Redactie - 23 februari 2017

Agile werken: een tool die mensen in hun kracht zet

Agile werken: een tool die mensen in hun kracht zet image

Wat hebben wij marketeers toch een schitterend vak. Een beroep gekenmerkt door snelheid en flexibiliteit. Altijd in ontwikkeling, dus genoeg inspiratie en kennis om te delen. Een perfecte mogelijkheid hiervoor is wat mij betreft tijdens een kleinschalige sessie, waarbij een select groepje vakgenoten samenkomt. Zo ging mijn laatste discussiediner over een onderwerp dat feilloos aansluit op snelheid en flexibiliteit: agile werken. Een term die de laatste tijd steeds vaker gebruikt wordt in de zakelijke wereld. En een term die, als je het mij vraagt, goed past bij een dynamische afdeling zoals marketing.  

Vertrouwen, vertrouwen en nog eens vertrouwen

Agile werken is volgens Wouter van het Bolscher, de expert in ons gezelschap, een tool die mensen in hun kracht zet. Omdat je samen naar een gemeenschappelijk, dan wel veranderlijk, doel werkt. Ieder met zijn of haar expertise. Waar mogelijk Interpolis ooit de spits afbeet met het nieuwe werken op basis van vertrouwen, zijn we nu constant op zoek naar nieuwe invullingen van werken. Agile zou daar zomaar een onderdeel van kunnen zijn. Volgens Wouter zijn de 3 V’s hét basisingrediënt voor agile werken: vertrouwen, vertrouwen en nog eens vertrouwen.

Agile in een notendop

Maar wat is agile nu precies? Agile is een aanpak waarin een weloverwogen samengesteld team werkt naar een eindresultaat, waarin flexibel wordt omgegaan met de constant veranderende omstandigheden. Tijdens de discussie aan tafel is geprobeerd drie kenmerken of peilers vast te stellen welke de basis van agile werken vormen. Gezamenlijk kwamen we uit op: team, werkwijze en klant. 

Samenbrengen van kwaliteiten en kennis

Om te beginnen met team: het resultaat van agile werken valt of staat met het samenbrengen van de juiste kwaliteiten en kennis. Het streven is om alle gewenste ‘benodigdheden’ in het agileteam op te nemen. Dat betekent dat je kennis - en dus mensen - buiten je afdeling of zelfs buiten je organisatie mag gaan zoeken. Het draait niet langer om de ‘what’ maar om de ‘who’: wie heb je nodig voor het beste eindresultaat? Niet geheel onverwacht is vertrouwen daarbij van groot belang. Durf taken en verantwoordelijkheden uit handen te geven.  

Een terechte opmerking aan tafel: “Het kennen van de kwaliteiten van je collega’s is essentieel”. Gespreksleider Wouter bevestigt dit. Hij is ervan overtuigd dat gebruik maken van passies heel veel op levert in een agile project. Leer je teamleden dus écht kennen. Het voordeel van deze misschien wel persoonlijke kennis is dat je mensen in hun kracht kan zetten, wat uitstekend werkt als intrinsieke motivatie.

De waterval vs. flexibiliteit

Agile staat lijnrecht tegenover de traditionele watervalmethode: projectmatig werken op basis van langdurige fases, met weinig ruimte voor verandering, tijdsbesparing en tussentijds testen. Voor bepaalde projecten een dooddoener. Voor andere projecten nog steeds een waardevolle aanpak.

In tegenstelling tot de watervalmethode werkt agile met korte projectstappen die leiden naar een niet vooraf bepaald eindresultaat. Het projectdoel is dan ook nooit in beton gegoten. Noem het liever werken naar een brede visie. De sprints zorgen voor meer feedbackruimte en controle, waardoor je snel kan inspelen op veranderingen. Dit betekent minder ongewenste verassingen aan het einde.

Klant centraal

En de laatste in dit rijtje: de klant. Als marketeers zijn we voornamelijk bezig met het inspelen op klantbehoeften. Customer experience en behoeften worden op verschillende niveaus in de organisatie opgepikt. Agile werken sluit hier goed op aan. Je kunt snel schakelen met verschillende afdelingen en dus snel anticiperen op de voortdurend transformerende klantbehoeften. Naast de 3V’s is flexibiliteit dan ook een must.  

Agile binnen marketing?

Marketeers zijn over het algemeen niet bang voor verandering. Ergens aan beginnen zonder dat het eindresultaat vaststaat, is ons niet vreemd. Daarom ben ik van mening dat de agile methode zich goed leent voor de marketingafdeling en dat we hier veel profijt van kunnen hebben. Belangrijk hierbij is dat we onszelf niet verliezen. Agile werken is tenslotte niet geschikt voor iedereen of elk project. Het is ook geen hoge wetenschap. Ik zie het meer als een handige tool die ons schitterende vak verrijkt.

Ik ben benieuwd of jij er ook de voordelen van inziet – of mogelijk al in de praktijk ervaart. Laat het gerust weten met een korte reactie op dit blog.

Door: Mark Van Heijningen, Head of Marketing EMEA North bij SAP

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!