Redactie - 27 januari 2017

Humanitas DMH kiest voor Barracuda NextGen Firewall F op Microsoft Azure ExpressRoute

Humanitas DMH kiest voor Barracuda NextGen Firewall F op Microsoft Azure ExpressRoute image

Humanitas DMH is een zorginstelling die cliënten met een verstandelijke handicap en/of psychiatrische problemen behandelt en ondersteunt. Om hen in staat te stellen om binnen hun mogelijkheden mee te doen in de maatschappij , levert Humanitas DMH zorg op maat vanuit haar humanistische kernwaarden.

Uitdagingen

Tot 2013 had innovatie van de ICT-afdeling bij Humanitas DMH geen hoge prioriteit en waren ICT-activiteiten grotendeels uitbesteed. Hierdoor was de organisatie niet in staat om de eisen op het gebied van beveiliging en communicatie voor de zorgsector bij te benen. De ICT-infrastructuur op locatie bood onvoldoende ondersteuning voor nieuwe geavanceerde technologie die de zorgverleners nodig hadden voor een effectieve communicatie met cliënten en een optimale beveiliging van de gevoelige klantgegevens.

Humanitas DMH nam in 2013 de strategische beslissing om zijn ICT-infrastructuur te herzien. Het ging op zoek naar een oplossing waarmee het effectiever tegemoet kon komen aan zijn toekomstige ICT-behoeften. Als werkgever van circa 1.200 zorgverleners die dagelijks aan 3.000 cliënten diensten leveren had Humanitas DMH behoefte aan een schaalbaar en betrouwbaar systeem met krachtige beveiliging- en compliance-mogelijkheden. Vanuit financieel oogpunt was het van groot belang dat de technologie toekomstbestendig was en snel kon worden aangepast aan de veranderende ICT-behoeften. De cloud leek een veelbelovende oplossing.

Om deze ideale oplossing te kunnen implementeren, moest Humanitas DMH een antwoord vinden op een aantal belangrijke logistieke vragen. Was het mogelijk om bepaalde workloads op veilige wijze in de publieke cloud onder te brengen en de rest op locatie te houden? En zo ja, hoe kon het dan het overzicht op, en de beveiliging van alle omgevingen waarborgen? Humanitas DMH realiseerde zich dat het een early adopter van dergelijke technologie in Nederland zou zijn. Het ontwikkelde daarom een strategie voor een naadloze implementatie en onderhoud van deze nieuwe infrastructuur, zowel op locatie als in de cloud.

Oplossingen met synergie

Humanitas DMH besloot om het leeuwendeel van zijn ICT-diensten op locatie naar de cloud over te zetten. Hiertoe maakte het gebruik van zowel Microsoft Azure als Vancis, een lokale Nederlandse cloud.

Ter verbetering van de beveiliging van, en het overzicht op beide cloud-omgevingen verkende Humanitas DMH diverse mogelijkheden om de twee clouds veilig met elkaar te verbinden. Het implementeerde Azure ExpressRoute, dat private verbindingen biedt tussen zijn omgeving in het Azure-datacenter, zijn omgeving op locatie en het Nederlandse cloud-platform.

“Barracuda heeft technologische innovatie bij Humanitas DMH mogelijk gemaakt. Zonder de Barracuda NextGen Firewall F-Series waren we niet overgestapt naar Azure. We wilden over een noodplan beschikken voor de verbindingen en de beveiliging, en Barracuda heeft de manier veranderd waarop we naar ICT-architectuur kijken”, aldus Kevin Feenstra, ICT-manager Humanitas DMH

Plannen voor de toekomst

Humanitas DMH is momenteel bezig met de herinrichting van zijn ICT-infrastructuur en het overzetten van de resterende workloads naar de cloud. Feestra verwacht dat 75% van alle workloads tegen het einde van de implementatie in Azure zullen worden gehost. 25% van de legacy-systemen en klantgegevens zullen op locatie blijven. Humanitas DMH stapt daarnaast over van Azure Service Management (ASM) naar Azure Resource Manager (ARM) om alle aspecten van zijn oplossing samen te brengen en daarmee het beheer en de bewaking te stroomlijnen.

Resultaten

Humanitas DMH was het eerste Nederlandse bedrijf dat de Barracuda NextGen Firewall F-Series in gebruik nam. Hierdoor had de zorginstelling geen toegang tot lokale voorkeursleveranciers die het met de implementatie van de firewall konden helpen. Barracuda bood aan om Humanitas DMH te helpen met de training en technische hulp die nodig waren om de implementatie te voltooien. Dankzij de kennis die Humanitas DMH opdeed tijdens de training door Barracuda is het nu in staat om de firewall geheel volgens de eisen in te richten. Met hulp van een technicus van Barracuda checkt Humanitas DMH vervolgens dat alles correct functioneert.

Naast een pay-as-you-go (PAYG)-structuur, lage installatiekosten en de bring your own license (BYOL)-mogelijkheden van de Barracuda NextGen Firewall F-Series bood Azure ook functionaliteit die bijzonder aantrekkelijk was voor Humanitas DMH. De op afstand toegankelijke en aanpasbare applicaties leggen het fundament voor een meer toekomstbestendige manier om zorgprofessionals met cliënten in contact te brengen.

De zorgprofessionals van Humanitas DMH genieten nu meer vrijheid dan toen ze louter gebruikmaakten van de ICT-omgeving op locatie. Ze kunnen nu hun eigen besturingssysteem selecteren, met cliënten communiceren via Skype for Business en gebruikmaken van hun eigen mobiele apparaten.

Vanuit financieel perspectief is de schaalbaarheid van Azure een groot pluspunt voor Humanitas DMH. Buiten werktijden heeft het bedrijf minder ICT-systemen nodig. Dit maakt het mogelijk om front-end-apparatuur uit te schakelen zonder voor de onbenutte uren te hoeven betalen. De zorginstelling kon daarnaast zijn server-omgeving halveren om de kosten verder terug te dringen. Het vrijgekomen budget kon in de beveiligingsoplossingen van Barracuda geïnvesteerd worden. De proactieve communicatie van Microsoft en Barracuda met Humanitas DMH zorgden ervoor dat alles soepel verliep en downtime werd voorkomen. De uitmuntende dienstverlening bevestigde voor Feenstra dat Humanitas DMH de juiste leveranciers voor dit bedrijfskritische project had gekozen.

“Onze werknemers zijn zeer te spreken over de manier waarop onze ICT-omgeving met de technologie van Barracuda en Microsoft is ingericht. En als zij tevreden zijn, is de kans groter dat onze cliënten dat ook zijn” aldus Kevin Feenstra.

Humanitas DMH was de eerste organisatie binnen de Nederlandse zorgsector die de innovatieve combinatie tussen de Barracuda NextGen Firewall F-Series en Microsoft Azure heeft toegepast. Daarmee heeft het de relatie tussen zorgverlener en cliënt kunnen verdiepen en de schaalbaarheid van zijn infrastructuur geoptimaliseerd. Humanitas DMH verkeert nu in een goede positie om toekomstige IT-uitdagingen aan te gaan en op nieuwe zakelijke kansen in te springen. De innovatieve en beveiligde inzet van de cloud via de beveiligingsoplossingen van Barracuda dragen bij aan duurzame kostenbesparingen.

Meer informatie over andere klantsuccessen van Barracuda is te vinden op www.blog.barracuda.com.

Over de Barracuda NextGen Firewall F

Barracuda NextGen Firewalls bieden geavanceerde beveiligingsfuncties zoals geïntegreerde Intrusion Prevention (IPS), URL-filtering en antivirustechnologie om pogingen tot het omzeilen van de beveiliging te identificeren en stop te zetten. De beveiliging van Barracuda strekt zich uit van het netwerk naar de Advanced Threat Detection (ATD)-cloud van Barracuda. Hierin worden zowel statistische als sandbox-analyses gemaakt van zero-day-aanvallen en gerichte dreigingen die signature-based IPS en antivirus-systemen gewoonlijk omzeilen.

Humanitas DMH verbetert beveiliging en klantenzorg met Barracuda NextGen Firewall F op Microsoft Azure ExpressRoute

Profiel

  • Nederlandse zorginstelling
  • Richt zich op het behandelen van cliënten met een verstandelijke handicap en/of psychiatrische problemen
  • Is werkgever van 1.200 zorgverleners die dagelijks aan 3.000 cliënten diensten verlenen

Uitdagingen

  • Verouderde ICT-infrastructuur
  • Geen gebruikers van ExpressRoute in Nederland
  • Uiterst gevoelige zorginformatie

Oplossing

  • Implementatie van Barracuda NextGen Firewall F-Series in het Microsoft Azure cloudplatform

      Resultaten

  • Een halvering van het serverpark
  • Hechtere relaties tussen zorgverlener en cliënt
  • Optimale schaalbaarheid en forse kostenbesparingen
  • Verbeterde beveiliging en naleving stringente wet- en regelgeving voor de gezondheidszorg

“Bij Humanitas DMH streven we ernaar om de ICT-problemen van onze medewerkers zo snel mogelijk op te lossen, zodat we onze focus kunnen richten op het verbeteren van het welzijn van onze cliënten. De oplossingen van Barracuda en Microsoft stellen ons sinds 2012 in staat om onze ICT-omgeving ingrijpend te verbeteren en de relatie tussen zorgverlener en cliënt te faciliteren”, zo besluit Kevin Feenstra.

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!