E-commerce channel groeit 21% in 1e kwartaal 2017
Het e-commerce-kanaal, als gemeten door Icecat, is in het 1e kwartaal 2017 met 21% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tegelijkertijd stegen de Fashion-, Speelgoed- and Verlichtingscategorieën het snelst. Ten slotte is Philips in het eerste kwartaal van 2017 het meest populaire mainstream-merk in het e-commerce-kanaal geworden. Tech-merk HP is nog steeds het meest aangesloten online merk.
Enkele highlights met betrekking tot het 1e kwartaal van 2017:
- E-commerce channel groeide met 21%
- Fashion, speelgoed en verlichting groeien zeer hard in 1e kwartaal 2017
- Philips meest populair in 1e kwartaal 2017, HP vaakst aangesloten
- Icecat omzet nam 19,8% toe
Mode, Speelgoed en Verlichting groeien hard
In het eerste kwartaal van 2017 zijn de snelstgroeiende categorieën te vinden in Fashion (vrouwen shorts & topjes), Speelgoed (vliegtuigmodellen, puzzels, bordspellen, afstandsbestuurd speelgoed), Verlichting (schijnwerpers, autolampen, hanglampen) en elektronicacomponenten (weerstanden).
De algemene top 10-categorieën wordt geleid door notebooks, mobiele telefoon-cases en pc's/werkstations. Ook de relatieve vraag naar LED-tv's is gestegen in de top 10, welke gebaseerd is op 3,9 miljard Icecat datasheet-downloads.
Philips is populairste merk
Philips nam de toppositie over in de Icecat Top 10 Brands in het 1e kwartaal 2017, gebaseerd op bijna 4 miljard datasheet-downloads. Computermerken HP en Lenovo completeren de top 3. Belkin verbeterde ook haar relatieve positie sterk, gebaseerd op een 600% stijging in productpopulariteit.
Wat betreft connectiviteit met e-business platforms, onderscheidden HP, Samsung en ASUS zich, wat logisch is gezien de hoge mate van ebusiness-integratie in het IT-kanaal in vergelijking tot andere sectoren.
E-commerce-kanaal groeide 21%
De statistieken van Icecat zijn gebaseerd op 3,9 miljard downloads in het 1e kwartaal 2017, een stijging met 143% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Icecat volgt de online performance van 15.000 merken (+15%), 4.000 categorieën (+32%) en nam een uitbreiding van het e-kanaal waar met 21% in termen van channel parners, en 16% in termen van ondersteunde tech-platforms.