Witold Kepinski - 16 april 2017

Omzet uit multiplay-diensten in Nederland groeit

Steeds meer huishoudens kiezen er voor om televisie, vaste telefonie en/of mobiele telefonie met breedband van dezelfde aanbieder te bundelen. De omzet uit deze multiplay-diensten groeide in Nederland in het vierde kwartaal van 2016 dan ook met 6,5 procent op jaarbasis naar 1,04 miljard euro. Dat blijkt uit het Telecompaper-rapport Dutch Consumer Multiplay Market over Q4 2016.

Aan het einde van Q4 2016 hadden bijna 6,5 miljoen huishoudens in Nederland een multiplay pakket. Steeds vaker hebben deze huishoudens een quad play pakket met daarin de drie vaste diensten (breedband, tv en vaste telefonie) en mobiele telefonie. 15 procent van alle multiplay-huishoudens had eind vierde kwartaal een quad play pakket. Een jaar eerder was dit nog iets meer dan 11 procent.

Hoewel quad play dus duidelijk groeit, heeft het merendeel van de huishoudens nog altijd een triple play-aansluiting. In Nederland combineren 3,96 miljoen huishoudens de drie diensten (vast of mobiel) bij één aanbieder. Wel daalt het aantal huishoudens met triple play vanwege de overstap naar quad play.

Quad play

De verwachting is dat het aantal quad play-huishoudens flink gaat stijgen vanaf het tweede kwartaal van 2017. De begin dit jaar ontstane fusiecombinatie VodafoneZiggo heeft sinds begin april namelijk een quad play-aanbod voor Ziggo-klanten die ook één of meerdere Vodafone mobiele abonnementen hebben.

Verder blijkt uit het rapport dat het aantal huishoudens dat twee diensten bundelt in een pakket (dual play) langzaam daalt na een piek in het vierde kwartaal van 2014. Er wordt steeds minder vaak voor gekozen om breedband met vaste telefonie te combineren, terwijl het combineren van breedband met televisie of mobiele telefonie juist populairder wordt.

Ziggo

Ziggo is nog altijd de grootste multiplay-aanbieder qua aansluitingen met 47,9 procent marktaandeel, gevolgd door KPN met 39,3 procent. Qua omzet is Ziggo ook de grootste aanbieder, met 47,5 procent, gevolgd door KPN met 42,9 procent. Op de quadplay-deelmarkt is KPN de grootste partij met bijna 86 procent van de aansluitingen en 87 procent van de omzet, vergeleken met bijna 11 procent respectievelijk 10 procent voor Ziggo.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!