Wouter Hoeffnagel - 10 maart 2017

Omoda maakt alle relevante klantgegevens centraal inzichtelijk

Omoda is gestart met de implementatie van Salesforce Marketing Cloud en Salesforce Service Cloud. De snelgroeiende Zeeuwse retailer van schoenen, tassen en accessoires zet de oplossingen van Salesforce in om een totaaloverzicht van klanten te krijgen en ze tijdens hun customer journey beter te bedienen.

Omoda is al sinds 1875 actief in de schoenenbranche. Het bedrijf was één van de eerste retailers die met een hoog serviceniveau online schoenen aanbood aan de Nederlandse consument. Deze combinatie bleek succesvol en ook aan te slaan in het buitenland. Hierdoor is het klantenbestand snel gegroeid. Omoda had echter onvoldoende informatie over de individuele klant, omdat de benodigde gegevens in aparte systemen zijn opgeslagen en verwerkt. Dit terwijl het bedrijf juist de complete historie wil weten om relevante, gepersonaliseerde aanbiedingen te kunnen doen.

Alle klantgegevens inzichtelijk
Om inzicht te krijgen in de customer journey van alle klanten heeft Omoda besloten Salesforce Marketing Cloud en Salesforce Service Cloud te implementeren. Alle relevante klantinformatie, zoals demografische gegevens, welke (groepen) mensen alleen producten in de uitverkoop kopen, en aan welke loyaltyprogramma’s ze deelnemen, is straks centraal inzichtelijk. Zodoende zijn alle service- en marketingmedewerkers goed op de hoogte met wie ze communiceren via online kanalen zoals Facebook, Twitter en e-mail – en in de toekomst ook in één van de 18 fysieke filialen. Omoda gebruikt Social Studio voor het online monitoren van zijn merk en het tracken van online conversaties. Alle relevante informatie wordt vervolgens doorgezet naar Salesforce Service Cloud.

“Service verlenen op het hoogste niveau is van levensbelang voor Omoda. Daarom willen we heel precies weten wat elk van onze klanten beweegt”, zegt Gertie Bin, Marketing & e-Commerce Manager bij Omoda. “Wij willen iedereen graag optimaal bedienen. Met de oplossingen van Salesforce zien we straks direct waar in de customer journey de klant zich bevindt. Via welk kanaal we vervolgens met hen communiceren maakt niet uit. De implementatie verloopt gefaseerd. Eerst richten we Social Studio in en optimaliseren we onze nieuwsbrief. Later willen we ook gebruik gaan maken van de mogelijkheden die Salesforce biedt met kunstmatige intelligentie. We hebben straks immers zó veel klantdata, dat deze technologie ons helpt automatisch de beste aanbiedingen te doen.”

Kostenreductie en omzetboost
“Omoda zag al in een vroeg stadium in hoe onmisbaar het online verkoopkanaal is voor iedere retailer. Zet je daarvoor de juiste technologie in, dan draagt dat bij aan kostenreductie én zorg het voor een enorme omzetboost”, zegt Joris Schoonis, Area Vice President Marketing Cloud EMEA van Salesforce. Door alle klantgegevens te stroomlijnen, analyseren en ontsluiten kan Omoda een hogere klanttevredenheid realiseren, omdat klanten sneller en beter worden geholpen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!