Laat bedrijven experimenteren op gebied van Data Science

26-04-2017 | door: Dick Schievels
Deel dit artikel:

Laat bedrijven experimenteren op gebied van Data Science

Data wordt steeds belangrijker, al was het alleen maar omdat er steeds meer data, in steeds hoger tempo beschikbaar komt. Denk aan bronnen als Social Media en het Internet of Things; steeds meer voorwerpen worden uitgerust met sensoren. Kijk naar een bedrijf met een wagenpark; daarin alleen al ligt een schat aan informatie verborgen.

Met de hoeveelheid neemt ook de complexiteit van die data toe, en daarmee weer de benodigde expertise om die data adequaat te analyseren. “De vraag naar Data Science-specialisten zie je dan ook enorm toenemen”, constateert directeur Joost Afman (foto) van Data Science Lab. “In die vraag is moeilijk te voorzien. En dat terwijl elk bedrijf, groot of klein, uiteindelijk een Data Scientist nodig zal hebben.”

Visie

Veel bedrijven worstelen dan ook met het concept Data Science en weten niet goed hoe ze dat aan moeten vliegen. Data Science Lab. (met punt!) wil dat probleem voor ze oplossen. “Wij willen bedrijven begeleiden op hun reis door hun datalandschap en samen met hen daarvoor een businessplan opstellen. Dat betekent: inventariseren wat ze precies voor data in huis hebben, welke tools ze daarop zouden kunnen loslaten, wat voor type Data Science-specialist ze daarvoor nodig  hebben, et cetera. Dus we willen bedrijven helpen bij het zetten van hun eerste schreden op gebied van Data Science, maar wel op onze geheel eigen manier. Het begrip ‘Lab.’ in de naam van ons bedrijf zegt wat dat betreft alles. Dat staat voor ‘experimenteren’. Bedrijven laten experimenteren op gebied van Data Science, dát staat in onze visie voorop!”

Lees hier het hele interview met Joost Afman van Data Science Lab.

Terug naar nieuws overzicht