Witold Kepinski - 28 maart 2017

Softwarebedrijven en cloud-gebaseerde diensten jagen groei in IT-sector aan

Softwarebedrijven en cloud-gebaseerde diensten jagen groei in IT-sector aan image

De IT-sector is één van de grootste segmenten van de TMT-sector en groeide in de afgelopen jaren sterk. Ook in 2017 heeft de sector de wind in de zeilen, al is het groeitempo minder hoog dan voorheen. De sector profiteert van de digitale transformatie waarin verschillende sectoren van het bedrijfsleven zich bevinden. IT-diensten worden in de hele economie ingezet. Vooral softwarebedrijven en de grote behoefte aan cloud-gebaseerde diensten zijn aanjagers van de groei in de IT-sector. Wel lijkt deze groei over het hoogtepunt heen. Zo was in 2014 en 2015 nog sprake van een omzetgroei van 7,1 en 9,5 procent. In 2016 viel dit terug naar 2,9 procent. De sector kent weliswaar voldoende vraag, maar heeft moeite hieraan te voldoen door een tekort aan professionals in specifieke functies, zoals data-analisten en ontwerpers van industriële automatisering. Daarnaast is sprake van een steeds grotere prijsdruk. ABN AMRO verwacht dat de totale omzet van de sector in 2017 met 4,5 procent zal groeien.

Omzetgroei voor producenten film en tv-programma's

Producenten van films en tv-programma's profiteren van de groeiende behoefte aan hoogwaardige visuele content. Ook telecombedrijven experimenteren steeds vaker met het bieden van originele content via een eigen serie of zender. De vooruitzichten voor dit segment zijn positief: ABN AMRO verwacht een omzetgroei van 4,5 procent in 2017 en 3,5 procent in 2018. Met de telecomsector gaat het veel minder goed. Sinds 2008 is de omzet met zo'n 18 procent gedaald. De sector kan volgens ABN AMRO klanten aan zich binden door de introductie van nieuwe abonnementsvormen. Zo is sprake van een groei van 'multiplay'-pakketten waarbij telefonie, internet en tv in één combinatiepakket worden aangeboden. Ook uitgevers bevinden zich in een transitie naar andere verdienmodellen. Zij kunnen alternatieve inkomstenbronnen aanboren met nieuwe vormen van verkoop van digitale advertenties, zoals 'programmatic trading'. Hierbij wordt advertentieruimte automatisch verhandeld afhankelijk van het profiel van bezoekers van websites. Een andere mogelijkheid is het betaald maken van een groter deel van de digitale content. Consumenten hebben behoefte aan gepersonaliseerde content en zijn bereid hiervoor te betalen. Na jaren van sterke omzetkrimp lijken drukkerijen in rustiger vaarwater te komen. Ook in de komende jaren zal de omzet in de sector echter krimpen. Volgens ABN AMRO zorgen onder meer prijsstabilisatie en de gunstige economische situatie ervoor dat deze krimp beperkt blijft.

Digitale transformatie dwingt tot nieuwe verdienmodellen

ABN AMRO verwacht dat de TMT-sector als geheel in de komende jaren zal blijven groeien. "Het bedrijfsleven verkeert in een fase van digitale transformatie waarin nieuwe productmarktcombinaties worden aangeboord. Vooral de IT-sector en producenten van films en tv-content spinnen garen bij de digitalisering. Bij andere sectoren zorgt het voor disruptieve effecten en dwingt het tot het ontsluiten van nieuwe verdienmodellen. Waar disruptie de afgelopen jaren heeft gezorgd voor het verdwijnen van banen in branches als drukkerijen, uitgevers en telecom, zien we juist een sterk stijgende werkgelegenheid in de IT, de branche die digitalisering mogelijk maakt. zegt Kasper Buiting, Sector Econoom TMT van ABN AMRO. "Vooral telecombedrijven en uitgevers staan voor de uitdaging deze transitie vorm te geven door het introduceren van nieuwe verdienmodellen. In 2017 en 2018 is sprake van een overgangsfase waarin deze omschakeling gestalte zal krijgen. De ontwikkeling en mogelijke toepassingen van 5G speelt hier een belangrijke rol in."

Het volledige rapport is hier te lezen:

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!