Redactie - 09 februari 2017

Avnet richt schijnwerpers op ‘next gen technologies’

Avnet richt schijnwerpers op ‘next gen technologies’ image

Hoever zijn we met de adoptie van de nieuwste technologietrends en hoe gaan we daar in het IT-kanaal mee om? Dat was de vraag die 24 januari centraal stond tijdens het goed bezochte Avnet Next Generation Technologies Event in De Landgoederij te Bunnik. In samenwerking met zijn belangrijkste strategische leveranciers liet value add distributeur Avnet zien zelf in ieder geval klaar te zijn voor die veelbelovende nieuwe technologie van morgen.

Het zijn enerverende tijden voor Avnet Technology Solutions. Allereerst sleepte het bedrijf onlangs een van de prestigieuze Dutch IT-channel  Awards in de wacht (de lezers van Dutch IT-channel kroonden Avnet tot ‘Specialist Distributor of the Year 2016’), terwijl daarnaast de overname van Avnet door Tech Data zich richting de afrondende fase begeeft. “Die overname betekent natuurlijk ook voor ons een  transformatie”, aldus Country Manager Benelux Marc van Ierland tijdens zijn openingsspeech te Bunnik. “Twee grote distributeurs, met elk een eigen propositie en een eigen go-to-marketstrategie, smelten straks samen tot één nieuwe, nóg sterkere partij.” Een distributeur die volgens Van Ierland zowel in de breedte als de diepte een nog betere invulling kan geven aan de ‘next gen technologies’ die van alle kanten op ons afkomen.

Volgende stap

De markt verandert in hoog tempo en Avnet verandert mee. In het traditionele distributiemodel leverde Avnet vooral toegevoegde waarde rond de producten van zijn leveranciers. Drie jaar geleden is men begonnen dat model stap voor stap om te vormen tot een benadering waarin ‘IT als oplossing voor de businessvraag’ centraal staat. Die aanpak wordt nu verder uitgebouwd. “De afgelopen zes maanden hebben we daarin een volgende stap gezet met de invoering van onze zogeheten Specialized Business Units (SBU’s), zodat we ons resellerkanaal nu ook optimaal kunnen ondersteunen bij de adoptie van de allernieuwste technologietrends”, aldus Van Ierland. Hij doelt daarmee met name op cloudservices op basis van software defined datacenters, innovatieve diensten op gebied van security, networking en mobility, en technologie rond IoT (het Internet of Things) in combinatie met analytics, big data en cognitive-services.

Cloud-prognoses

In zijn presentatie ‘Software Defined Business’, trakteerde Peter Lezeman (Sales Director Software & XaaS bij Avnet) de zaal op een aantal cloud-prognoses voor 2017 van marktonderzoeksbureau IDC. Die geven aan dat in 2017 het gebruik van cloudtechnologie in onze regio met ruim 18 procent zal toenemen. Ruim 60 procent van die groei zal plaatsvinden op gebied van Public Cloud, terwijl de rest wordt verdeeld over de categorieën: Private Cloud ‘off-premise’ (15%), Private Cloud ‘on-premise’ (17%) en Overige Cloudoplossingen (7 %).

De verkoop van traditionele infrastructuur, waarvan zoals Lezeman aangeeft ook Avnet nog steeds voor een belangrijk deel afhankelijk blijft, zal met ruim 3 procent krimpen. Maar, houdt Lezeman de partners in de zaal voor: “Jullie klanten besteden nog steeds 57 procent van hun IT-budget aan dat traditionele stuk!”

Kijken we naar de komende vijf jaar dan verwacht IDC dat we een jaar over jaar groei gaan krijgen van ruim 14 procent in cloud-gerelateerde oplossingen, waarbij het onderzoeksbureau voorspelt dat in 2020 de investeringen in cloud die in traditionele IT zullen overstijgen. “En dat heeft grote impact op ons profit-model”, waarschuwt Lezeman. “Veel eindklanten investeren ook nu nog stevig in de meer traditionele IT-technologie. Maar de vraag van de klant is wel steeds vaker : bereid mijn traditionele omgeving daar waar mogelijk voor op cloud, zodat ik, zodra ik dat wens, de overstap in korte tijd kan maken.”

Avnet Cloud Marketplace

Om op die ‘journey to software defined cloud’, waarover alom wordt gesproken, optimaal voorbereid te zijn, heeft Avnet veel tijd gestoken in de ontwikkeling van een eigen Avnet Cloud Marketplace (ACM), zoals duidelijk wordt uit de presentatie over Avnets cloudstrategie van Michael Fischermanns, Vice President Cloud Solutions bij Avnet. “Cloud is geen gebied op zich maar onderdeel van vrijwel alle ontluikende technologieën die hier vanmiddag aan bod komen”, opent hij zijn betoog. “En wat betekent de cloud voor ons? In het stadium waarin we ons nu bevinden is de focus van ons gehele cloudteam volledig gericht op het faciliteren van jullie als partners. De discussies die jullie voeren met de eindklant zijn aan het veranderen, en wij moeten ervoor zorgen dat jullie de juiste training krijgen en van de juiste certificeringen worden voorzien om jullie klanten succesvol door het digitale transformatieproces te loodsen. Daarnaast werken we zowel met bestaande als nieuwe leveranciers hecht samen om precies die cloudoplossingen te kunnen aanbieden, die jullie eindklant nodig heeft.”

De Avnet Cloud Marketplace, die nu over heel Europa wordt uitgerold, ondersteunt partners bij hun inspanningen om eindklanten klaar te stomen voor de cloud. Het maakt een snelle uitrol mogelijk van cloud-gebaseerde oplossingen door middel van een betaalmodel op abonnements- of consumptiebasis. Partners kunnen, zo maakt Fischermanns duidelijk, diverse producten van cloudproviders bundelen met de eigen clouddiensten van Avnet, wat resulteert in een onderscheidende toegevoegde waarde voor de klant. ACM is bovendien uitgerust met een geïntegreerde toolset, waarmee gebruikers met behulp van een gepersonaliseerd dashboard hun cloudconsumptie kunnen monitoren en optimaliseren.

Avnet Finance Solutions

En dan was er nog de presentatie van René Stuiver (Credit & Finance Solutions Leader bij Avnet) over Next Generation Financing. Want naast IT-hardware, -software en -services biedt Avnet zijn partners ook nog oplossingen op het financiële vlak, zet Stuiver uiteen. Avnet is vijf jaar geleden gestart met Avnet Finance Solutions, een nieuw platform binnen het traditionele Avnet-kredietmanagement. Ook op dat vlak heeft Avnet dus een transformatie doorgemaakt. Aanpassing was noodzakelijk omdat men de businessmodellen zag veranderen, aldus Stuiver. “Er vinden nog steeds een heleboel traditionele aankopen plaats, waarbij wij op de gebruikelijke manier kredietservices verlenen. Maar het komt meer en meer voor dat de eindklant niet meer wil kopen, maar wil consumeren volgens het model van de managed service. Daarmee komt de investeringsdruk steeds vaker bij de reseller terecht. En als die niet over ruime financiële middelen beschikt, kan dat tot problemen leiden. Daarom hebben wij bij Avnet voor businesspartners een value add service opgezet, waarbinnen we onze partners zoveel mogelijk ondersteunen op de nieuwe deals die voorliggen.”

Doortimmerd programma

Naast deze update rond de activiteiten die Avnet zelf ontplooit om de snelle ontwikkelingen op technologisch en financieel gebied doortastend en adequaat bij te houden, was het aan Avnets technologiepartners – te weten: Amazon Web Services, Check Point, Cisco, DellEMC, Hitachi Data Systems, HPE, IBM, NetApp, Nimble Storage, Oracle, Sophos, Veeam en VMware – om in een twaalftal break-outsessies de bezoekers weer helemaal op de hoogte te brengen van de laatste stand van de technologie. Een doortimmerd programma dat nog werd voorafgegaan door een onderhoudend vendordebat onder leiding van IT-journalist en dagvoorzitter Danny Frietman, en werd afgesloten met de ronduit wervelende keynote ‘De disruptie die de cloud veroorzaakt’ van trendwatcher Vincent Evers. Alles bij elkaar zeer de moeite waard!

Door: Dick Schievels

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!