Redactie - 05 april 2017

Bechtle en Comsoft gaan fuseren

Bechtle en Comsoft gaan fuseren image

Bechtle direct Nederland is onderdeel van Bechtle AG, Europees grootste IT-reseller met vestigingen in veertien landen. Ook Comsoft Nederland maakt deel uit van de Bechtle-groep. Beide bedrijven fuseren, waardoor ze een sterkere organisatie vormen en verdergaan onder de naam Bechtle direct. Dit zeggen Jean-Paul Bierens en Willem Wennekes van Bechtle, in gesprek met Dutch IT-channel over de voorgenomen fusie en  andere speerpunten van hun beleid voor dit jaar.

Bechtle direct (gevestigd in Eindhoven) is niet een naam die je in Nederland vaak voorbij ziet komen. “Nee, wij zijn niet gewend ons bestaan van de daken te schreeuwen”, beaamt commercieel manager Wennekes. “Dat tekent misschien onze Brabantse bescheidenheid.” Bescheiden of niet, Bechtle direct Nederland is, net als Bechtle AG als geheel, de laatste jaren stevig gegroeid. “Dat klopt over de langere periode zeker”, haakt directeur Bierens aan. “Het afgelopen jaar was voor ons toch een wat moeizaam jaar, zeker als je het vergelijkt met de groei die we gewend zijn. Enerzijds is het toe te schrijven aan de enorme groeispurten die we de jaren daarvoor hebben doorgemaakt en anderzijds door een interne herstructurering die we door deze enorme groei hebben moeten voeren. Dit leidde ertoe dat Bechtle terug naar de basis moest om van daaruit zijn business weer verder uit te bouwen.

De diepte in

Die basis bestaat uit IT-leveranties via klantspecifieke portals, daarmee is Bechtle groot geworden. En nog steeds, zo vertelt Bierens, komt zo’n 75 procent van de orders binnen via Bechtle’s e-commerceplatformen. Tegenwoordig legt de reseller zich echter met name toe op het leveren van allerlei extra services die waarde toevoegen. “Beginnend bij alles rondom de werkplek gaan we met klanten nu echt de diepte in op gebied van datacenter, cloud, connectivity en security, waar de behoefte van de klant ook ligt. Daarin hebben we echt een grote stap gemaakt.”

Bedrijven in brede zin hebben steeds meer behoefte aan slechts één leverancier voor al hun IT-uitdagingen, vult Wennekes aan. “Die aanpak heeft volgens ons de toekomst en daarmee gaan we de markt op. Onze kracht is onder meer gestoeld op een goede bereikbaarheid, waardoor een klant met een vraag, bij ons direct adequaat antwoord krijgt. Bovendien hebben we het aantal accounts per accountmanager teruggeschroefd. Ook zo creëren we meer diepgang en komen we steeds dichter tegen de klant aan te zitten.”

Soft- én hardware

Daarbij zien we soft- en hardware steeds dichter bij elkaar komen, zegt Bierens, waarbij de software steeds belangrijker wordt. “Ik denk dat we dadelijk een unieke organisatie in Nederland zijn die over beide expertises beschikt.” Ter illustratie schetst Wennekes: “Op gebied van datacenters zullen veel leveranciers adviseren over, of een hardware- of een softwarematige oplossing, omdat hier hun kennis ligt, maar is dit ook het belang van de klant? Volgens ons is dit niet het geval. Wij zullen merk- en oplossingsonafhankelijk adviseren. En dat is wat veel klanten willen.”

Kwaliteit versus prijs

Bechtle werkt ook steeds meer met andere partijen samen. Een voorbeeld hiervan is implementatie van hard- en software. Ook dat past in het streven om de klant in de breedte te kunnen ‘ontzorgen’. Bechtle werkt met een select aantal partners. Met hen moet de samenwerking perfect zijn. En daar wordt dan ook voortdurend kritisch naar gekeken, zegt Bierens. “Onze klanten verwachten veel van ons en wij verwachten van iedereen om ons heen, distributeur, vendor en partner, hetzelfde. Kwaliteit staat bij ons bovenaan. Dat is ook de reden dat wij steeds meer tenders winnen. Meer en meer vindt de gunning namelijk niet op prijs, maar op kwaliteit plaats. Daarbij hanteren we altijd meerdere speerpunten. Wij zijn niet snel tevreden. Dat maakt het ook zo verdomd lastig om goed te blijven, maar het typeert ons ook. Wij moeten altijd minstens in vijf dingen goed zijn, vinden we zelf, niet in één of twee. Wij doen alleen iets, als we het ook écht kunnen; anders beginnen we er gewoon niet aan.” Hiervoor zijn je medewerkers van cruciaal belang. Het vinden en behouden van nieuwe medewerkers is hierom essentieel. Om die reden is er recent een corporate recruiter gestart.

Over kwaliteit gesproken: Bechtle heeft zojuist weer een nieuwe ISO-9001-:2015 certificering verkregen, meldt Wennekes. “Ook dat is belangrijk, zeker bij aanbestedingen. Zo’n certificering heeft veel om het lijf en dwingt ons om weer goed naar onze organisatiedoelen en onze processen te kijken: hoe zetten we alles neer, wie doet wat, hoe gaan we ontwikkelen, et cetera.”

Vernieuwingen

Bechtle beschikt nu een jaar over zijn nieuwe onderkomen en het bevalt prima, vernemen we. Qua oppervlakte is men van 1000 naar 2000 vierkante meter gegaan en alles is geheel naar de standaarden van deze tijd ingericht met openbare flexibele werkplekken, samenwerkplekken en stiltewerkplekken. Wat medewerkers betreft wordt ernaar gestreefd voortdurend nieuw talent binnen te halen. Veronachtzaam je dat, dan ga je als bedrijf ten onder, daarvan is Bierens overtuigd. “Je moet je bedrijf daar ook op inrichten. Alleen het salaris is niet meer doorslaggevend bij de nieuwe generatie werknemers. Ook op dat vlak liggen veel uitdagingen.”

Bechtle gaat dit jaar organisatie-breed met een geheel vernieuwde website komen. Die moet ergens in het derde of vierde kwartaal in de lucht zijn. Dat is een megaproject, waaraan al meer dan een jaar hard wordt gewerkt, aldus Wennekes.

Maar speerpunt nummer één voor 2017 is de fusie van Comsoft. “Bij die fusie zullen we nog wel tegen de nodige zaken aanlopen, omdat de Comsoft- en de Bechtle-organisaties flink van elkaar verschillen”, rond Bierens af. “Daarmee worden we in Nederland wel een 100-miljoen-euro organisatie, met meer dan honderd medewerkers. En dat geeft natuurlijk in één keer een enorme boost.”

Door: Dick Schievels

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!