Witold Kepinski - 23 februari 2017

Gebruik van Instagram neemt toe, terwijl de groei van Snapchat stagneert

De groei van Snapchat neemt de laatste maanden in rap tempo af. Niet alleen zakt het aantal nieuwe installaties weg, ook het gebruik neemt af. Werd de app in september 2015 nog gemiddeld gedurende 23 dagen per maand gebruikt, in januari 2017 is dit gedaald tot 20 dagen, zo blijkt uit het meest recente Dutch Apps Market rapport van Telecompaper.

Het aantal installaties van Snapchat, vooral populair onder jongeren, groeide in november 2016 nog met 67 procent ten opzichte van een jaar eerder. In december was dit 40 procent jaar-op-jaar en afgelopen januari liet nog een stijging van 20 procent zien ten opzichte van januari 2016. Hiermee lijkt de groei van Snapchat steeds sneller af te nemen. Om nog verder te kunnen groeien, zal de app nu aansluiting moeten vinden met de oudere leeftijdsgroepen. Van de tieners (12-19 jaar) heeft immers al drie kwart de app op zijn/haar smartphone staan, onder twintigers is dit 50 procent. Vanaf dertig jaar daalt dit percentage snel.

Behalve Snapchat heeft ook social media-app Instagram (uitwisseling van foto's, video's) te maken met een sterk leeftijdsgerelateerde populariteit, al lijkt deze Facebook-dochter beter in staat om de dertigers en veertigers ook te bereiken. WhatsApp, de populairste social media/communicatie-app, is onder alle leeftijdsgroepen ongeveer even populair. Facebook, de nummer 2, toont een beperkte daling naarmate de leeftijd toeneemt.

Uit het rapport blijkt zoals eerder aangegeven ook dat het gebruik van Snapchat langzaam is afgenomen in de afgelopen 1,5 jaar (van gemiddeld 23 naar 20 dagen per maand). In diezelfde periode liet Instagram een tegengestelde trend zien, het gebruik steeg van 17 naar 19 dagen per maand. Ook qua gebruik zijn WhatsApp (26 dagen per maand) en Facebook (25 dagen per maand) koplopers.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!