Tech bedrijven Salesforce en Microsoft vieren Girlsday

Tech bedrijven Salesforce en Microsoft vieren Girlsday

Tech bedrijven Salesforce en Microsoft vieren Girlsday

12-04-2017 | door: Witold Kepinski

Tech bedrijven Salesforce en Microsoft vieren Girlsday

Een aantal tech bedrijven in Nederland vieren Girlsday, dat op donderdag 13 april aanstaande wordt gevied. De jaarlijkse Girlsday wordt georganiseerd door VHTO. Op deze feestelijke kennismakingsdag laten meisjes van tien tot vijftien jaar zich voorlichten over bèta, techniek en ICT. Duizenden meiden kijken bij honderden bedrijven en instellingen in de keuken.

Salesforce

Ook Salesforce opent die dag haar deuren. Deze meisjes leren bijvoorbeeld alle ins en outs van het ontwikkelen van relevante apps. Met welk doel? Zodat ze enthousiast worden voor het kiezen van een b-pakket. Anouska Post, Regional Vice President Enterprise Corporate Sales bij Salesforce is donderdag ook aanwezig en legt uit waarom zij vindt dat Girlsday gevierd móét worden. "Mensen die andere keuzes durven te maken inspireren mij enorm. Zelf houd ik ervan mensen te prikkelen om dat daadwerkelijk te doen. En dat is hard nodig. Onze wereld verandert in rap tempo. Big data toont aan dat grote steden hard blijven groeien. Dit heeft natuurlijk enorme impact op de samenleving. We zien een toename van 1-persoons huishoudens en hele kleine gezinnen met in de hoofdrol de vrouw. Doorgaans is de vrouw en moeder de hoogst opgeleide. Die wereld is straks een grotendeels digitale wereld met arbeidsplaatsen die IT-gerelateerd zijn. Ook daarom is Girlsday zo belangrijk."

Vakkenpakket

Post vervolgt: "Diversiteit bepaalt steeds meer het gezicht van onze samenleving. Nóg een reden waarom initiatieven als Girlsday in deze tijd onmisbaar zijn geworden. Donderdag gaan meer dan 10.000 meiden op onderzoek naar hun mogelijkheden bij verschillende bedrijven. Uit ervaring weet ik hoe positief deze ervaring is bij het kiezen van een relevant vakkenpakket en soms zelfs al bij het verkrijgen van hun 'future job'. Op weg naar een nieuwe, gelijkwaardige en meer diverse wereld is goede publieksvoorlichting een essentieel begin. Kom daarom kijken op Girlsday of één van de andere VHTO-activiteiten. Of maak een afspraak met mij voor een praatje. Dat zou ikzelf zeer waarderen, al doe ik het uiteindelijk voor al die meiden die een mooie plek in die nieuwe wereld verdienen."

Microsoft

Microsoft staat volledig achter Girlsday, omdat het bedrijf vrouwen willen inspireren om meer mogelijk te maken met technologie. "In onze snel veranderende wereld ervaren we steeds meer welke invloed technologie heeft op ons dagelijks leven en de kansen die dit biedt om impact te maken. De participatie van meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT is ook hard nodig, zeker nu er een duidelijke mismatch is op de Nederlandse IT-arbeidsmarkt. Tech is zeker niet alleen voor mannen, juist vrouwen beschikken over kenmerkende eigenschappen die we in een tech-omgeving goed kunnen gebruiken zoals creativiteit, ideeënvorming en samenwerken. Toch blijkt uit ons recente onderzoek dat Nederlandse meisjes rolmodellen missen en negatief zijn over hun bèta-vaardigheden. Hoog tijd dus om hier iets aan te doen."

Robots

In de sessies tijdens Girlsday worden bij Microsodft hard en soft skills gecombineerd. Voor meisjes uit groep 7 en 8 is er een sessie ‘Milky Monster Robots’ programmeren met micro:bits. Ook is er een workshop digitaal illustreren met Project Prep van Josselin Bijl.

Internet of Things

Anderes workshops gaan over: ‘Growth mindset’ door Bob Offereins (Change, Storytelling & Innovation Specialist); PowerBI door Microsoft Data Science stagiaires; Internet of Things; Personal branding-tips van het LinkedIn-team; Speed dates met diverse rolmodellen van o.a. TU Delft en Microsoft

LinkedIn

Tot slot is er een avondsessie voor (Young) Professionals in samenwerking met Techionista. Daar kunnen meisjes workshops volgen over: Internet of Things, Krachtig en vitaal met Heartmath; Personal branding-tips van het LinkedIn-team; PowerBI door Microsoft Data Science stagiaires; Creativiteit door Aim at Art. Daar is er een netwerkborrel met +100 Techionista’s.

Terug naar nieuws overzicht
Software