Huawei en Vodafone tonen connected car concept
20-03-2017 | door: Hans Steeman

Huawei en Vodafone tonen connected car concept

Tijdens het Mobile World Congress 2017 in Barcelona, verschoof de aandacht van handsets naar onder andere connected cars. Technologieconcerns zoals Huawei en Vodafone lieten met de steun van Audi voor de eerste keer in Europa het gebruik van cellulaire technologie zien, om auto's met elkaar te laten communiceren. Dankzij deze communicatie wordt informatie over de weg, verkeersborden en verkeerslichten alsmede andere gebruikers (inclusief voetgangers) tussen auto’s die in elkaars nabijheid rijden, gedeeld. Dit gaat de verkeersveiligheid flink verhogen, aldus Bob Banks, R&D-programma manager van Vodafone Group, die het concept toonde. De gebruikte technologie is genaamd Cellular V2X (C-V2X), cellulair vehicle to vehicle communication.

De technologie, waar onder andere Qualcomm een van de geestelijke vaders van is, en die onderdeel is van de 3GPP standaard voor mobiele netwerken, maakt een snelle uitwisseling van informatie tussen voertuigen, andere weggebruikers en infrastructuur mogelijk. Na een succesvolle introductie zorgt het system voor een efficiënter en veiliger gebruik van het wegennet, omdat de afstanden tussen voortuigen en de reacties van voertuigen op plotselinge veranderingen worden geautomatiseerd. De menselijke factor wordt minder relevant. Op dit moment zijn er vier gebieden waar de technologie al een rol van betekenis speelt.

Zie door - is een concept waarbij auto’s het beeld dat de camera’s van de voorste wagen oppikken op hun eigen dashboard zien. Deze camera’s helpen bij het anticiperen op overstekende voetgangers, verkeer uit zijwegen en andere incidenten.

Verkeerslicht waarschuwing - is de techniek waarbij de bestuurder wordt gewaarschuwd als een stoplicht van status gaat veranderen, zodat hij daar beter op kan anticiperen.

Voetganger waarschuwing - de voertuigen delen met elkaar het aankomende oversteken van een voetganger, nog voordat de sensoren en bestuurders van achteropkomende auto’s dat gezien kunnen hebben. Op het dashboard verschijnt een prominente melding.

Noodrem - een algoritme dat vaststelt of er een risico is voor andere voertuigen bij plotseling remmen of wisselen van rijstrook. De bestuurders van achterliggende auto’s worden prominent gewaarschuwd.

Het concept maakte ook duidelijk hoe met de directe communicatie tussen voertuigen op basis van C-V2X in de voornoemde use cases, de weg kan worden ingeslagen naar de volgende fase: autonoom rijden.

Luke Ibbetson, Head of Research & Development Vodafone Group en Technology Strategy, claimde: "C-V2X zal een essentiële technologie worden voor connected en autonome voertuigen, omdat het de gebruiker en zijn voertuig in staat stelt beter te anticiperen en de op de risico’s die hij op de weg ondervindt. Het concept, is een voorbeeld dat laat zien hoe de industrie langzaam vanuit de 4G-wereld richting de 5G-technologie schuift.”

 

Terug naar nieuws overzicht
Mobility