Hoge chaosfactor: goed teken bij abonnementen

10-04-2017 | door: Blogger

Hoge chaosfactor: goed teken bij abonnementen

Als je mag kiezen tussen eenmalige of terugkerende omzet, waar kies je dan voor? Juist, iedere ondernemende geest begrijpt dat recurring omzet goed is voor de continuïteit van je organisatie. Om deze reden kiezen bedrijven in hun strategie steeds vaker voor business en verdienmodel gebaseerd op abonnementachtige structuren.

Koop vs abonnement
Om te verduidelijken waar de variabelen van een abonnementsmodel zitten is het zinvol even stil te staan bij het verschil tussen een (aan)koop en een abonnement. Voor het gemak laten we lease nog even buiten beeld. Bij koop is de hele procesketen gericht op de uitvoer van één transactie. In het geval van abonnementen kies je ervoor om de klant voor langere tijd aan je te binden. Onderstaand overzicht maakt het onderscheid in één oogopslag duidelijk.

Foto-blog-Posibillit.png

Complexiteit en volume
Eenvoudige Bronze, Silver en Gold abonnementen of een ledenadministratie is op zich geen reden tot grote veranderingen. Ook niet wanneer je in het kader van customer engagement de klant een hoge mate van flexibiliteit biedt. Dit vergroot weliswaar de complexiteit voor de bedrijfsvoering maar veranderen wordt pas echt noodzakelijk als je succesvol bent. De mate van flexibiliteit en het volume zegt iets over de hoogte van, wat wij noemen, ‘de abonnementen-chaosfactor’. Eigenlijk komt het er op neer dat hoe hoger je abonnementen-chaosfactor is, des te succesvoller je bent op het gebied van recurring ondernemen. De ‘chaos’ heeft dan impact op diverse afdelingen, processen en systemen. Om deze ‘chaos’ te reduceren kan er geautomatiseerd worden.

Issues bij het voeren van abonnementen
Maar wanneer weet je als organisatie nu dat je toe bent aan een volgende stap in de automatisering? Veel organisaties wachten lang met het nadenken over verbeteringen, laat staan dat ze veranderingen doorvoeren. Onderstaand een tiental issues waar je als organisatie tegen aan kan lopen:

  1. Het implementeren van nieuwe verdienmodellen is ‘kunst- en vliegwerk’.
  2. Je voert een uitgebreid aantal producten en pakketten.
  3. Je hanteert meerdere periodes waarvoor de klant een abonnement kan afsluiten.
  4. Je maakt nog gebruik van Excel, Excel en Excel.
  5. Je wilt jouw klanten meerdere betaalmethodieken aanbieden.
  6. Jouw factureringproces kan het volume moeilijk bijhouden of beperkt de maandelijkse facturering.
  7. Jouw klanten klagen over onjuistheid van facturen.
  8. Je loopt inkomsten mis door onjuiste facturen.
  9. Je kunt niet gemakkelijk details rapporteren in het kader van compliancy, audits en accounting.
  10. Jouw klanten vragen om flexibiliteit om hun abonnementen aan te kunnen passen.

Ja, dat herken ik! Tijd voor onderzoek
Herken je jouw organisatie in één of meerdere van de genoemde issues, dan is het aan te bevelen om op onderzoek uit te gaan. Dit onderzoek zou zich moeten richten op het gat tussen de huidige inzet van ICT-systemen en welke systemen en tools je kan inzetten om de processen beter te ondersteunen.

Het is aan te bevelen je huidige leveranciers te betrekken bij het onderzoek. Zij kunnen je helpen de mogelijkheden en onmogelijkheden van je huidige systemen en procedures in kaart te brengen. Daarnaast kan het verfrissend werken om je blik te verruimen door een andere invalshoek te kiezen. Laat je in dit (voor)onderzoek door specialisten adviseren. Nodig eens een aantal deskundigen- om een paar voorbeelden te noemen - op het gebied van Business Model Canvas, Big Data, Internet of Things en de subscription economy uit. Grote consultancykantoren kunnen dit voor je doen, maar kijk eens in je eigen netwerk: onder de zelfstandigen en in het MKB is ook meer dan genoeg kennis aanwezig om het onderzoek vorm te geven. Dit onderzoek hoeft in eerste instantie niet veel meer te kosten dan jouw tijd.

Moed
Na het onderzoek kan je op basis van ROI-berekeningen een besluit nemen of je de strategie, verdienmodel(len), processen en of systemen wenst aan te passen. Dit besluit is dan stap 1 van de verandering. Samenvattend kunnen we zeggen dat een hoge chaosfactor een goed teken is en een signaal is om tijd te investeren om de ‘chaos’ eens verder uit te diepen. En als dan blijkt dat de ROI positief is, dan vraagt het om jouw moed om het anders te gaan doen.

Ken je zelf niemand die je kan helpen de eerste stappen te zetten? We helpen je graag door ons netwerk in te zetten.

Door: Marc Fiscalini, Marketing & Sales bij PossibilIT via DynamicsHUB

Bron artikel

Terug naar nieuws overzicht
Cloud