Redactie - 21 februari 2017

De Wondere Wereld van IT: Data gedreven

‘We leven in interessante tijden’. Dat is een stelling die door de eeuwen heen op elk moment, dus ook vandaag de dag, altijd waar is. Maar voor de wondere wereld van IT zijn de huidige tijden naar mijn mening echt interessanter dan de afgelopen 50 jaar! 

Het begon een aantal jaren geleden toen de Head of Research bij Gartner de stelling poneerde dat ‘elk budget een IT-budget is’. Alles wat een bedrijf doet en gaat doen, zou gedreven zijn door IT. Een alternatief op deze stelling is het adagium dat alles in de toekomst alleen nog maar draait om software. Software zou het nieuwe kapitaal zijn.

Ik heb al in eerdere columns aangegeven dat ik denk dat de wereld van IT bezig is met een fundamentele verandering. Een deel van IT gaat over het ondersteunen van de business. Denk aan werkplekken en hosting, maar ook aan ERP en zelfs CRM. Hier is geen onderscheiden vermogen op je concurrenten mee te behalen. Daarmee had Nicolas Carr met zijn veel besproken boek ‘IT does not matter’ zeker een goed punt. Dezelfde Nicolas Carr heeft inmiddels ook aangegeven dat hij er op een ander deel helemaal naast zat. Met name de digitale mogelijkheden van IT zijn wel degelijk onderscheidend.

Ik ben niet zo’n fan van de stelling: elk budget is een IT budget of dat alles software is. Waar ik steeds meer waarde aan hecht is het opdelen van bedrijven in drie categorieën. Een categorie bedrijven die geheel gedreven wordt door data. Daar zijn er nog maar heel weinig van. Een tweede categorie bedrijven is het soort bedrijven dat hard bezig is om data gedreven te worden. En een derde categorie is de categorie van bedrijven die failliet zal gaan.

Wanneer je een bedrijf vanuit data bestuurt, geeft het je onmetelijk groot onderscheidend vermogen. Zeker als je concurrent dat niet doet. Het geeft je de mogelijkheid om de beste beslissingen te nemen, het beste product te ontwikkelen en de beste operatie te hebben. Met de data kun je zelfs op zaken vooruit gaan lopen. Gaat het dan alleen om IT en data? Nee! Ook hier moet niet de fout gemaakt worden om doel en middel om te draaien. Data gedreven blijft een middel om een hoger doel te bereiken: de concurrentie verslaan!

Arnoud Klerkx is Chief Business Technology Officer en lid van de Raad van Bestuur van Sanoma Learning

Reageer via WWvanIT@gmail.com

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!