Redactie - 27 februari 2017

Partner-ecosysteem is voor AWS van het allergrootste belang

Partner-ecosysteem is voor AWS van het allergrootste belang image

Amazon Web Services (AWS) is met afstand nummer één in IaaS en PaaS vanuit de publieke cloud. Gestart in 2006 heeft deze dochter van Amazon.com wereldwijd een respectabel klantenbestand opgebouwd. Er wordt doorgaans veel geschreven over de technologie van AWS, maar welke kansen biedt AWS eigenlijk aan mogelijke partners zoals VAR’s en system integrators?

AWS houdt zich in de kern van zijn cloudplatform bezig met compute, storage en networking, vertelt Kamini Aisola, regionaal manager Benelux bij AWS. De core-services waarmee het bedrijf bekend is geworden, zijn Amazon Elastic Compute Cloud (EC2) en Amazon Simple Storage Service (S3). Wat networking betreft levert AWS onder meer de service ‘Direct Connect’, waarmee klanten een directe private connectie kunnen opzetten tussen een van de regionale datacenters van AWS enerzijds en het eigen kantoor, het eigen datacenter, of de eigen colocatie, anderzijds.

Security ‘job zero’

Bovenop die drie pijlers compute, storage en networking, beschikt AWS over een omvangrijke stack, die ten grondslag ligt aan een uitgebreide verzameling aanvullende services die in de loop der jaren voortdurend is uitgebreid. Tegenwoordig levert AWS minstens zo’n zeventig services die zich naast compute, storage en networking richten op zaken als databases (zowel SQL als no-SQL), big data en analytics, applicatieservices, deployment, management, mobile, ontwikkeltools en tools voor IoT (Internet of Things).

“De sleutellaag is onze security”, aldus Aisola. “Security is voor ons ‘job zero’. Dat vatten we zeer ernstig op en daarin hebben we dan ook stevig geïnvesteerd, zodat we op dat vlak voldoen aan de allerlaatste stand der techniek.” Daarbij hanteert men het principe van gedeelde verantwoordelijkheid, waarbij AWS de security buiten de cloud voor zijn rekening neemt, maar de klant zelf verantwoordelijk blijft voor de security van zijn data binnen de cloud. “Wij bieden tenslotte een self-service platform”, licht Aisola toe. Als AWS kennen we de aard van de klantdata niet. Daarom is het aan de klant zelf om te bepalen wat er binnen de cloudopslag met de data in kwestie qua security moet gebeuren. Wij moedigen onze klanten aan om gevoelige data te encrypten, en bieden de tools om dit te doen. Als de klant zelf niet de nodige kennis hiervoor in huis heeft, kan een partner op dit vlak uitkomst bieden, zowel qua architectuur als qua management. Hoe dit wordt ingevuld hangt helemaal van het type klant af, en in hoeverre die er zelf bij betrokken wil worden. Zo nodig kunnen partners alles voor hun rekening nemen, waarbij zij aan de backend-zijde gebruikmaken van het platform van AWS. We hebben zelfs partners die gespecialiseerd zijn in security-oplossingen waar al veel klanten beroep op doen. Daarmee zijn klanten in staat om gebruik te maken van technologieën waar ze reeds bekend mee waren”.

Waarom AWS?

Nu de term partner toch gevallen is: waarom zouden partners moeten kiezen voor een relatie met AWS en niet voor een verbond met een van die andere IaaS-leverancies, zoals Microsoft Azure en IBM SoftLayer? “Met name omdat wij als pionier kunnen bogen op veel meer ervaring”, antwoordt Aisola zonder aarzelen. “De rijkdom van een platform komt met de tijd. Je moet een goed begrip opbouwen van wat jouw klanten het hardst nodig hebben. Aan je platform moet ook een heel goed doordacht ontwerp ten grondslag liggen. Ons ontwerp zit zo in elkaar dat elke nieuwe service altijd compatibel is met alle reeds bestaande services. Tegelijkertijd kun je elk onderdeel ook apart aanwenden, zonder over het geheel te hoeven beschikken. Daarbij hebben we innovatie hoog in ons vaandel staan. Innovatie zit in ons DNA. De klanten die ik spreek zijn erg blij met de snelheid waarmee we innoveren. Het is een van de belangrijkste redenen waardoor ze AWS verkiezen boven concurrenten. Het gaat om snelle cyclische vernieuwing; om de introductie van nieuwe functies, features en productverbeteringen op basis van de feedback en wensen van onze klanten. Dat kun je alleen doen als je je klanten op de voet volgt en heel goed doorgrondt wat hun problemen zijn. Wereldwijd hebben wij meer dan een miljoen klanten. Van hen leren we voortdurend. De klant staat bij ons aan de basis van elke nieuwe productontwikkeling.”

Uitgebreid Partner-ecosysteem

AWS beschikt ondertussen ook over een uitgebreid partner-ecosysteem. “Dat partner-ecosysteem is voor ons van het allergrootste belang”, zegt Aisola. Van onze kant werken we hard aan allerlei innovaties en de lancering van nieuwe producten, features en services. Maar willen klanten die optimaal benutten, dan hebben ze vaak de hulp nodig van allerlei sleutelpartijen in de markt die deel uit maken van dat partner-ecosysteem. Welke partners voor de klanten geschikt zijn, hangt af van hun wensen. Sommige klanten willen een partner die nauw bij het project betrokken is en echt waarde aan het project toevoegt”.

AWS kent twee hoofdtypen partners: consultancy-partners, zoals Oblivion, inQdo, Sentia, QNH, Mirabeau Cloudmasters + Capgemini, Accenture, Cognizant en wereldwijd of nationaal opererende system integrators en VAR’s, en technologiepartners, zoals bijvoorbeeld SAP of Unit4 die hun applicaties geschikt maken voor de AWS-cloud. Aisola: “Wij onderhouden banden met een rijk ecosysteem aan partners, die we volop kansen bieden. Wij lopen voorop in de nieuwste ontwikkelingen zoals containers en ‘serverless’ architecturen, en fabriceren tools om uit deze nieuwe technologie voor de klant alles te halen wat erin zit. Heel veel van deze klantbetrokkenheid is partnergedreven. Zo hebben wij diverse partners die zich helemaal richten op DevOps en klanten helpen bij het opzetten van een businessmodel dat helemaal DevOps-gedreven is. Die partners gebruiken al onze bouwstenen om de eindklant van de gewenste oplossing te voorzien. Daarnaast kunnen ze zich bij ons laten trainen. Daarvoor bieden we diverse programma’s, leerwegen en certificeringstrajecten. Daarin investeren we veel, omdat de klant daar meer en meer om vraagt. Bovendien stimuleren we onze partners hierin ook te investeren. Tenslotte komt dat ten goede aan hun geloofwaardigheid in de markt. Voor hen is het business. Zij moeten die nieuwe businesskans lokaliseren. En wij helpen hen bij het ontdekken daarvan.”

Door: Dick Schievels

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!