Hoe de IT als discipline zichzelf opnieuw uitvindt met digital empathy

10-04-2017 | door: Witold Kepinski

Hoe de IT als discipline zichzelf opnieuw uitvindt met digital empathy

Een van Steve Jobs’ beroemde citaten is: “Start with the customer experience and work back towards the technology”. Kun je dit ontwerpprincipe niet leidend maken voor bijna alles wat je levert als IT-organisatie? Waarom niet!? Dit uitgangspunt was aanleiding voor Marco Gianotten, ceo van Giarte, om het boek ‘Digital Empathy – de Achilleshiel van IT’ te schrijven.

Er was eens een bedrijfsonderdeel dat werd opgericht om computers te bedienen: de afdeling automatisering, later omgedoopt tot de afdeling informatietechnologie (IT). Decennia later zijn IT-afdelingen omvangrijker en belangrijker voor de bedrijfscontinuïteit dan ooit. Maar bijnamen als 'het fort' of 'de bunker' maken duidelijk dat IT vaak nog een geïsoleerde plek inneemt binnen de organisatie. Dat is het laatste wat je wilt wanneer digitalisering het bestaansrecht van je onderneming maakt of breekt. Hoe vindt IT als discipline zichzelf opnieuw uit? Het antwoord ligt niet in een nieuw procesmodel of een andere methodiek; de oplossing begint met empathie zo is de visie van Gianotten.

eXperience Level Agreement

Het resultaat is een vlot geschreven verhaal met volgens Giannotten een concrete oplossing: de eXperience Level Agreement. Digital Empathy is een managementboek dat leest als een novelle en is verkrijgbaar via bol.com in print en als e.book. In het boek is ook nog een gratis bumpersticker met de tekst: 'I'm not good at empathy. Will you settle for sarcasm?' (Ik ben niet goed in empathie, neem je ook genoegen met sarcasme?').

Giarte is een onderzoeks- en adviesbureau met specialisten op het vlak van IT-dienstverlening en IT-outsourcing. Giarte is opgericht in 2000 en sinds 2007 gevestigd in het INIT-gebouw in Amsterdam. Daarnaast heeft Giarte een eigen team van ontwikkelaars en business intelligence specialisten in Dhaka, Bangladesh.

 

Terug naar nieuws overzicht