Wouter Hoeffnagel - 02 maart 2017

ACM onderzoekt risico’s van telecombundels en vraagt sector om reactie

Het kan voor consumenten voordelig zijn meerdere telecomproducten in één bundel af te nemen. Het combineren van vaste en mobiele telecomdiensten in één bundel kan het echter ook moeilijker maken over te stappen naar een andere aanbieder. De opkomst van dergelijke bundels de positie van kleinere aanbieders verzwakken. Op termijn kan dit leiden tot minder keuze en minder voordeel.

Dit stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder stelt steeds vaker te zien dat consumenten meerdere telecomproducten gebundeld afnemen. Het gaat hierbij om vaste telefonie, mobiele telecomdiensten, televisie en breedbandinternet of combinaties hiervan. Telecomaanbieders spelen in op de behoeften van consumenten aan voordeel, overzicht en gemak met voordelige aanbiedingen voor dergelijke bundels. Waar in eerste instantie vooral een aansluiting op televisie, breedbandinternet en vaste telefonie gecombineerd, worden de laatste jaren ook steeds vaker mobiele diensten in bundels verkocht. Dit heeft geleid tot de opkomst van ‘vier-in-één-pakketten’. Daarnaast voegen aanbieders in toenemende mate via exclusieve tv-kanalen gratis films en series of sportuitzendingen toe aan de bundels.

De toezichthouder heeft een analyse gemaakt van de mogelijke gevolgen voor concurrentie van bundeling van telecomdiensten en videocontent. De ACM roept betrokkenen op de telecommarkt op te delen hoe zij tegen deze kansen en risico’s aankijken. Welk scenario met voor- en nadelen is het meest aannemelijk? Tot dinsdag 11 april 2017 kan iedereen reageren op de inhoud van de rapportage van de ACM. Reacties kunnen worden gestuurd naar programma-ma@acm.nl.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!