakanalen hebben hun algoritmes zo aangepast dat die betaalde updates meer zijn dan een leuk extraatje. Postings hebben namelijk niet meer het organische bereik dat ze voorheen hadden. Wie een groot publiek wil blijven bereiken, moet berichten betaald ‘boosten’. Daar kom je niet onderuit, wil je een goede zichtbaarheid behouden bij je doelgroep.

Algoritmes op social media zijn overigens steeds beter in staat kwaliteit te herkennen. Kwalitatieve updates krijgen een groter organisch bereik. Een doordachte contentmarketingstrategie is dan ook onmisbaar voor een goed bereik op social media. Wie de show steelt met uitmuntende content, heeft zonder extra te betalen meer kans van slagen.

3. Alleen de beste content scoort

Postings van 500 tot 600 woorden waren ooit de ‘sweet spot’ voor een goede zichtbaarheid in zoekresultaten. Inmiddels is dat niet meer het geval: met dergelijke artikelen wordt het simpelweg door de toegenomen ‘contentconcurrentie’ steeds lastiger scoren.

Langere artikelen van meer dan 2000 woorden met veel diepgang en multimediale aankleding zullen in 2017 verder terrein winnen. We hebben steeds meer behoefte aan kwaliteit en duiding. Contentmarketeers moeten in 2017 meer dan ooit focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Schrijf je een blog over een onderwerp? Verdiep je dan eerst in wat de concurrentie hierover al gepubliceerd heeft en doe het beter. Alleen dan kom je bovendrijven.

4. Tijdelijk beschikbare content

Het succes van Snapchat is deels te verklaren aan de hand van een opvallende feature: ze stellen content tijdelijk beschikbaar, om deze vervolgens voorgoed te laten verdwijnen. Inmiddels is dit concept zeker bij een jongere doelgroep redelijk ingeburgerd en hebben meerdere social media dit concept geïntegreerd. Zo speelt Instagram hier momenteel ook op in, met Instagram Stories en de onlangs gelanceerde app Boomerang.

Als contentmarketeer biedt tijdelijke content unieke kansen. Wanneer je doelgroep weet dat bepaalde foto’s en verhalen en video’s slechts voor een bepaalde tijd online zijn, dan verhoogt dat de aantrekkingskracht en de urgentie. Je kunt mensen bovendien klaarstomen met teasers en hen zo extra nieuwsgierig maken. Zo kun je ervoor zorgen dat je doelgroep massaal ‘op scherp’ staat om het moment niet te missen.

5. Voorbij video: beleving verdient aandacht

Video speelde in 2016 al een grote rol, geen enkele contentmarketeer kwam eronderuit. Die rol is bovendien nog niet uitgespeeld. YouTube staat onbeweeglijk op de tweede plek achter Google als grootste zoekmachine ter wereld, met 3 miljard zoekopdrachten per maand. Volgens voorspellingen is 74% van alle content in videoformaat. Video blijft in 2017 belangrijk en wordt dit medium misschien wel nog belangrijker dan het al was. Toch moeten contentmarketeers ook verder kijken dan dit format.

We verwachten van merken steeds meer beleving, en dat moet zich ook vertalen in de content. Denk bijvoorbeeld aan 360-gradenvideo’s. Facebook, Instagram en Snapchat kunnen hierin inmiddels technisch voorzien. Ook live videostreams winnen volgend jaar aan populariteit. Vergeet ten slotte niet dat Facebook Oculus heeft overgenomen. Wat mij betreft is het een voorbode voor de opmars van virtual reality op social media.

Heb ik belangrijke trends op dit gebied gemist? Zie je zelf andere focuspunten voor 2017? Laat het me vooral weten!

Door: Ingeborg van Beusekom, Senior Marketing Communications Manager bij SAP Nederland

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!