Experimenteren met bier
29-03-2017 | door: Marco van der Hoeven - hoofdredacteur Executive-People

Experimenteren met bier

Van leuk idee op een bierviltje tot een volwaardige brouwerij. Dat is in het kort het verhaal achter Brouwerij Pronck in Leiden. Een fiscalist en een neerlandicus hebben de handen ineen geslagen en van hun hobby een succesvol bedrijf gemaakt, een Nederlandse microbrewery die de lokale en regionale horeca van bijzondere bieren voorziet.

Brouwerij Pronck is ooit begonnen als hobby, na een bezoek van beide oprichters aan een Duits bierfeest. “Daar dachten we: ‘Bierbrouwen, dat kunnen wij zelf ook’, zegt oprichter Benjamin Wegman. “Normaal sterven dergelijke ideeën altijd in dezelfde kroeg als waar ze geboren zijn, maar hier zijn we daadwerkelijk mee aan de slag gegaan. Met jeugdige overmoed maakten we eerst bieren die niet echt te drinken waren. Maar we waren vrij fanatiek en het werd steeds beter. Uiteindelijk hebben mensen gevraagd, of ze ons bier konden kopen. Daarop hebben we in 2014 Brouwerij Pronck ingeschreven. Sindsdien dendert die trein vrolijk door.”

Brouwerij Pronck produceert momenteel 30 hectoliter bier per maand in een oud schoolgebouw in Leiden. Deze 3.000 liter is goed voor ongeveer 10.000 flesjes. Het bier wordt verkocht in Leidse horeca en slijters, maar ook daarbuiten, zoals in Amsterdam en Den Haag. “Onze ambitie is om geografisch meer uit te breiden, maar we hebben daarvoor nog niet genoeg bier. Onze prioriteit is dus momenteel om uit te breiden in productie.”

Creativiteit

Het bijzondere van de microbreweries, een uit de Verenigde Staten overgewaaid fenomeen, is het brede scala aan bijzondere bieren met aparte smaken en ingrediënten. Wegman: “Dat creatieve aspect is erg leuk aan ons werk. We zijn natuurlijk zelf de baas. Als wij morgen bier willen maken met kokosnoot, dan doen we dat. Tegelijkertijd maakt dat het natuurlijk ook moeilijk, want we willen een mooi uitgebalanceerd portfolio hebben.”

“We hebben nu bijvoorbeeld drie IPA’s, een Tripel en Spieghels bier, wat we exclusief maken voor jazzcafé De Twee Spieghels in Leiden. Tegelijkertijd wil je ook niet te veel in de breedte uitbreiden, dus soms is het ook kill your darlings, dan stoppen we met een bepaald bier. Dat is vervelend voor de mensen die het graag drinken, maar tegelijkertijd hoort dat er ook een beetje bij. We zijn een heel jong bedrijf en het zou vreemd zijn wanneer je in de eerste twee jaar van je bestaan het assortiment voor de komende dertig jaar vastlegt. Ik hoop altijd dat ik niet precies weet wat ik volgend jaar doe.”

IPA

Het fenomeen microbreweries is ontstaan in de Verenigde Staten, waar kleine, ambachtelijke brouwers bijzondere bieren gingen produceren. Een van de meest bekende en populaire soorten is de India Pale Ale (IPA), de Amerikaanse variant op een van oorsprong Engels bier waar extra veel hop in zit. De Amerikaanse brouwerijen hebben het hopgehalte veelal flink verhoogd, wat leidt tot een vrij bitter bier.

Volgens Wegman is IPA ook in Nederland een populaire biersoort geworden. “Mensen zijn op zoek naar spannende, smaakvolle bieren. De bittere IPA is daarbij al lang geen hype meer, IPA is dat station echt ver gepasseerd. Om het met IT te vergelijken, niemand zegt nog ‘Internet is een hype’. In Amerika is IPA’s al lang een vast onderdeel van wat er te drinken is, dat gebeurt hier ook, Die stijl gaat niet meer weg, mensen vinden het heel aangenaam.”

Drinkgedrag

Het drinkgedrag van mensen is duidelijk aan het veranderen, hoort Wegman regelmatig vanuit zijn horeca-klanten. “Tien jaar geleden kwamen een jongen en een meisje de bar binnen en bestelden ze een glas Heineken en een glas witte wijn. Nu vragen ze meer en meer de kaart met speciaalbieren. Dit betekent dus dat een horecagelegenheid zich van anderen kan onderscheiden door bijzonder bier aan te bieden.”

“De groep die geïnteresseerd is in speciale bieren wordt dus steeds groter. Er ligt een duidelijke parallel met de ontwikkeling die wijn de afgelopen decennia heeft doorgemaakt. Van grote pakken witte wijn en, bij wijze van spreken, jerrycans met Sherry, kun je nu overal een witte Bourgogne drinken als je wilt. Daar is veel gebeurd, die ontwikkeling zien we nu ook met bier.”

In de Verenigde Staten bijvoorbeeld, die in deze ontwikkeling vooroplopen, is in sommige staten meer dan de helft van het bier dat verkocht wordt craft beer van de microbreweries. In Nederland is dat percentage momenteel 1%, omdat veel speciale bieren hier afkomstig zijn van de grote brouwerijen. Er is dus nog veel te winnen voor de kleine brouwerijen.

Voorspellen

Een uitdaging waar kleine brouwerijen als Pronck mee zitten is de forecast. “We merken dat het lastig kan zijn alle klanten volledig te bedienen. Binnenkort komt bijvoorbeeld de eerste echte terrasdag, waarop mensen massaal buiten gaan zitten. Dat merken wij direct in onze orders, die drie tot vier keer groter worden. Daar moet je dus op bedacht zijn. Het kan dan niet zo zijn dat je geen bier hebt, want die staan op de kaart bij verschillende horecazaken. Als iemand die altijd twee doosjes Tripel per week bestelt er plotseling acht wil kun je niet zeggen ‘ik heb er maar twee’.”

Brouwerij Pronck blijft groeien, en om de gewenste vergroting van de productiecapaciteit te krijgen verhuist het bedrijf binnenkort naar een nieuw pand. “Dat pand is bovendien logistiek veel handiger. We kunnen er bijvoorbeeld beter met pallets uit de voeten. Het is ook een professionaliseringsslag. En we willen graag een proeflokaal. En als het lekker weer is, willen we een paar bankjes buiten kunnen zetten. Het lijkt me mooi om in de toekomst zelf ook een stukje horeca erbij te hebben.”

Door: Marco van der Hoeven 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

leisure