OKI ziet partnerrol weggelegd bij markttransitie naar digitaal
08-02-2017 | door: Diederik Toet - redacteur Dutch IT-channel

OKI ziet partnerrol weggelegd bij markttransitie naar digitaal

Er is voor kanaalpartners een wereld te winnen bij de digitalisering bij hun klanten. Zelfs organisaties met een uitgesproken documentmanagement-strategie, gebruiken printers voornamelijk voor traditionele functies als printen en kopiëren. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van OKI, leverancier van print- en documentmanagement-oplossingen.

‘Alle mogelijkheden van moderne multifunctionals ten spijt, gebruiken slechts weinigen de uitgebreide functionaliteit die de apparaten bieden’, vertelt Tim Leenders (foto). Hij is als marketingmanager bij OKI Nederland nauw betrokken bij de totstandkoming van de studie. Daaruit blijkt dat bijna de helft van de printers enkel wordt gebruikt voor afdrukken, 21 procent voor scans en 16 procent voor kopietjes. Functionaliteit als digitale archivering en automatische factuurverwerking wordt slechts in een paar procent ingezet.

Ambitie versus werkelijkheid

Leenders: ‘Er bestaat een grote discrepantie tussen ambitie en werkelijkheid. 89 procent van de bedrijven wil binnen drie jaar gedigitaliseerd werken, maar slechts weinigen hebben dit traject nu al in gang gezet.‘ Zo blijkt bijna 37 procent van de respondenten te stoeien met het formuleren van beleid rondom documentbeheer. Ook de vertaling van beleid naar toepassing door medewerkers is een grote uitdaging.

De discrepantie heeft volgens Leenders verschillende oorzaken. Zo is de meerwaarde van digitalisering en procesoptimalisatie voor velen nog onduidelijk. Daardoor blijft het klinken als toekomstmuziek. Dit wordt versterkt door de waan van de dag en de kortetermijnvisies die veel organisaties er op na houden. ‘De omschakeling naar nieuwe processen en technieken levert vooral op langere termijn voordeel. Je zult vooraf moeten investeren, terwijl het pas na een paar jaar vruchten afwerpt. Vooral in kleine omgevingen waar documentmanagement geen hoofdrol speelt, wordt het dan vooruitgeschoven.’

Moeilijk te kwantificeren

Daardoor blijft het voor zowel OKI als de resellers lastig om te verkopen op iets anders dan prijs, zegt de marketingmanager. ‘En dat terwijl de gemiddelde mkb-ondernemer vooral gebaat is bij advies over zijn processen. Hoe kan hij de beschikbare middelen efficiënter inzetten? Een backoffice-medewerker die elke dag twee uur kwijt is aan het terugzoeken van orders, is enorm gebaat bij digitalisering. Hij hoeft veel minder lang te zoeken en kan zich bezighouden met werk dat geld oplevert. Maar ja, kwantificeer dat maar eens als reseller. Hoe groot is de besparing over een paar jaar? Mkb’ers nemen daarvoor de tijd niet. Dat is jammer, want hij laat daarmee veel kansen liggen.’

Aan de oplossingen ligt het niet, die zijn er volgens Leenders al lang. ‘De uitdaging voor OKI en zijn partners ligt in de vertaling van de meerwaarde van onze propositie en de toepasbaarheid ervan binnen klantorganisaties. Wat die meerwaarde is, moet wel worden herkend door de klant. Printing staat nu eenmaal niet zo hoog op de agenda bij bedrijven. Je spreekt dus een latente behoefte aan en daarmee kun je moeilijk scoren. Op een autobeurs kijk je ook bij de snelle bolides en niet bij de stand van de ruitenwissers.’

Kansen voor de reseller

Dit alles schept veel kansen voor de reseller, benadrukt Leenders. ‘We kunnen relatief eenvoudig grote slagen maken. Door de keten heen valt veel te optimaliseren en te verdienen. Onze partners moeten de rol op zich nemen om functionaliteit door te vertalen naar praktische toepasbaarheid. Ze kunnen zich daarmee onderscheiden en er extra inkomsten mee genereren. De klant verdient advies en aandacht.’

Het onderzoek toont meer dan de latente kansen voor de resellers. Zo blijkt 59 procent van de ondervraagde organisaties de afgelopen drie jaar een aanzienlijke besparing op papierverbruik te hebben gerealiseerd, gemiddeld zo’n 28 procent. De grootste bespaarders vind je onder financiële en zakelijke dienstverleners en kleine organisaties. Bij één op de zeven respondenten nam de papierconsumptie juist toe, gemiddeld met 14 procent.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Conclusr Research. Het rapport is beschikbaar via OKI Nederland.

Door: Diederik Toet

OKI_onderzoeksrapport_Conclusr_03022017.pdf

Terug naar nieuws overzicht