Redactie - 08 februari 2017

Top-8 meest opvallende partnerschappen

Top-8 meest opvallende partnerschappen image

Steeds meer IT-bedrijven slaan de handen ineen om de concurrentieslag te winnen, signaleert Eric Bruins, partner manager van Equinix. Van Apple dat met behulp van Google de iPhone een succes maakte, tot de samenwerking tussen de gezworen concurrenten Nintendo en Microsoft.

De acht meest opvallende partnerschappen zijn:

Apple sprak met Google af dat op elke iPhone standaard Google Maps en YouTube geïnstalleerd zou zijn, wat bijdroeg aan het succes van de mobiele telefoon;

AdBlock Plus liet de reclames van Netflix voor de serie ‘Black Mirror’ wél zien, zodat de urgentie van de serie (over kansen en bedreigingen door technologie en innovatie) voor niemand te missen was;

Het gigantisch populaire Minecraft zorgde ervoor dat concurrenten Nintendo en Microsoft samenwerkten en de game op platforms van beide bedrijven draaide;

Een Uber-auto instappen en je lievelingsmuziek horen. Dat is mogelijk, door de samenwerking tussen Spotify en Uber;

Google, Facebook, Amazon, IBM en Microsoft werken samen om kennis over Artificial Intelligence (AI) te delen en deze technologie verder te ontwikkelen;

OneGini maakt beveiligingssoftware voor online bankieren-apps, Samsung telefoons en Edgeverve levert bankrekeningen voor 500 miljoen inwoners van India die nog geen bankrekening hadden. Zodat men hier eindelijk (mobiel) kan bankieren;

Vodafone Group werkt samen met Huawei, Nokia en Ericsson (onderlinge concurrenten), Intel en Qualcomm Technologies om de transitie naar het 5G netwerk optimaal te laten lopen;

Microsoft werkt met onder meer Samsung samen, zodat er uniformiteit ontstaat bij grote merken in Internet of Things-standaarden, zodat deze techniek de belofte waar kan maken.

Samenwerking onmisbaar voor IT-bedrijven

“Voor IT-bedrijven wordt het steeds belangrijker om samenwerkingen aan te gaan met bedrijven die aanvullende diensten aanbieden. Businessmodellen raken steeds meer met elkaar verweven, doordat bedrijven zoeken naar nieuwe manieren om hun dienst of product aan te bieden”, stelt Bruins.

Om optimale samenwerkingen te realiseren, zoeken bedrijven ecosystemen waar goede verbindingen tot stand komen. Bruins: “Die ecosystemen zijn te vinden in onze datacenters en we zien in de dagelijkse praktijk dat ze een eigen dynamiek kennen. Zo zijn er meer samenwerkingen binnen ecosystemen, maar ook tussen de verschillende ecosystemen. Dat laat zien dat de business meer naar partnerschappen beweegt. Als we de voorbeelden van geslaagde samenwerkingen in acht nemen, is dat een logische ontwikkeling.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!