Redactie - 21 januari 2017

2017 is een grote stap in de richting van een nieuw tijdperk

2017 is een grote stap in de richting van een nieuw tijdperk image

Welkom in 2017. Het wordt een boeiend jaar. Nog nooit was er zo'n explosie van creativiteit, innovatie en ontwikkeling. Trendwatchers staan te stuiteren van alle coole nieuwe ideeën die aan de lopende band worden bedacht en futurologen zien hun voorspellingen eerder uitkomen dan ze hadden verwacht. Het tweede machinetijdperk is aangebroken en het is fascinerend wat er allemaal om ons heen gebeurt. Het is wel een hele uitdaging om de concurrentieslagkracht van een bedrijf in stand te houden nu we van de ene realiteit in de andere rollen. Deze blogpost gaat overigens niet over voorspellingen voor 2017. We kijken wel naar zeven trends die dit jaar mainstream lijken te gaan worden en die de wereld en de manier waarop we zaken doen zullen veranderen.

Organisatiestructuren gaan veranderen

De tijd van hiërarchische piramiden vol overbodige rollen met bijbehorende beschrijvingen in HR-catalogi is bijna voorbij. Er is geen plek meer voor denkbeeldige muren tussen mensen. We moeten onze interactie namelijk verdiepen en natuurlijker laten verlopen, willen we blijven groeien. Frederic Laloux heeft een inspirerend boek gepubliceerd met de titel “Reinventing Organizations”, waarin hij kleuren gebruikt om organisatietypen aan te duiden. Er zijn momenteel veel gele en oranje bedrijven. Maar ik zie een toename van het aantal organisaties dat flirt met groene en cyane concepten, zoals wholeness (werknemers die zichzelf mogen zijn), een toenemende gerichtheid op klanttevredenheid, gedeelde waarden en zelforganiserende teams. Deze organisaties liggen voor op de rest en kenmerken zich door een natuurlijkere aanpak en een hogere (organisatorische) doelstelling. En naarmate ze nieuwe werkwijzen ontdekken, worden ze trendsetters die door andere bedrijven worden gevolgd.

De bedrijfscultuur gaat veranderen

Organisatiestructuren kunnen alleen veranderen als de mensen waaruit ze bestaan veranderen. Een cultuuromslag is het grotere plaatje dat moet kloppen bij organisaties die de komende jaren relevant willen blijven. Denk eens aan alle nieuwe generaties die de internationale arbeidsmarkt betreden. Millennials en de iGeneration brengen meer diversiteit in het personeelsbestand, waardoor bedrijven hun doelstellingen moeten herzien. Simon Sinek hanteert hierbij een interessante insteek. Hij wijst op drie kenmerken van Millennials: 1. Ze hebben meegekregen dat ze heel bijzonder zijn, waardoor een confrontatie met de werkelijkheid vaak een deuk in het zelfvertrouwen oplevert. 2. Ze zijn verslaafd aan technologie; en 3. Ze zijn ongeduldig omdat ze gewend zijn meteen hun zin te krijgen.

Als dergelijke eigenschappen in het hedendaagse bedrijfsleven terechtkomen, waar het verloop van een boekjaar belangrijker is dan het welzijn van mensen, ontstaan er allerlei problemen. En terwijl er meer generaties en technologische mogelijkheden in beeld komen, kunnen deze problemen eigenlijk maar op één manier worden opgelost: de bedrijfscultuur moet zo worden aangepast dat er ruimte ontstaat voor diversiteit en slimmere technologie.

Ondersteunende organisaties gaan automatiseren

Als u werkzaam bent op een financiële afdeling, bij een HR-afdeling of in een andere ondersteunende rol, kunt u maar beter in vorm blijven. Mentaal gezien wel te verstaan. Want deze afdelingen zijn uitstekend te automatiseren. Na selfservice is het de beurt aan intelligentere services. De computer neemt de eenvoudigere administratieve taken over. En smart apps en chatbots worden steeds slimmer. Kijk maar een naar Pegg, een app die uw financiële administratie verzorgt. Of X.AI, een nieuwe digitale secretaresse.

Naarmate deze automatiseringstrend om zich heen grijpt, zullen de barrières tussen de verschillende ondersteunende afdelingen verdwijnen. Vanuit het perspectief van een werknemer gezien, zijn er immers heel wat vragen die met AI kunnen worden beantwoord. Misschien nog niet meteen, maar vooruitstrevende organisaties zoeken intussen wel al naar manieren om hun incidenttickets slimmer te verwerken en voegen cost centers samen om de overhead te verlagen. En dan blijven uiteindelijk alleen nog maar de creatieve aspecten van de bedrijfsvoering over: de bevordering van menselijke interactie en innovatie.

Social Collaboration groeit

Het is niet meer de verantwoordelijkheid van één persoon of een select gezelschap om de beste producten en diensten op de markt te brengen. Bedrijven kunnen niet meer lineair worden gerund. En het begrip "eindverantwoordelijkheid" heeft zijn langste tijd gehad. Want gedeelde verantwoordelijkheid en toegankelijkheid tot elkaar zijn de zaken die er nu toe doen. Wie er in slaagt iedereen te laten samenwerken, profiteert van een collectief superbrein en daarmee een krachtige innovatie motor. We zullen in 2017 dan ook heel wat organisaties zien focussen op social collaboration. Crowdsourcing zal belangrijker worden dan concurrentie, waardoor overal in de organisatie de hoofden bij elkaar worden gestoken om te innoveren en de grotere problemen van de mensheid op te lossen.

Ik ben blij te kunnen aankondigen dat mijn eerste boek over een paar weken uitkomt met de titel "Mens Mens Mens". De inhoud komt kort samengevat op het volgende neer: het verbinden van mensen is waar het om gaat. Alleen dan neemt de betrokkenheid en de geluksbeleving toe.

Virtual/Augmented Reality

Afgelopen jaar vond er een doorbraak plaats op het gebied van Virtual en Augmented Reality. Consumentenproducten als HTC Vive, Oculus Rift en PlayStation VR zijn verkrijgbaar voor het grote publiek en Mixed Reality-apps worden met de dag interessanter. Zoals voor alle noviteiten geldt natuurlijk ook in dit geval dat alles in het begin duur is en slecht werkt. Maar ook deze technologieën zullen steeds betaalbaarder worden en steeds beter werken. VR en AR zijn daarop geen uitzonderingen en zullen snel meer verbaasde fans krijgen. VR is nu nog een grote stap voor de meeste mensen door de sociale breuklijn met de echte wereld. Maar het zal niet lang meer duren voordat meer zintuigen een rol gaan spelen in VR. Tot het zover is, krijgt AR het leeuwendeel van de aandacht en die technologie zal in 2017 dan ook een belangrijkere rol spelen. We tasten als het ware af hoe we ons dagelijkse leven met metadata kunnen verrijken. Het begon allemaal met games (Pokemon Go) en leer/spel-apps (AH's dinoapp). Winkeltoepassingen zullen spoedig volgen. Volgens Gartner shoppen in 2020 al 100 miljoen consumenten met behulp van AR. Daarna is AR-design aan de beurt. Hoe leuk zou het immers niet zijn om allerlei meubelen in je eigen huis te bekijken en je nieuwe auto vanuit je luie stoel aan te passen? Kinderen vinden dat geweldig. Marketingafdelingen vinden dat geweldig. En binnenkort vinden we dat allemaal geweldig.

Blockchain

Blockchain is een techniek waarmee informatie decentraal en gedistribueerd wordt opgeslagen, zodat niemand zich de enige eigenaar kan noemen. Dat klinkt in eerste instantie misschien niet zo indrukwekkend, maar het concept is zonder meer revolutionair en zal onze wereld ingrijpend veranderen. Neem Bitcoin bijvoorbeeld. Die technologie zou de hele bankwereld wel eens overbodig kunnen maken. En dat is nog maar één Blockchain-toepassing. De mogelijkheden zijn eindeloos: eigendomsrechten op digitale content stembussystemen, digitale prototypen, enz.

Artificial Intelligence

Siri was ooit een gek stemmetje in onze telefoon waar we allemaal om moesten lachen. Maar Siri en al haar AI-vriendjes zijn ambitieus en worden sneller volwassen dan mensen. De interactie tussen mensen en deep learning machines zal in de toekomst dan ook toenemen. Zo is er bijvoorbeeld Tensorflow (een schaalbaar opensourcesysteem voor machine learning), dat ontwikkelaars over de hele wereld ertoe in staat stelt samen te werken en daardoor hun onderzoek en innovatie op het gebied van machine learning te versnellen. De rekenkracht en beschikbaarheid van deze machines zal de komende jaren exploderen. IOT is al de gewoonste zaak van de wereld en onze afhankelijkheid van (en verstrengeling met) deze intelligente apparaten zal alleen maar groeien.

Conclusie

Onze wereld draait steeds sneller om haar as. Sommigen van ons kijken achterom. Naar het verleden. En worden soms duizelig als de realiteit steeds sneller om hen heen draait. Anderen genieten van de snelheid waarmee alles zich ontwikkelt en de ervaringen die daardoor ontstaan. Ze verkennen nieuwe mogelijkheden en nieuwe methoden. Ze worden gedreven door nieuwsgierigheid naar wat dit jaar weer gaat brengen. Ik ben zelf heel enthousiast over deze trends en veranderingen en zal er om één reden over blijven denken en schrijven, om het met de woorden van Michael Anissimov te zeggen:

“Eén van de grootste misvattingen over de toekomst is dat de toekomst iets is dat ons overkomt in plaats van iets dat we vorm kunnen geven.”

Patrick Willer, Workforce Innovation Consultant bij SuccessFactors

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!