Redactie - 22 maart 2017

Huawei help operators bij de volgende goudkoorts

De mobiele industrie heeft het moeilijk. Tal van inkomstenbronnen drogen op doordat de concurrentie heviger wordt en regulering een grens stelt aan de inkomsten op traditionele telefonie services. De operators zullen daarom op zoek moeten naar andere bronnen die hun inkomsten weer op orde brengen. Eric Xu, een van de roulerende CEO’s van Huawei Technologies, ziet ook voor zijn bedrijf unieke kansen om met deze uitdaging de markt weer een impuls te geven. Het motto: “The Content Gold Rush”.

De drijvende kracht achter de groei van de mobiele industrie is op dit moment de ongekende vraag naar video. De videobestanden die mobiel gebruikt worden kennen tal van bronnen. Zelf gemaakte content via bijvoorbeeld YouTube, maar ook content van leveranciers zoals Turner en Vivendi. Met name Vivendi heeft als conglomeraat van audio, video en geschreven content, een hechte band met operators. Samen met hen wordt aan nieuwe businessmodellen gewerkt. Enerzijds heeft men mobiele operators nodig voor het transport van content, anderzijds spelen mobiele operators een grote rol bij de verrekening (operator billing). Via operator billing is het mogelijk diensten in real-time te verrekenen met de telefoonrekening tegen concurrerende tarieven. Door de opbrengsten met de operator te delen verdienen alle betrokken partijen aan de groeiende omzet.

In perspectief: de markt voor spraak is ongeveer 800 miljard dollar waard, de video 1200 miljard dollar. Video kan daar op korte termijn voor de operators nog eens een vergelijkbaar bedrag aan toevoegen op basis van entertainment (650 miljard), zakelijke content (350 miljard) en 18 miljard voor communicatie. Video wordt steeds vaker een integraal onderdeel van het leven, waardoor de vraag alsmaar blijft groeien. Het jaar 2016 was een keerpunt: gemiddeld was data goed voor 50% van de omzet, video en daar aan gerelateerde zaken 25%. Verwacht wordt dat binnen 3 jaar videodiensten aan meer dan 50% van de winst bijdragen en de winst uit data de magische grens van 70% bereikt. Door deze veranderingen kunnen operators zich niet langer beperken tot de rol van bitpijp, ze moeten een rol claimen als digitale content leverancier: aldus Eric Xu.

Spiderman

Operators hebben ook grote invloed op de impact van de traffic. Een rekensommetje met de film SpiderMan 2 (141 minuten als uitgangspunt). Als de netwerkkwaliteit laag is, streamt de content leverancier video via 360p om een goede performance te garanderen, dit levert 600 Mbyte aan dataverbruik op. Bij een beter netwerk is 720p of zelfs 1080p mogelijk, resulterend in 2,3 of 6 Gbyte aan data. Conclusie: hoe beter het netwerk, des te beter de video en des te meer omzet. Operators hebben dus zelf in de hand hoe ze hun omzet kunnen verbeteren.

Echter er is een communicatieprobleem, aldus Eric Xu. Netwerken zijn koude statische infrastructuren die niet te vermarkten zijn en dus zonder maatregelen onderdeel van een prijzenoorlog worden. Door de gebruiker te benaderen met een experience via perfecte content, ontstijg je aan de prijzenoorlog. Operatoren moeten dus stoppen met het verkopen van enkel platte data en de bandbreedte oorlog verschuiven nar het vermarkten van services met kwaliteit. Video moet daarom een van de sleuteldiensten van een mobiele operator worden.

Samen met het gegeven dat klanten op zoek zijn naar een single point of contact voor de betaling en levering van diensten, hebben de operator de kans om hier ene centrale rol te spelen en zich te ontdoen van ene prijzenslag. Zorg voor unieke content met perfecte kwaliteit en verkoop die via een en dezelfde interface aan je klanten. Dat is de toekomst aldus Eric Xu. Huawei gaat geen plaats in deze waardeketen claimen. Eric Xu: “Onze rol is het leveren van de technologie en systemen waarmee we operators en content leveranciers vooruit kunnen helpen.”

Door: Hans Steeman

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!