Redactie - 19 januari 2017

Noodstroom TDCG Amsterdam datacenter hapert na stroomstoring

De stroomstoring in de regio Amsterdam heeft als gevolg gehad dat TDCG Amsterdam op de noodstroom heeft moeten overstappen. "Ondanks dat wij onze apparatuur frequent testen – de laatste succesvolle test van de generatoren was op 22 december 2016 en functioneerde volgens ontwerp – hebben wij een incident ondervonden aan de A-feed in ons datacenter in Amsterdam. De storing is opgetreden als gevolg van een grote regionale stroomstoring. Alle generatoren hebben hierop automatische startcommando’s ontvangen. Echter is één van onze generatoren na drie automatische startcommando’s niet opgestart met uiteindelijke uitval van onze A-feed. De B-feed werd wel succesvol opgevangen. Klanten met redundante stroomvoorzieningen hebben hierdoor geen hinder ervaren" zo meldt Siemon van den Berg, CEO van The Datacener Group op zijn site.

Calamiteitendienst

Direct na het wegvallen van de netspanning is de calamiteitenprocedure in werking getreden. Daarop zijn de relevante medewerkers van The Datacenter Group en de calamiteitendienst van de partij die de noodstroomaggregaten onderhoudt op locatie gekomen. Na een storingsanalyse en diverse controlemetingen – om te garanderen dat er veilig gehandeld kon worden – is rond 5:50 uur het noodstroomaggregaat alsnog manueel ingeschakeld. De stroomvoorziening voor de A-feed was daarmee circa 1 uur en 20 minuten niet beschikbaar. De overige UPS-installaties en aggregaten werkten conform ontwerp en hebben waar relevant de stroomvoorziening overgenomen. Omstreeks 7:00 uur is de netspanning hersteld en zijn de generatoren automatisch teruggeschakeld naar normaal bedrijf.

Mechanisch defect

Zoals hierboven beschreven is, is in een tijdsbestek van minder dan een maand is een mechanisch defect ontstaan. Dit heeft het opstarten van één generator belemmerd (de laatste succesvolle test werd gehouden op 22 december 2016).  Het defecte onderdeel betreft de aansturingsspoel voor een mechanische beveiliging. Deze spoel zorgt ervoor dat de mechanische beveiliging wordt ingeschakeld: een voorwaarde voor het aggregaat om op te starten. De spoel is vervangen en getest.

Welgemeende excuus

Van den Berg besluit: "Wij betreuren het incident ten zeerste en zullen de komende dagen gebruiken om het incident en de werking van de calamiteitenorganisatie uitvoerig te evalueren. Wij vinden het belangrijk transparant en eerlijk te zijn naar onze klanten en partners, omdat wij voor langdurige relaties gaan. Wij zullen onze klanten periodiek informeren over de voortgang in de opvolging van deze maatregelen.  Mochten er vragen zijn dan verzoeken wij u te bellen met 020 – 4869773."

 

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!